پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۳۳۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
آلبرت بغازیان معتقد است؛ سرمایه گذاری در بورس و خرید طلا و زمین در کنار سپرده گذاری در بانک‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد به شرط آنکه افراد نگاهی بلندمدت به این سرمایه گذاری داشته باشند و نخواهند سریع به سود برسند.
شعارسال: افراد مختلف با توجه به روحیه‌هایی دارند و و شرایطی که در آن هستند، اقدام به سرمایه‌گذاری‌های مختلف می‌کنند؛ برخی از مردم خرید ملک را مطمئن و سودآور می‌دانند، برخی دیگر با طلا و سکه پس‌انداز می‌کنند. عده‌ای می‌خواهند با دلار، پول خود را از آسیب تورم نجات دهند. عده کمی هم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، هرچند در نظر عموم مردم بورس بی‌اندازه پرریسک است. اما همه آن‌ها در نهایت به دنبال بهترین سرمایه‌گذاری می‌گردند، یعنی بالاترین سود، کم‌ترین ریسک و بیش‌ترین نقدشوندگی.

اما به گفته کارشناسان برای کسی که می‌خواهد تورم را پوشش دهد، نگهداری دلار مفید نخواهد بود، زیرا در بلندمدت شاخص قیمت بیشتر از نرخ ارز رشد خواهد کرد، زیرا دولت سعی می‌کند با سرکوب نرخ ارز از رشد طبیعی آن پیشگیری کند و برای این کار از صندوق ذخیره ارزی نیز استفاده می‌کند.

آلبرت بغازیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد وضعیت بازار‌های مختلف در شرایط کنونی می‌گوید: با توجه به تغییرات و نوسان‌های ماه‌های گذشته در بازار‌های مختلف به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای سرمایه گذاری افرادی که ریسک پذیر نیستند سپرده گذاری در بانک‌ها باشد.

این کارشناس اقتصادی در مورد سیاست بانک‌ها در کاهش نرخ سود نیز ادامه می‌دهد: جذب منابع مالی یکی از اهداف مهم شعب بانکهاست و همه بانک‌ها نیز موظفند از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر نرخ سود ۱۵ درصد تبعیت کنند، زیرا این اقدام می‌تواند در کاهش هزینه تولید موثر باشد و اقلام و کالا‌ها ارزانتر شود.

او می‌گوید: البته در این بین برخی از شعب بانک‌ها از این بخشنامه تبعیت نکرده و با عدم نظارت بانک مرکزی اقدامات خودسرانه‌ای در خصوص افزایش نرخ سود دارند و باعث رقابت ناسالم می‌شوند.

بغازیان ادامه می‌دهد: اگر نرخ بهره بالا باشد، امکان هدایت اعتبار برای بخش تولید فراهم نخواهد شد؛ بنابراین همچنان بخش تولید در رکود به سر خواهد برد. در همین زمینه باید گفت عمده افزایش نقدینگی در سال‌های گذشته، ناشی از سود بالای بانکی بوده که به هیچ عنوان ارتباطی با بخش مولد و واقعی اقتصاد ندارد.

او ادامه می‌دهد: سرمایه گذاری در بخش دلار با توجه به کنترل قیمت ارز از سوی دولت به گونه‌ای است که روندی نزولی پیدا کرده است، خرید و فروش خودرو نیز همسو با نرخ دلار کاهش پیدا کرده و بازار این بخش هم در رکود است و در صورتی هم که واردات خودرو آزاد شود قیمت‌ها باز هم افت خواهد کرد.

بغازیان می‌گوید: همچنین بازار سرمایه و سرمایه گذاری در بورس و خرید طلا و زمین در کنار سپرده گذاری در بانک‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد به شرط آنکه افراد نگاهی بلندمدت به این سرمایه گذاری داشته باشند و نخواهند سریع به سود برسند.

او می‌گوید: سرمایه‌گذاری در بورس با افق زمانی کم‌تر از ۵ سال چندان مطمئن نیست. در افق‌های زمانی کمتر از ۵ سال، صندوق و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری‌های مناسب‌تری هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 24 شهریور 1398 ، کدخبر: 188164 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین