پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۲۱۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
یک کارشناس اقتصادی درباره اهداف چین برای سرمایه گذاری در ایران اظهار کرد: سرمایه گذاری در ایران هم زمینه نفوذ اقتصادی این کشور را ایجاد می کند و هم پیوندهای سیاسی با مناطق مهمی مانند آسیای مرکزی و خاورمیانه ایجاد می کند.
شعارسال: فریبرز ارغوانی در مصاحبه با رادیو در خصوص همکاری استراتژیک چین ایران با سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چینی ها در صنعت نفت و زیر ساخت های حمل و نقل ایران با بیان اینکه هنوز خبر این حجم از سرمایه گذاری چینی ها توسط این کشور و دولت ایران تائید نشده است، گفت: این موضوع فعلا توسط چند سایت اقتصادی منتشر شده است اما با توجه به اهداف بلند مدتی که چینی ها در چارچوب برنامه جاده ابریشم دارند، دور از انتظار نیست که این نوع سرمایه گذاری ها توسط این کشور صورت بگیرد.

این کارشناس اقتصادی درباره اهداف چینی ها از این سرمایه گذاری بیان کرد: اگر این حجم از سرمایه گذاری به واقعیت بپیوندد، نشان می دهد چینی ها اهمیت زیادی را به این نوع همکاری ها خصوصا با ایران دارند. این کشور چند هدف عمده را دنبال می کنند؛ یکی از این اهداف توسعه مناطق مرکزی خود چین است.

وی ادامه داد: جمهوری خلق چین از نظر اقتصادی و در داخل کشور خودش بین مناطق شرقی که بسیار پیشرفته هستند و مناطق غربی که دچار عقب ماندگی هستند، یک شکاف است. سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران باعث می شود که کمربند اتصالی شرقی چین به سمت غرب این کشور مستحکم شود.

استاد دانشگاه شیراز درباره اهداف دیگر چین برای سرمایه گذاری در ایران اظهار داشت: سرمایه گذاری در ایران هم زمینه نفوذ اقتصادی این کشور را ایجاد می کند و هم پیوندهای سیاسی با مناطق مهمی مانند آسیای مرکزی و خاورمیانه ایجاد می کند.

ارغوانی بخشی از دلایل چین برای سرمایه گذاری در ایران را به موقعیت کنونی این کشور در روابط بین الملل دانست و عنوان کرد: جنگ تجاری اخیر چین با ایالات متحده آمریکا این موقعیت را به این کشور می دهد تا از کارت بازی کشورهایی مانند ایران و روسیه که شریک این سرمایه گذاری ها هستند استفاده کند تا به آمریکا فشار بیاورد و در این جنگ اقتصادی دست برتر را داشته باشد.

وی اضافه کرد: چینی ها بعد از تحریم هایی که آمریکایی ها علیه ایران اعمال کردند در زمینه امنیت انرژی دچار مشکل شدند و به این نتیجه رسیدند اگر آمریکا بخواهد بنا به هر ملاحظه ای، ایران را در مناطق مختلف تحریم کند، چین دچار آسیب می شود و نمی تواند روی امنیت انرژی حساب باز کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 19 شهریور 1398 ، کدخبر: 2093530 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
0
0
چین هم مثل سایر ابر قدرت ها دنبال چپاول ملت هاست حالا هم که ایران تنها مونده به راحتی بهش نزدیک شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین