پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۲
انسان امروزی تنها با حرکت چند میلیمتری انگشتان دست از یک کانال به کانال تلگرامی دیگر می‌رود. از یک صفحه به صفحه دیگر، از یک رسانه به رسانه دیگر. حداکثر آزادی در انتخاب.

شعارسال: گفته می شود ایران در جنگ رسانه ای قرار دارد. اگر این گفته واقعیت داشته باشد باید از نیروهای حاضر در این رویارویی حمایت کرد. رسانه ها و رسانه ایی ها، نیروی اصلی این رویارویی هستند و عقل حکم می کند در این شرایط، آنها تقویت شوند.

بزرگترین و بهترین حمایت از یک رسانه و یک روزنامه نگار، افزایش دایره آزادی و احترام به استقلال حرفه ای آنهاست و بدترین اتفاق ممکن نیز کاهش این دو است.

در این روزها نه تنها برخی طرف های مورد منازعه با دولت ایران به دنبال انتشار عمدی خبرهای جعلی، غیرحرفه ای و به دور از بی طرفی و انصاف هستند بلکه گسترش ابزارهای نوین ارتباطی، تولید خبر را افزایش داده و در این میان به صورت عادی، تولید و انتشار خبر جعلی نیز افزایش می یابد. منطقه پرحادثه لاجرم پرخبر هم می شود و پر خبری یعنی افزایش نسبت تولید خبر جعلی.

چرا گل به خودی

خبرهای جعلی نه تنها منافع دولت ها بلکه منافع مردم و کل جامعه را نیز مورد هدف قرار می‌دهند و در این وضعیت، همه متضرر خواهند شد. بهترین راه برای مقابله با خبرهای جعلی، تقویت و اعتماد به رسانه های داخلی است.

بهترین راه، تقویت رسانه ها و روزنامه نگاران حرفه ای است. روزنامه نگارانی که برای فعالیت خود آموزش دیده اند؛ برای تشخیص خبر جعلی از واقعی، آموزش دیده اند. برای تدقیق در خبرها و راستی آزمایی خبرها آموزش دیده اند. آنها آموخته‌اند که باید از حقوق و منافع عمومی حمایت کنند؛ باید مسوولیت پذیر باشند.

راه تقویت رسانه های داخلی نه از طریق پرداخت پول و یارانه بلکه از طریق افزایش دایره آزادی و احترام به استقلال حرفه ای آنهاست. هر چه دایره آزادی رسانه ها بزرگتر باشد، رسانه و روزنامه نگار قوی تری خواهیم داشت. هر چه استقلال رسانه تامین شود و مورد احترام قرار بگیرد، رسانه ای تاثیرگذار تر خواهیم داشت.

منظور از آزادی رسانه، آزادی در چارچوب قانون، اصول حرفه ای و اخلاقی است. درباره استقلال حرفه ای نیز معیارهای متعددی بیان می شود ولی در راس آن می توان به عدم تصمیم گیری برای رسانه در خارج از رسانه اشاره کرد. قوانین اساسی و عادی نیز در ایران موضوع صراحت دارند.

در مقابل می توان عکس این وضعیت عمل کرد. می توان دایره آزادی رسانه ها را محدود کرد و استقلال حرفه ای آن‌ها را زیرپاگذشت. در این صورت و با تضعیف رسانه داخلی، فقط راه را برای رسانه های رقیب هموار کرده ایم و مخاطبان نیازمند کالای خبر را به سمت دیگر عرضه کنندگان فرستاده ایم.

در این صورت صحنه را برای تهیه کنندگان غیرحرفه ای خبر رونق می دهیم تا آنها ناآگاهانه خبرهای واقعی و جعلی را در کنار هم و بدون تمیز منتشر کنند و مخاطبان هم چاره ای جز مصرف این کالای درهم نخواهند داشت.

با تضعیف رسانه های حرفه ای و روزنامه نگاران حرفه ای، این تولیدکنندگان غیرحرفه ای یا مغرض کالای خبر هستند که تقویت می شوند.

انسان امروزی تنها با حرکت چند میلیمتری انگشتان دست از یک کانال به کانال تلگرامی دیگر می رود. از یک صفحه به صفحه دیگر، از یک رسانه به رسانه دیگر. حداکثر آزادی در انتخاب.

اندکی هوشیار باشیم و به دور از چارچوب ها و ذهنیت های سنتی و عصرحجری، شرایط رسانه ها و عرضه و تقاضای کالای خبر را درک کنیم.

انتخاب با ماست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 20شهریور1398 ، کدخبر: 688333: www.asriran.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین