پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۴۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
دانشگاه آزاد اسلامی این روزها شاهد گشایش سراهای نوآوری در محل واحدهای این دانشگاه در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور است، وعده‌ای که با حرکتی هدفمند برای رسیدن به دانشگاه‌‌‌های نسل چهارم و کارآفرین در مدت‌زمانی کوتاه محقق شد.
شعار سال: دانشگاه آزاد اسلامی این روزها شاهد گشایش سراهای نوآوری در محل واحدهای این دانشگاه در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور است، وعده‌ای که با حرکتی هدفمند برای رسیدن به دانشگاه‌‌‌های نسل چهارم و کارآفرین در مدت‌زمانی کوتاه محقق شد.

 اردیبهشت سال جاری از طرف معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد که دستورالعمل راه‌اندازی سراهای نوآوری این دانشگاه نهایی شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود. سراهای نوآوری‌ای که شامل زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتاب‌دهی، مراکز کسب و کار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری هستند و به‌صورت متمرکز ایجاد می‌شوند.

این معاونت اعلام کرد که با توجه به ظرفیت‌ استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان بین یک تا چند سرای نوآوری ایجاد و به‌صورت واحد فناوری مانند واحدهای دانشگاهی فعالیت می‌کنند و مسائل مالی و قراردادی آن‌ها کاملاً به‌صورت جداگانه انجام می‌شود.

سراهای نوآوری در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور علاوه بر این‌که می‌توانند در محدوده دانشگاهی تأثیرگذار باشند و افراد بسیاری را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دهند و شرکت‌های کارآفرین ایجاد کنند در رونق تولید و اقتصاد مقاومتی نیز نقش بسیار مؤثری ایفا خواهند کرد.

هفته دوم شهریور جاری (۱۲ شهریور) بود که این اعلام و وعده محقق شد، وعده‌ای که چهار ماه بیشتر طول نکشید و نشان داد دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه علم و فناوری و حرکت به سمت دانشگاه‌‌های کارآفرین و نسل چهارمی جدی است، دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در همان روزهای نخستین که سکان این دانشگاه را به دست گرفت اعلام کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه دانشگاه‌های نسل چهارم حرف‌های جدیدی دارد و برای کارآمدی آموزش عالی و انطباق با نیازهای جامعه و اشتغال دانش‌بنیان برنامه‌ریزی می‌کند.

در این راستا چهار سرا در نقاط مختلف کشور کلید خورد و ابتدا دو سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی  استان اصفهان با محور «صنایع فلزی و ماشین‌سازی» و «کشاورزی» با رویکردی ملی کار خود را آغاز کرد.

بعد از این دو سرای نوآوری در استان اصفهان، روزهای اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان هم نخستین سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان با محور کشت، تجاری‌سازی و صادرات گیاهان زینتی با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گشایش یافت.


حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و گرگان در این مراسم عنوان کرد که سرای نوآوری واحد گرگان مجموعه‌ای از باشگاه پژوهشگران جوان، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است که مأموریتش، ایجاد اکوسیستمی برای فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان است؛ چراکه سرمایه‌گذاران فقط در آن دسته از پروژه‌های بزرگ ریسک سرمایه‌گذاری را می‌پذیرند که دارای نوآوری بوده و توان ایجاد رقابت‌های تجاری را در بازار فروش محصولات داشته باشند.

دهقانی فیروزآبادی روز بعد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آبادکتول حضور یافت و چهارمین سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان ارتقای عملکرد اسب اصیل ترکمن را در این واحد دانشگاهی افتتاح  و اعلام کرد که در نگاه جدید حوزه مدیریت دانشگاه، تحول جدی دانشگاه از نسل دوم که دانشگاهی پژوهشی است به سمت دانشگاهی کارآفرین پیش می‌رود؛ چراکه دانشگاه‌ها در نسل سوم هم کارآفرینی و نوآوری دارند و هم نیروی کارآفرین به جامعه تحویل می‌دهند.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از راه‌اندازی سرای نوآوری گیاهان صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی هم در واحد علی آبادکتول در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان کرد که استان گلستان یکی از پایلوت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش سراهای نوآوری است که با توجه به توانمندی‌های علمی و پژوهشی واحد علی‌آباد کتول، سرای نوآوری ارتقای اسب اصیل ترکمن را در این واحد دانشگاهی افتتاح کردیم. این در حالی است که وی با حضور در برخی از واحدهای دانشگاهی مانند رفسنجان و یزد نیز از گشایش سراهای نوآوری خبر داده است.

سیدحسن سیدرضایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول درباره راه‌اندازی سرای نوآوری ارتقای عملکرد اسب اصیل ترکمن می‌گوید: نخستین سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول بر روی اسب اصیل ترکمن کار می‌کند.

وی با یادآوری ارزش بالای اسب‌های اصلاح نژاد که در جهان وجود دارد، می‌افزاید: بین اسب‌های دونده و کورس که در جهان وجود دارد، اسب تروبرد جزء بهترین‌هاست که این نژاد اسب بین یک تا ۲ میلیون دلار خرید و فروش می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول خاطرنشان می‌کند: حدود ۳۰۰ سال پیش یک انگلیسی اسب ترکمن را با خود می‌برد و با اصلاح نژاد روی آن به نژاد تروبرد می‌رسد؛ بنا بر گفته کارشناسان حدود ۲۵ درصد خون اسب‌های تروبرد از نژاد اسب ترکمن است.

سیدرضایی با بیان این‌که دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول در منطقه ترکمن‌صحرا قرار گرفته است، اضافه می‌کند: با وجود و فعالیت ۱۰ باشگاه اسب و سوارکاری در این شهرستان با استفاده از متخصصان فعال در حوزه صنعت پرورش اسب، اقدام به بهره‌برداری سرای نوآوری اسب اصیل ترکمن کردیم.

وی می‌گوید: با همراهی معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و بازدیدهایی که از این سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول داشتند این سرای نوآوری شهریور جاری به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول با بیان این‌که سرای نوآوری گیاهان صنعتی نیز به‌زودی در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی خواهد شد، اظهار می‌کند: تأکید بیشتر این واحد دانشگاهی بر سرای نوآوری اسب اصیل ترکمن است که با گرفتن اسپرم اسب‌های شناسنامه‌دار و انجام تحقیقات بر روی این اسب‌ها، ابتدا سعی بر حفظ نژاد و در مرحله دوم به‌دنبال اصلاح نژاد هستیم.

سیدرضایی با بیان این‌که با مُردن اسب، اسپرم آن از بین می‌رود، می‌افزاید: کارشناسان و محققان سرای نوآوری اسب اصیل ترکمن در این واحد دانشگاهی سعی می‌‌کنند تا با جمع‌آوری اسپرم اسب‌های اصیل ترکمن بانک اسپرم ایجاد شود تا با اصلاح نژادی، اسب‌های ترکمن قوی‌تری داشته باشیم.

وی خاطرنشان می‌کند: اکنون روز‌به‌روز شاهد ضعیف‌شدن پاهای اسب‌های موجود هستیم و امیدوارم با راه‌اندازی این واحد تحقیقاتی، نتایج قابل قبولی در این زمینه حاصل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول با بیان اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و یزد نیز در این‌ حوزه فعال هستند، گفت: امروز سه‌شنبه برای آشنایی با برنامه‌های یکدیگر، نشست سه‌جانبه‌ای در تهران با حضور رؤسای این دانشگاه‌ها برگزار می‌شود تا بتوانیم برای اثربخشی بهتر از تجارب هم استفاده کنیم.

این مسئول، تأکید دکتر طهرانچی بر نقش سازنده دانشگاه‌ها در مباحث اقتصادی و اجتماعی را یادآور شده و می‌افزاید: سرای نوآوری گیاهان صنعتی از دیگر پروژه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول است.

سیدرضایی خاطرنشان می‌کند: پنبه که به طلای سفید شهرت دارد و از گیاهان استراتژیک است در حال از بین رفتن است و به جای آن گندم کشت می‌شود. حدود ۴۵ درصد از توتون کشور نیز در علی‌آباد کتول کشت می‌شود و با زحمتی که در مراحل کاشت، داشت و برداشت آن وجود دارد، کیلویی ۱۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی حضور خود و کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول را در اداره کل دخانیات و کارخانه تولید سیگار را یادآور شده به آنا می‌گوید: این کارخانه چون توانایی تولید کاغذ سیگار را ندارد به حالت تعطیل درآمده است؛ بنابراین با توجه به این پیش‌فرض‌ها بنا را بر ورود در گیاهان صنعتی گذاشتیم تا با تحقیقات لازم، گرهی از مشکلات این صنعت را باز کنیم.

آن‌گونه که مسئولان دانشگاه اعلام کرده‌اند، تفاوت سراهای نوآوری با دانشگاه فعلی در جنس آموزش است، آموزش در سرای نوآوری از نوع فناورانه و عملی است و به‌جای فارغ‌التحصیل کردن دانشمند دارای مدرک علمی، یک فناور خلاق، توانمند و دارای مهارت تحویل جامعه می‌دهد و سرای نوآوری خود یک واحد دانشگاهی است که به‌جای دانشجو، فناورجو و به‌جای دانشکده، فناورکده دارد.

سراهای نوآوری مفاهیم جدیدی هستند که کم‌کم جایگزین دانشکده‌های سنتی می‌شوند به این‌صورت که دانشجو در سرای نوآوری واردشده و به‌صورت یک شرکت‌ سرمایه‌گذار تبدیل می‌شود که این خود رشد اقتصادی هر منطقه را به همراه خواهد داشت.  

در مجموع سرای نوآوری یک مفهوم متعالی‌تر از مرکز تحقیقات دارد؛ چراکه علاوه بر تحقیقات، عملیات را شامل می‌شود. در افق پنج‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی، مبنا بر این است که در هر استان یک تا دو سرای نوآوری فعال و راه‌اندازی شود.

سرای نوآوری در حقیقت ایجاد یک بستر برای تبدیل یک تیم به شرکتی مؤثر در یک حوزه و تبدیل آن به شرکت‌های سرمایه‌گذار بوده که اکنون دنیا به سمت این شرکت‌های سرمایه‌گذار در حال حرکت است.

با راه‌اندازی سراهای نوآوری، دانشجویانی که در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت می‌شوند، فقط دانش‌آموخته و به دنبال کار نخواهند بود. دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که علاوه بر ایجاد روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموختگان، نوآوربودن را در آنان پرورش می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی برای خودش کسب‌وکار ایجاد خواهد کرد.

آن‌طور که از فعالیت و تحرک مسئولان در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه‌های پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاهی پیداست، به‌زودی شاهد راه‌اندازی سراهای نوآوری در واحدهای نجف‌آباد، خمینی‌شهر، اصفهان، رفسنجان، شهرکرد، یزد و ... در حوزه‌های مختلف خواهیم بود تا این دانشگاه بهتر و بیشتر در مسیر دانشگاه کارآفرین و نسل چهارم حرکت کند و فناورانی خلاق، توانمند و دارای مهارت تحویل جامعه دهد.

گزارش: احسان عربی مفرد - داوود دهقانی محمودآباد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 26 شهریور 1398، کدخبر: 415415 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین