پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
حسن هانی زاده با اشاره به موثر نبودن گام سوم ایران در تعهدات برجامی گفت: باید تکلیف را یک سره کرد یعنی اگر غربی ها و کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان عمل نکنند، ایران باید در فکر خروج از برجام یا افزایش غنی سازی در سطح 20 درصد باشد و مسئله بازسازی و طراحی آب سنگین اراک را از سر بگیرد.
شعار سال: هانی زاده با اشاره به موثر نبودن گام سوم ایران در تعهدات برجامی گفت: باید تکلیف را یک سره کرد یعنی اگر غربی ها و کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان عمل نکنند، ایران باید در فکر خروج از برجام یا افزایش غنی سازی در سطح 20 درصد باشد و مسئله بازسازی و طراحی آب سنگین اراک را از سر بگیرد.

«حسن هانی زاده» کارشناس مسائل سیاسی  در خصوص گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اظهار داشت: گام سوم کاهش تعهدات برجامی، گامی نسبتاً احتیاط آمیز است؛ به نظر می رسد دولت هنوز یک سری امیدهایی به ادامه مذاکرات با کشورهای اروپایی مخصوصاً فرانسه دل بسته است.

وی به چرایی دل بستن عده ای در داخل به مذاکرات با اروپا اشاره کرد و افزود: این ها قصد دارند همچنان درهای مذاکره را باز بگذارند؛ دولت روحانی انتظار دارد یک اقدامی از سوی فرانسه انجام شود اما تا کنون هیچ حرکتی از سوی کشورهای اروپایی مشاهده نشده است.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: فرانسه و کشورهای اروپایی همچنان سیاست های خودشان را با آمریکا هماهنگ می کنند، لذا باید تکلیف را یک سره کرد یعنی اگر غربی ها و کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان عمل نکنند، ایران باید در فکر خروج از برجام یا افزایش غنی سازی در سطح 20 درصد باشد و مسئله بازسازی و طراحی آب سنگین اراک را از سر بگیرد.

هانی زاده با بیان این که گام سوم تهاجمی و فعال نیست تصریح کرد: در حقیقت گام سوم حق مشروع ایران برای گسترش فعالیت های هسته ای است و کشورهای اروپایی به خوبی می دانند که ایران قصد ندارد سطح غنی سازی خودش را از سقف 3.57 بالاتر ببرد، بر همین اساس انتظار می رود که دولت بعد از ضرب العجل 2 ماهه خود فعالیت غنی سازی خودش را در سطح بالاتری آغاز کند.

وی در تشریح موثر نبودن گام سوم ایران بیان داشت: به نظر می رسد وقت کشی و دو دوزه بازی از سوی کشورهای اروپایی همچنان ادامه خواهد داشت و گام سوم خیلی موثر نخواهد بود؛ اما ممکن است گام های بعدی تهاجمی تر باشد. این گام خیلی موثر نیست و بیش تر جنبه افزایش، پیشرفت و توسعه فناوری هسته ای دارد که این مسئله در چارچوب برجام قابل تعریف است.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که "در حال حاضر پیشنهاد مطلوب طرف به اروپایی چه می تواند باشد؟" گفت: پیشنهاد مطلوب این است که اولاً کشورهای اروپایی از اختیارات و قدرت خود و نفوذی که دارند برای فشار به آمریکا استفاده کنند و آمریکا را وادار کنند تا به توافقنامه برجام برگردد و تحریم ها را بردارد.

هانی زاده افزود: کشورهای اروپایی باید تمامی تحریم های اعمال شده بر ایران را بردارند و در تعاملی صادقانه به تعهدات 11 گانه خودشان عمل کنند، در غیر این صورت این پیشنهادات نوعی وقت کشی است و خیلی موثر نخواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: کشورهای اروپایی سیاست های خودشان را با آمریکا هماهنگ می کنند و در این صورت برجام از هویت خودش خارج می شود.

هانی زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که "ایران چگونه می تواند خسارات متحمل شده از برجام را وصول کند؟" گفت: با این که جامعه جهانی بی انصاف است و تحت سیاست های آمریکا قرار دارد، اما ایران می تواند از طریق تشکیل یک کمیته حقوقی علیه کشورهایی که توافقنامه برجام را نقض کردند، به سازمان ملل و شورای امنیت و نهادها بین المللی شکایت کند تا جبران خسارت کنند، زیرا ایران با توافقنامه برجام متحمل خسارت های سنگینی شده است که باید از سوی کشورهایی که ناقض برجام هستند، جبران شوند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ،تاریخ انتشار:19شهریور1398،کدخبر:1519817،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین