پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
امین‌اله فرهادی، رئیس مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران با اشاره به مصوبه هیات رئیسه اتاق ایران، می‌گوید شرکت‌هایی که رتبه‌بندی شوند، علاوه بر آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، می‌توانند از مزایای متفاوتی از اخذ کارنه‌تیر و اعتبار بلندمدت کارت بازرگانی تا حضور در هیات‌ها و نمایشگاه‌ها برخوردار شوند.

شعارسال: امین‌اله فرهادی، رئیس مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران با اشاره به مصوبه هیات رئیسه اتاق ایران، می‌گوید شرکت‌هایی که رتبه‌بندی شوند، علاوه بر آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، می‌توانند از مزایای متفاوتی از اخذ کارنه‌تیر و اعتبار بلندمدت کارت بازرگانی تا حضور در هیات‌ها و نمایشگاه‌ها برخوردار شوند.

مرکز ‌رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران به عنوان تنها مرجع ‌رتبه‌بندی فعالان اقتصادی کشور، فهرستی از الزامات و مشوق‌های ‌رتبه‌بندی را برای بنگاه‌های بخش خصوصی کشور منتشر کرد.

رییس مرکز ‌رتبه‌بندی اتاق ایران با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه هدف از ‌رتبه‌بندی بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی، شفاف‌سازی فضای کسب وکار برای حمایت از کسب وکارهای واقعی است، گفت: قوانین متعدد از جمله قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1386، قانون مبارزه با فساد مصوب سال 1389، قانون حداکثر استفاده از توان داخلی مصوب سال 1391 و قانون مبارزه با قانون مبارزه قاچاق کالا و ارز ‌رتبه‌بندی فعالان اقتصادی را به اتاق ایران واگذار کرده که برخی مراجع ذیصلاح نیز در این فرآیند باید با اتاق ایران همکاری کنند.

امین‌اله فرهادی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اینکه مرکز ‌رتبه‌بندی اتاق ایران در سال 1396 ایجاد شده است، درباره اهداف ‌رتبه‌بندی توضیح داد و افزود: تمایز بنگاه‌های واقعی از شرکت‌های صوری، شفاف‌سازی و تسهیل خدمات برای بنگاه‌های واقعی، اعتمادسازی در روابط اقتصادی بین‌الملل، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و مواردی از این قبیل جزو اهداف ‌رتبه‌بندی است.

فرهادی در ادامه به مزایای مترتب بر ‌رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مزیت ‌رتبه‌بندی این است که شرکت‌ها از جایگاه خود نسبت به شرکت‌های رقیب در همان زمینه تجاری و تولیدی آگاه ‌می‌شوند. همچنین نتیجه ‌رتبه‌بندی در قالب یک گزارش80 صفحه‌ای به واحدهای ‌رتبه‌بندی شده، ارائه ‌می‌شود که در آن نقاط ضعف و قابل بهبود شرکت مشخص شده که شرکت ‌می‌تواند بر اساس همین گزارش خود را ارتقا داده و نسبت به تقویت خود اقدام کند. در عین حال، قانونگذار تاکید دارد که هر فعال اقتصادی بر اساس وزن خود در فضای کسب و کار از منابع بانکی و سایر تسهیلات بهره‌مند شود. از آنجا که تاکنون ابزار ‌رتبه‌بندی در ایران مورد استفاده قرار نگرفته بود، شرکت‌های صوری و رانتی ایجاد شدند و دست فعالان واقعی از منابع کوتاه شد. اما با ‌رتبه‌بندی شرکت‌ها این آسیب‌ها به حداقل ‌می‌رسد و منابع به سمت بنگاه‌های واقعی سوق پیدا ‌می‌کند.

مشوق‌های ‌رتبه‌بندی

رئیس مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران در ادامه عنوان کرد که هیات رییسه اتاق ایران اخیرا فهرست مشوقات و الزامات پيشنهادي «مركز ملي رتبه‌بندي» را با هدف تعیین سطح و مرزبندي ميان فعالان واقعي و شركت‌هاي صوري، تصويب کرده است.

بر اساس آنچه از مشوق‌های ‌رتبه‌بندی (مصوب هیات رییسه اتاق ایران) روی پرتال مرکز ‌رتبه‌بندی قرار گرفته است، از اين پس، دارندگان رتبه‌های برتر براي حضور در ترکیب هیات‌های تجاری اعزامی اتاق ایران و اتاق‌های وابسته معرفي مي‌شوند. همچنين از دارندگان رتبه‌های برتر براي شركت در جلسات کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها و اتاق‌های مشترک دعوت خواهد شد. افزون بر اين، غرفه‌هاي نمایشگاه‌های داخلی و خارجی با حمایت مالی اتاق ایران، به دارندگان رتبه‌های برتر اختصاص داده مي‌شود و اتاق‌های مشترک ملزم شده‌اند تا از معرفي بنگاه‌های فاقد رتبه در مراودات تجاری پرهيز كنند.

همچنین با برنامه‌ریزی‌هایی که در آینده صورت خواهد گرفت، بخشی از هزینه رتبه‌بندی متقاضیان به عنوان يارانه توسط اتاق ايران و برای مدت 2 سال پرداخت ‌خواهد شد. از سوي ديگر، به شرکت‌های رتبه‌بندی شده در حوزه حمل و نقل بین‌الملل، امتیازات تخفیفی برای دریافت مجوز «کارنه‌تیر» داده خواهد شد. تقدیر و اعطای جوایز به دارندگان رتبه‌های برتر، معرفی دارندگان رتبه‌های برتر به جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، ارسال مطالعات اقتصادی اتاق‌ها به بنگاه‌هاي رتبه‌بندي شده و درج اطلاعات حرفه‌ای دارندگان رتبه‌های برتر در وب‌سایت اتاق ایران از ديگر مشوق‌هاي رتبه‌بندي است.

پیگیری برای اصلاح آيین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات جهت رتبه‌بندی، هنگام تمدید کارت‌ بازرگانی و افزایش مدت زمان اعتبار کارت بازرگانی جهت اشخاص رتبه‌بندی شده نيز مهمترين بخش اين مصوبه است.

بر اساس آيين‌نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات، اتاق‌هاي بازرگاني و صنايع و معادن و كشاورزي ايران و تعاون مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است تا اشخاص و شركت‌ها را رتبه‌بندي كرده و كارت بازرگاني بر اساس رتبه‌بندي ياد شده به مدت بيش از يك سال تا پنج سال تمديد شود. اكنون و با مصوبه جديد، اين آيين‌نامه اصلاح و جزئيات بيشتري براي الزام به رتبه‌بندي به آن افزوده خواهد شد.

پيشنهادات اتاق ايران به دولت

در بخش دیگری از مصوبه هیات رییسه اتاق ایران با موضوع مشوقات و الزامات رتبه‌بندی به دولت پيشنهاد شده تا فقط دارندگان رتبه‌های برتر در فرآیند ترخیص و ارزیابی کالاها از خط سبز گمرکی بهره‌مند شده و اين رتبه‌ها براي دريافت تسهیلات صادراتی به بانک توسعه صادرات ایران معرفي شوند. همچنين تسهیلات حمایتی برای بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی از سوي وزارت صمت به دارندگان رتبه‌های برتر داده شود و رتبه‌هاي برتر براي حضور در فرآیند صادرکننده نمونه به سازمان توسعه تجارت ایران معرفي شوند.

در همين راستا، تاکید شده كه با بانک مرکزی تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده تا شبکه بانکی کشور رتبه‌بندی اتاق ایران را در اعتبارسنجی خود ملاک عمل قرار دهد و بنگاه‌هاي اقتصادي داراي رتبه‌های برتر براي اخذ تسهیلات مالی و اعتباری در اولویت بانک‌ها قرار گیرند. افزون بر اين، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌ امور مالیاتی کشور به منظور تقسیط مالیات پرداختی و حذف حسابرسی مجدد رتبه‌های برتر، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان تامین اجتماعی براي تقسیط بیمه پرداختی و حذف بازرسی دفاتر بنگاه‌هاي اقتصادي داراي رتبه‌های برتر و انعقاد تفاهم‌نامه با سایر نهادهای مرتبط در راستای تسهیل و توسعه کسب‌ و کار دارندگان رتبه‌های برتر در حوزه تجارت خارجی از ديگر پيشنهادات اتاق ايران به دولت است.

به اين ترتيب، معاونت فنی اتاق بازرگاني ايران و مرکز ملي رتبه‌بندی موظف شدند كه نسبت به تنظیم ضوابط مورد نیاز بندهای تصویب شده اقدام كنند؛ همچنین در خصوص مشوقات و الزامات رتبه‌بندي در سطح دستگاه‌های اجرایی کشور هم مقرر شد تا موارد گفته شده در قالب یک پیشنهاد توسط مرکز ملي رتبه‌بندي و معاونت فنی اتاق ايران تنظیم و جهت تصویب به دولت ارسال شده تا پیگیری‌های لازم برای تصویب آن، انجام شود.



شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران  ،تاریخ انتشار: 10 شهریور1398،کدخبر: 61267،www.tccim.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین