پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
در اثر انفجار بمب آتش‌زا قسمت‌هایی از دیوار اتاق دادستانی کل فروریخته و وسایل قابل اشتعال نیز آتش گرفته بود. شدت این انفجار به حدی بود که قسمتی از دیوار اتاق دادستانی کل ویران و آیت‌الله قدوسی از داخل اتاق به بیرون پرت شد.

شعار سال: ساعت نه صبح یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۶۰ پیکر شهید آیت‌الله قدوسی، دادستان کل انقلاب، از برابر مسجد شهید مطهری تشییع شد.

شش روز پس از انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت محمدعلی رجایی، رئیس‌جمهور، و دکتر باهنر، نخست‌وزیر،‌ ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ به دنبال انفجار یک بمب قوی آتش‌زا در یکی از اتاق‌های دادستانی کل انقلاب آیت‌الله علی قدوسی، دادستان کل انقلاب که در حال انجام کارهای جاری و شنیدن اظهارات مراجعین به دادستانی بود، به شدت مجروح و پس از انتقال به بیمارستان شهدا در اثر جراحات وارده در ساعت سه بعدازظهر شهید شد. شدت این انفجار به حدی بود که قسمتی از دیوار اتاق دادستانی کل ویران و آیت‌الله قدوسی از داخل اتاق به بیرون پرت شد.

شش ساعت پس از بروز این حادثه اولین خبر از سوی خبرگزاری پارس و مرکز خبر به وسیله تلکس به روزنامه‌ها مخابره شد که متن آن به این شرح بود:

«به گزارش واحد مرکزی خبر در ساعت هشت و سی دقیقه صبح بر اثر انفجار بمب در محل دادستانی کل انقلاب آیت‌الله قدوسی، دادستان کل انقلاب، و دو نفر دیگر مجروح شدند و به بیمارستان انتقال یافتند. به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر آیت‌الله قدوسی که از ناحیه پا مجروح شده است، تحت عمل جراحی قرار گرفته است. گرچه هنوز کیفیت بمب و محل کارگزاری آن دقیقا مشخص نیست ولی گفته می‌شود بمب مزبور در طبقه زیرین اتاق آقای قدوسی در یک کتابخانه جاسازی شده بود.»

دومین و سومین خبر خبرگزاری پارس و مرکز خبر نیز که حاکی از چگونگی انفجار بمب و شهادت آیت‌الله علی قدوسی بود به این شرح مخابره شد:

«بر اثر انفجار یک بمب آتش‌زاد که ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه صبح امروز [۱۴ شهریور ۱۳۶۰] در ساختمان مرکز دادستانی کل انقلاب رخ داد آیت‌الله قدوسی دادستان کل انقلاب از ناحیه پا مجروح شد. در پی این حادثه حجت‌الاسلام ری‌شهری، حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی ارتش، طی گفت‌وگویی اعلام کرد: «من هنگام وقوع انفجار در ۲۰ متری دادستانی بودم و مشاهده کردم که پس از انفجار تراس طبقه دوم ساختمان فروریخت. در این حادثه یک پای آیت‌الله قدوسی بر اثر انفجار بمب آتش‌زاد دچار سوختگی شده بود که بلافاصله برای معالجه به بیمارستان انتقال یافت و فرد دیگری که در اتاق وی بود آسیب چندانی ندیده است.»

بعدازظهر همان روز اما واحد مرکزی خبر از قول سخن‌گوی بیمارستان شهدای تهران اعلام کرد: «آیت‌الله علی قدوسی، دادستان کل انقلاب ایران، در پی جراحات سوءقصد بامداد امروز [۱۴ شهریور ۱۳۶۰] به شهادت رسیده است.»

به گزارش خبرنگاران سرویس شهری کیهان (مورخ یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۶۰) در پی انفجار در دفتر دادستانی بلافاصله یک گروه از تکنسین‌های اورژانس تهران و همچنین ماموران ۴ ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری خود را به محل رساندند.

بنا بر همین گزارش در لحظات اولیه چنین پیش‌بینی شد که احتمالا تعداد زیادی از افراد دچار حادثه شده‌اند، ولی بعدا معلوم شد که فرد دیگری آسیب ندیده است.

خبرنگاران کیهان که به محل رفته بودند اعلام کردند در اثر انفجار بمب آتش‌زا قسمت‌هایی از دیوار اتاق دادستانی کل فروریخته و وسایل قابل اشتعال نیز آتش گرفته بود که با کمک ماموران نجات و امداد و آتش‌نشانی تهران آتش خاموش شد.

ساعتی پس از این حادثه یکی دیگر از خبرنگاران سرویس شهری کیهان با بیمارستان تماس گرفت و جویای حال دادستان کل انقلاب شد. یکی از مسئولان بیمارستان در این باره اعلام کرد که «ایشان در حال حاضر در کما به سر می‌برند و برای انجام عمل جراحی به اتاق عمل منتقل شده‌اند.» (کیهان، یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۶۰)

در پی تلاش خبرنگاران کیهان برای کسب این خبر که آیا از شخصیت‌های انقلابی شخص دیگری آسیب دیده است یا خیر، اعلام شد که برادر مدبر، نماینده دادستان کل انقلاب در شرکت فرش، نیز مجروح و در بیمارستان بستری شده.

اطلاعیه دادستانی تهران

بسمه‌تعالی

باز در روند تکاملی اسلام و در ادامه حرکت انبیا، دشمنان دین و قرآن چکیده‌ای از تفکرات پوسیده خود را به مرحله عمل درآوردند ولی باید بدانند که این انفجارها و ترورها هر لحظه صفوف حزب‌الله را فشرده‌تر و آن‌ها را در ادامه و تثبیت انقلاب به رهبری زعیم خویش ثابت‌قدم‌تر می‌نماید. باشد تا کوردلان بر این باور خویش که امت را از امام خود دور می‌سازند همچون مردابی راکد بمانند. در رابطه با بمب‌گذاری امروز ۱۴ر۶ر۶۰ که در یکی از اتاق‌های دادستانی کل انقلاب اسلامی صورت گرفت در این واقعه سه نفر من‌جمله دادستان کل انقلاب مجروح گردیدند که جهت مداوا به بیمارستان انتقال یافتند. با کمال تاسف به اطلاع امت شهیدپرور می‌رساند که آیت‌الله علی قدوسی که در حادثه بمب‌گذاری دادستانی کل انقلاب اسلامی مجروح شده بودند ساعت ۳ بعدازظهر امروز [۱۴ شهریور ۱۳۶۰] به خیل شهدای گلگون‌کفن انقلاب پیوستند. شهادت این برادر و معلم را به امام امت و امت شهیدپرور ایران تبریک و تسلیت می‌گوییم. پیکر پاک و مطهر ایشان همراه با شهید وحید دستگردی [که بر اثر شدت جراحات در بمب‌گذاری دفتر نخست‌وزیری (۸ شهریور ۶۰) در تاریخ ۱۳ شهریور به شهادت رسید] فردا [یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۶۰] صبح ساعت نه از مدرسه عالی شهید مطهری تشییع خواهد شد.

روابط عمومی دادستانی کل انقلاب اسلامی ایران

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ 14 شهریور 98، کد مطلب: 499566: www.entekhab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین