پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۶۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
باید ببینیم آیا بولتون در ماه های آینده در مورد رئیس جمهور و سیاست های او سکوت خواهد کرد. او همیشه به دعوت رسانه ها برای مصاحبه پاسخ مثبت می دهد و هراسی از به سخره گرفتن منتقدان خود ندارد.

شعار سال: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در صفحه توییتر خود اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را برکنار کرده است و دیگر نیازی برای ادامه فعالیت او در شورای امنیت ملی وجود ندارد. این تصمیم رئیس جمهور برای بیشتر تحلیلگران سیاسی غافل گیر کننده نبود. این دو مقام ارشد کشور اختلافات زیادی بر سر مسائل مختلف از جمله افغانستان، تسلیحات هسته ای کره شمالی و ایران داشتند.

در ادامه این مطلب آمده است: بولتون فردی است که به سوابق خود در دولت افتخار می کند. اما اعتبار او چندین بار در ماه های گذشته توسط رئیس جمهور زیر سوال رفته بود. نیروهای مسلح ایران در ماه ژوئن یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کردند. بولتون خواستار واکنش نظامی نسبت به این اقدام تهران شد. او در گذشته بارها از حمله به ایران و تغییر نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده است. او همچنین دیدگاه های متضادی در مورد نحوه بر خورد با کره شمالی دارد. بولتون در طول 20 سال گذشته در دولت های مختلف از روسای جمهور آمریکا درخواست کرده بود که رویکرد سرسختانه ای را در قبال پیونگ یانگ در پیش بگیرند و به رهبران این کشور اعتماد نکنند. اما ترامپ به توصیه های مشاور خود در مورد مذاکره با کره شمالی توجه نکرد. رئیس جمهور تاکنون چندین اجلاس با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برگزار کرده است. ترامپ همچنین اولین رئیس جمهور آمریکا است که به عنوان میهمان کیم جونگ اون وارد منطقه مرزی بین کره شمالی و کره جنوبی شد. جان بولتون در این سفر دیپلماتیک حضور نداشت.

تاکر کارلسون، مجری محبوب رئیس جمهور در شبکه فاکس نیوز نیز نقش مهمی در تضعیف جایگاه بولتون در شورای امنیت ملی ایفا کرد. کارلسون در برنامه شبانگاهی خود در تاریخ 21 ژوئن در مورد سوابق و دستاوردهای فاجعه آمیز بولتون صحبت کرد. او جان بولتون را به یک کرم دیوان سالارانه شباهت داد که تشکیلات حزب جمهوری خواه را آلوده کرده است. مطابق با گزارش های منتشر شده توسط برخی رسانه ها، کارلسون به طور غیر رسمی در مورد مسائل مختلف با دونالد ترامپ مشورت می کند. جالب اینجا است که رئیس جمهور کارلسون را همراه با تیم دیپلماتیک آمریکا برای دیدار با رهبران کره شمالی به منطقه آورد، در حالی که جان بولتون برای انجام یک ماموریت دیگر به مغولستان اعزام شده بود.

ترامپ در صفحه توییتر خود اشاره کرد که در مورد مسائل مختلف با بولتون اختلاف نظر داشته است. او از زحمت های بولتون در شورای امنیت ملی تقدیر کرد. اما جان بولتون دقایقی بعد در صفحه توییتر خود ادعا کرد که شب گذشته در مورد استفعا دادن با رئیس جمور مشورت کرده است، اما رئیس جمهور در پاسخ می گوید که فردا در مورد این مسئله صحبت خواهد کرد. در نتیجه، ظاهرا هدف از توییت های رئیس جمهور تحقیر کردن مشاور امنیت ملی خود بوده است. بولتون در طول چند دهه گذشته به طور صریح جهان بینی و تفکرات خود را بر زبان آورده بود. به همین خاطر تردیدی وجود ندارد که او و رئیس جمهور نمی توانستند برای مدتی طولانی در کنار یکدیگر کار کنند. بولتون معتقد است که دشمنان قسم خورده آمریکا از جمله ایران و کره شمالی باید مجازات شوند. او تصور می کرد که رابطه دوستانه با این ها خطرناک و شرم آور است. او استفاده از قدرت نظامی آمریکا را به عنوان یکی از ابزارهای ضروری برای تضمین صلح و امنیت پایدار می داند. البته ترامپ بارها مخالفت خود با این نوع طرزفکر را آشکار کرده است.

رئیس جمهور بر خلاف جان بولتون رویکرد دیپلماسی را ترجیح می دهد. او به دنبال دست یابی به توافق های جدید با رهبران ایران و کره شمالی است. ترامپ بارها در ماه های گذشته اعلام کرده بود که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با مقامات ایرانی بر سر برنامه هسته ای مذاکره کند. او تاکنون دوبار با رهبر کره شمالی دیدار کرده است. این هفته قرار بود آمریکا و طالبان اجلاسی را در کمپ دیوید برگزار کنند. اما در لحظات پایانی این ملاقات لغو شد. تردیدی وجود ندارد که بولتون تمایل رئیس جمهور برای گفت و گو با سران این کشورها را ساده لوحانه می داند.

اما خروج جان بولتون نشان دهنده تحول مهمی در کاخ سفید و حزب جمهوری خواه است. به نظر می رسد که حزب جمهوری خواه تحت هدایت ترامپ رویکرد جدیدی را در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی در پیش خواهد گرفت. در حال حاضر جریان قدیمی نئوکان ها نفوذ خود را در این حزب از دست داده اند. آن ها در دوره جرج دبلیو بوش نقش مهمی در هدایت سیاست خارجی آمریکا داشتند. بیشتر مقامات کنونی در دولت ترامپ تجربه مهمی در حوزه امنیت ملی ندارند. مارک اسپر، وزیر دفاع جدید در گذشته مقام اجرایی یکی از شرکت های دفاعی بود و مایک پمپئو، وزیر خارجه نیز سابقه حضور در ارتش و یک شرکت فروشنده تجهیزات نفتی را دارد.

در طول سه سال گذشته تعدادی زیادی از افراد منتصب شده توسط رئیس جمهور کار خود را بعد از دوره ای کوتاه مدت از دست داده اند. نام بولتون نیز به این فهرست بلند از مقامات اخراج شده اضافه شد. جان بولتون در ماه های گذشته مورد بی احترامی رئیس جمور و افراد نزدیک به او از جمله تاکر کارلسون واقع شده بود. حال باید ببینیم آیا بولتون در ماه های آینده در مورد رئیس جمهور و سیاست های او سکوت خواهد کرد. او همیشه به دعوت رسانه ها برای مصاحبه پاسخ مثبت می دهد و هراسی از به سخره گرفتن منتقدان خود ندارد. رئیس جمهور فردی را از تیم خود اخراج کرد که معمولا کینه ها و کدورت های خود را فراموش نمی کند.

 نامه کوتاه خشم‌آلود استعفای بولتون به ترامپ+عکس
تصویر نامه استعفای بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در فضای مجازی منتشر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیروز سه شنبه با انتشار توییتی از برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود خبر داد.

رئیس جمهوری آمریکا در این توییت نوشته بود: «شب گذشته به جان بولتون اعلام کردم که دیگر به خدمات وی در کاخ سفید نیازی نداریم.»

ترامپ در ادامه با اشاره به مشاور امنیت ملی خود، چهره ای شناخته شده با سیبیل معروف و مواضع بسیار تند در قبال ایران، روسیه و یا کره شمالی تاکید کرد: «من همانند خیلی افراد دیگر در دولت با شماری از پیشنهاد های وی به شدت مخالف بودم.»

جان بولتون نیز در نخستین واکنش با انتشار توییتی اعلام کرده است که دوشنبه شب پیشنهاد استعفای خودش را با دونالد ترامپ مطرح کرده اما رئیس جمهوری آمریکا به او گفته است که «بگذار فردا در این باره صحبت کنیم.»

برخی منابع آگاه فاش کرده اند که اختلافات پیشین رئیس جمهوری آمریکا با جان بولتون بر سر مسائل مختلف پس از توافق اخیر واشنگتن با طالبان تشدید شد و مسئله برکناری مشاور امنیت ملی کاخ سفید از همین نقطه کلید خورد.

بر اساس این گزارش جان بولتون مخالف سرسخت توافق با طالبان بود و از این رو به طور کلی از روند مذاکرات فشرده فرستاده آمریکا و نمایندگان طالبان کنار گذاشته شده بود.

واشنگتن پست اخیرا به اختلاف نظرهای موجود میان ترامپ و بولتون در خصوص روند صلح با طالبان اشاره و از همین مسئله به عنوان دلیل اصلی دعوت نشدن مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یکی جلسات مهم دولت در باره بحران افغانستان یاد کرده بود.

متن نامه استعفای بولتون بسیار کوتاه است و بر اختلافات وی با ترامپ صحه می‌گذارد و به نوعی خشم نیز در آن دیده می‌شود. دیلی بیست در این باره نوشته استعفای بولتون نشان می‌دهد رابطه میان وی و ترامپ از مدتها قبل شکراب بوده است.

بولتون در نامه خود خطاب به ترامپ بدون هیچگونه مقدمه ای نوشته است: "بموجب این نامه استعفای فوری خود به عنوان دستیار رئیس جمهور در امور امنیت ملی را اعلام می‌دارم. از اینکه این فرصت را در اختیار من گذاشتید تا به کشورم خدمت کنم سپاسگزارم."



مروری بر مواضع جانشین موقت بولتون در قبال ایران

به دنبال برکناری جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد که این سمت به طور موقت به چارلی کوپرمن واگذار می‌شود؛ فردی که به نظر می‌رسد مواضعش در قبال ایران و برجام در مقایسه با بولتون چندان متفاوت نیست.

چارلی کوپرمن از سوی کاخ سفید به عنوان مشاور موقت امنیت ملی آمریکا معرفی شده و البته هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که او گزینه نهایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تصدی این سمت خواهد بود. کوپرمن پیش‌ از این به عنوان معاون جان بولتون مشغول به کار بود.

کوپرمن سابقه همکاری طولانی با بولتون دارد و در ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان معاون وی منصوب شده است. انتصاب کوپرمن به عنوان معاون بولتون، در زمانی صورت گرفت که مشاور امنیت ملی وقت آمریکا مسیر سیاست‌های بسیار خصمانه علیه ایران را دنبال می‌کرد. این انتصاب چند روز پیش از آن اتفاق افتاد که وال استریت ژورنال گزارش داد مشاور امنیت ملی وقت از پنتاگون درخواست کرده که گزینه‌های مربوط به اقدام نظامی علیه ایران را ارائه دهد. بولتون با انتصاب کوپرمن به عنوان معاون خود نشان داد که قصد دارد کمپین فشار حداکثری علیه تهران را تقویت کند.

بولتون به همراه متیو فریدمن و کوپرمن در مارس ۲۰۱۸ «موسسه امن‌سازی آمریکا» را به عنوان نهادی غیرانتفاعی به ثبت رساندند و این اتفاق درست در روزی به وقوع پیوست که ترامپ، بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کرد. فریدمن که سابقه همکاری با پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ را دارد، از جمله دوستان قدیمی بولتون است که هر دو مواضعی علیه ایران داشته‌اند.

این دو به همراه کوپرمن در سال ۲۰۱۵ «بنیاد آزادی و امنیت آمریکا» را به راه انداختند که هدف آن کمپین علیه توافق هسته‌ای ایران بود. در این سال‌ها کوپرمن که سابقه همکاری با دولت ریگان را دارد، در کنار بولتون در راستای پیشبرد رویکردی تندرو در قبال ایران اقدام کرده است.

او که سابقه مدیریت در بوئینگ و لاکید مارتین را دارد، در «مرکز سیاست امنیتی» نیز فعالیت داشته است. این مرکز، یک اندیشکده راست افراطی است که سیاست‌های ضدایران را دنبال کرده است.

کوپرمن در تیم کمپین ریگان-بوش فعالیت داشت و عضوی از «گروه سورپرایز اکتبر» بود که هدف آن، آماده‌سازی برای برخورد با «رویدادهای دفاعی و سیاست خارجی دقیقه ۹۰» بود و در جریان ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نیز در فضای داخلی این کشور فعالیت داشت. این گروه نقشی کلیدی در اثرگذاری این ماجرا در انتخابات آمریکا و آسیب زدن به کمپین انتخاباتی کارتر ایفا کرد.

کوپرمن در سپتامبر ۲۰۱۵ نامه‌ای را که از سوی مرکز سیاست امنیتی تهیه شده بود، امضا کرد که در آن با توافق هسته‌ای ایران مخالفت و از اوباما خواسته شده بود که این توافق را لغو کند. در بخشی از این نامه آمده است: چطور می‌توان برجام را چیزی غیر از یک توافق بد تلقی کرد؟ این نامه علاوه بر کوپرمن توسط افراد دیگری نظیر جان بولتون، داگلاس ویث، جان کیل، پال ولفوویتز و جیمز وولسی و سایرینی به امضا رسید که اغلب روحیاتی تندرو و جنگ‌طلب دارند.

واکنش رئیس دفتر رئیس جمهوری به اخراج جان بولتون

محمود واعظی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت:
سیاست های یک جانبه گرایانه، جنگ طلبانه، مداخله جویانه و بی ثبات کننده جان بولتون در دوران کوتاه حضورش در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا سرانجام بدون هیچ نتیجه ای و روبرو شدن با شکست کامل، منجر به اخراج او از کاخ سفید شد.

او دشمن دیپلماسی و طرفدار جنگ و یکجانبه گرایی بود، حال آنکه جامعه جهانی دست کم در همین دوره به واشنگتن نشان داد که از جنگ بیزار و با دیپلماسی همراه است. حالا مردی که تهدید به جنگ می کرد و وعده می داد که ایران تا چندماه دیگر فرو خواهد ریخت، در گوشه انزوا ناظر سیاست های ورشکسته خویش است.

بولتون در دولت ترامپ، همسو با رژیم صهیونیستی یکی از سرسخت ترین دشمنان ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران بود و تلاش زیادی برای سرنگونی نظام ایران کرد، اما همانند اسلاف خود رفت و حکومت ایران با مقاومت مردم بزرگش همچنان ایستاده و انشالله به اهداف بزرگش تمام و کمال نایل خواهد آمد.

علاوه بر داخل آمریکا، در سایر کشورهای دنیا هم از اخراج بولتون استقبال شد ، حتی بازار نفت نیز به دلیل رفع خطر جنگ با کنار رفتن این فرد، شاهد کاهش قیمت بود. اخراج بولتون از دولت ترامپ نشان می دهد که دوره سیاست های جنگ طلبانه، رادیکال، فشار حداکثری و مداخله جویانه سرآمده و این راه جز شکست و ناکامی چیزی برای دولت و ملت آمریکا به همراه نداشته است.

تمام واکنش‌ها به اخراج جان بولتون

 واکنش سریع سیاستمداران آمریکایی و خارجی به اخراج غیرمنتظره جان بولتون

جان بولتون به طور گسترده رئیس جمهور جمهوری‌خواه را تحت فشار قرار داده بود تا تلاش‌های دیپلماتیک با کره شمالی به نتیجه نرسد.وی همچنین با ملاقات احتمالی ترامپ و روحانی مخالفت کرده و از رویکرد سخت در قبال روسیه و افغانستان دفاع کرده بود.

 سناتور برنی سندرز،کاندیدای دموکرات: سمبل مشکل از بین رفته است. دلیل اقتدارگرایی همچنان باقی است.

 سناتور مارکو روبیو از اعضای کمیته روابط خارجی سنا: از طرفداران بزرگ جان بولتون هستم.
با او کار کرده‌ام و کارهای خوبی هم انجام داد. در نهایت تصمیم رئیس جمهور اولویت دارد و حق دارد هر کسی را در اطراف خود داشته باشد.

باب منندز دموکرات از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان: این حکایت از سبک رئیس جمهور دارد. او افراد بله قربان گو می‌خواهد. او بارها متناقض از نظرات رئیس جمهور حرف زد و عمل کرد و این چیزی نبود که ترامپ می‌خواست.

پمپئو: در بسیاری از مسائل با هم مخالف بودیم. تصمیم ترامپ به معنای تغییر در سیاست خارجی آمریکا نیست.

علی ربیعی،سخنگوی دولت ایران: جان بولتون گفته بود ایران تا سه ماه آینده نخواهد بود و حالا او رفته است.با اخراج بزرگترین جنگ طلب کاخ سفید بهتر می‌تواند واقعیت‌های ایران را درک کند.

الیوت انگل نماینده دموکرات،رئیس کمیته روابط خارجی مجلس: این اخراج به معنای آشفتگی کامل سیاست خارجی دولت ترامپ است. نیاز به رهبری آمریکا در جای جای جهان احساس می‌شود. فرایند تصمیم گیری درباره امنیت ملی دچار هرج و مرج است و حالا آمریکا کمتر امن است.

مایک مک کائول عضو جمهوری خواه کمیته روابط خارجی: فکر می‌کنم ترامپ صادقانه فکر می‌کند می‌تواند با ایران مذاکره و معامله کند. اما بولتون دیدگاه خود را داشت و می‌گفت با طالبان، با آیت‌الله نمی‌توانید مذاکره کنید. رئیس جمهور می‌خواهد روابط بهتری با دشمنان ما داشته باشد.

نوربرت روتگن رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان: این یک فرصت است برای{بهترشدن} روابط کشورهای بین آتلانتیک.

هری کازیانیس،کارشناس کره شمالی: ترامپ آزاد شد تا مشاوری را انتخاب کند که دنبال تغییر رژیم و جنگ نباشد. سیاست خارجی آمریکا واقع‌بینانه‌تر خواهد شد. او دنبال گسترش مسیری دیپلماتیک با کره شمالی است و تمرکز عمده خود را روی چین خواهد گذاشت.

ریچار گووان،مدیر گروه بین‌المللی بحران: بولتون مخالف نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل، دادگاه بین‌المللی کیفری و ... بود. ایالات متحده در بحران‌های بین‌المللی به حاشیه رانده شده است و به چندجانبه‌گرایی اعتقاد نداشت و حالا ممکن است وقت و انرژی کمتری برای تخریب سازمان‌های بین‌المللی هزینه کند.

سناتور کریس مورفی: بولتون انتخاب اشتباه ترامپ بود. حالا مردم کمتری در گوش ترامپ نوای جنگ را می‌خوانند. اما کسی نمی‌تواند در کابینه به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ کار کند.

لیندسی گراهام جمهوری‌خواه: امیدوارم ترامپ کسی را انتخاب کند که دارای پیشینه قوی در امنیت ملی باشد و هنگام برقراری نظم جهانی به قدرت بلامنازعه آمریکا توجه کند. قدرت بهتر از ضعف است.


واکنش عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به اخراج مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی کاخ سفید


بولتون: «من دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.»


اخراج جان بولتن

ترامپ در توییتر: دیشب به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر به حضور او در کاخ سفید نیازی نیست. من و دیگر اعضای دولت با بسیاری از پیشنهادات او شدیدا مخالف بودیم، به همین دلیل از او خواستم استعفایش را تقدیم کند، او هم صبح این کار را کرد. از خدمات او بسیار ممنونم. هفته آینده یک مشاور امنیت ملی تازه معرفی می‌کنم.


توییت آذری جهرمی در واکنش به اخراج جان بولتون از کاخ سفید: به طراح مد سبیل نیاز دارید؟ جان بولتون هم‌اکنون بیکار است.


اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
0
اساسا آدم مهمی در کابینه نبود سیاست های آمریکا هم با رفتنش تغییری نمیکنه
ناشناس
Canada
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
0
فقط یک شخصیت تند رو و جنگ طلب بر کنار شد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین