پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۲۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
محمدرضا زمانی رییس دانشگاه پیام نور گفت: در حال حاضر دفاتر ما در ۳۱ استان ایران این آمادگی را دارند تا دانشجویان در هر صنعتی که می‌خواهند کار کنند، از آنها حمایت کند و به آنها آموزش لازم را ارائه دهد.
شعار سال:رییس دانشگاه پیام نور گفت: در حال حاضر دفاتر ما در ۳۱ استان ایران این آمادگی را دارند تا دانشجویان در هر صنعتی که می‌خواهند کار کنند، از آنها حمایت کند و به آنها آموزش لازم را ارائه دهد.

محمدرضا زمانی رییس دانشگاه پیام نور  با اشاره به وضعیت اشتغال دانشجویان دانشگاه پیام نور به تناسب سطح علمی و آموزشی که در این دانشگاه وجود دارد گفت: ماهیت دانشجویان دانشگاه پیام نور با دانشجویان دانشگاه دیگر یک مقدار تفاوت دارد، بسیاری از دانشجویانی که به دانشگاه پیام نور می‌آیند شاغل هستند و به دلیل اینکه کلاس‌های ما نیمه حضوری بوده و برخی هم به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود دانشجو این فرصت را دارد که ضمن تحصیل یک شغل هم داشته باشد.

وی ادامه داد: در این میان ما دانشجویان شاغل دیگری داریم که برای بیشتر شدن تخصصشان به دانشگاه پیام نور مراجعه می‌کنند. اغلب دانشجویان ما شاغل هستند اما برای دیگر دانشجویان نیز تلاشمان را می‌کنیم که یک توانمندی یا مهارت به آنها بیاموزیم. خصوصیت دانشگاه پیام نور این است که دانشجو موظف نیست در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در کلاس درس حاضر شود بنابراین فرصت یادگرفتن مهارت‌ها را بیشتر از دانشجویان سایر دانشگاه‌ها دارند. ما نیز دقیقا از همین فرصت استفاده می‌کنیم و سعی می‌کنیم دانشجویان را به مراکز مختلف صنعتی ارتباط دهیم تا بتوانند ضمن تحصیل، حرفه‌ای را یاد بگیرند تا بعد از تحصیل از آن استفاده کنند.

رییس دانشگاه پیام نور اضافه کرد: علاوه بر بحث ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان، آموزش دادن مهارت در حین تحصیل به دانشجویان یکی از اولویت‌های ما است که روی آن کار می‌کنیم. امیدواریم نسبت دانشجویانی که بعد از فراغت از تحصیل مشکل اشتغال دارند را بتوانیم در دانشگاه کاهش دهیم.

زمانی گفت: همچنین قراردادی با کانون عالی کارفرمایان صنوف ایران بسته‌ایم که بخشی از آن مربوط به مسائل صنعتی است. در حال حاضر دفاتر یا کانون های ما در ۳۱ استان ایران این آمادگی را دارند تا دانشجویان در هر صنعتی که می‌خواهند کار کنند، از آنها حمایت کند و به آنها آموزش لازم را یاد بدهد. در حقیقت ما سعی کرده‌ایم آن حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه را اینگونه برای دانشجویان حل کنیم.

او بیان کرد: ما فکر می‌کنیم این برنامه‌ها آینده بسیار خوبی داشته باشد اگر دانشجویی علاقه‌مند باشد که حرفه‌ای را یاد بگیرد تا بعد از تحصیل از آن استفاده کند، بستر آن در دانشگاه ما فراهم است. یعنی هیچ  دانشجویی نمی‌تواند بگوید من تحصیل کردم اما الان نمی‌توانم کار پیدا کنم و باید ضمن تحصیلش حرفه و مهارت  لازم را کسب کند. وظیفه مان بود این بستر را فراهم کنیم که این کار را کردیم.

رییس دانشگاه پیام نور اضافه کرد: هر دانشجویی به هر صنفی علاقه‌مند هست که بتواند مهارت آموزی کند می تواند به دفاتر کانون ها در مراکز استان‌ها برود و از آنها معرفی نامه می‌گیرد و به جایی رود که دلش می‌خواهد کار یادبگیرد و  زمینه اشتغالش را اینطور فراهم می کند.

زمانی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعی از وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشجویان خود دارید ؟گفت: در مقاطع دکتری خیلی آمار بیکاری نداریم چون معمولا دانشجویان دکتری ما مشغول به کار هستند. در مقطع کارشناسی ارشد شاید یک مقدار میزان بیکاری بیشتر از دکتری و در مقطع کارشناسی نیز میزان بیکاری به نسبت بیشتر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است، ولی آمار دقیقی در این زمینه ندارم.

رییس دانشگاه پیام نور گفت: ما فعلا نمیتوانیم پیش بینی کنیم که به دلیل جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی میزان پذیرش دانشگاه ما چقدر خواهد بود اما شاید بیش ۹۰ درصد رشته‌هایمان با سوابق تحصیلی باشد. اما امیدواریم با توجه تسهیلاتی که فراهم کردیم و اطلاعاتی رسانی که در این زمینه شده میزان پذیرش دانشجو دانشگاه پیام نور از سال قبل بهتر باشد.

وی در واکنش به این انتقاد که دانشجویان کلاس های غیرحضوری پس از فارغ التحصیلی خروجی‌قابل قبولی نیستند، گفت: سیستم آموزشی در دنیا را نباید به یک شکل فرض کرد. در دنیا Open university  وجود دارد که بسیار قوی هستند و ما رتبه ششم  Open university را داریم که به این معناست دانشگاه‌های قوی تر از ما در این زمینه کار می‌کنند.

رییس دانشگاه پیام نور در پایان اظهار داشت: کلاس‌های غیرحضوری و الکترونیکی نیز به این معنا نیست که تعاملی بین استاد و دانشجو وجود دارد. البته نوع رشته هم خیلی مهم است، همه رشته‌ها که به شکل غیر حضوری نیست یکی سری از رشته ها نیاز به کارگاه، آزمایشگاه و حضور دارند. اینطور نیست که نوع کلاس‌های الکترونیکی صدمه‌ای به فارغ التحصیلان بزند. در همه دنیا به سمت آن دسته از رشته های غیرحضوری می روند که بتوان با حداقل تعامل با حداکثر معلومات و دانش رسید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:19شهریور1398،کدخبر: 806930،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین