پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۳۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند و نیاز به خروج از کشور دارند باید وثیقه بگذارند که در این گزارش به بیان میزان وثیقه، شرایط آن و... می‌پردازیم.
شعارسال: سربازی و یا همان خدمت نظام وظیفه عمومی سربازی در ایران به خدمت سربازی عمومی گفته می‌شود که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید به خدمت سربازی بروند. گذراندن دوره سربازی برای تمامی مشمولین اجباری است و مشمولین قبل از پایان این دوره از انجام هرگونه خدمات دولتی و استفاده از برخی خدمات شهروندی بازداشته می‌شوند.

اما افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند و نیاز به خروج از کشور باید وثیقه بگذارند که در این گزارش به بیان میزان وثیقه، شرایط آن و... می‌پردازیم.

در چه صورتی در صورت مشمولیت سربازی می‌توان از کشور خارج شد؟

همانطور که می‌دانید مشمولان نظام وظیفه در صورتی که دارای معافیت تحصیلی باشند می‌توانند از کشور خارج شوند. مجوز خروج کشور برای مشمولان نظام وظیفه دارای زمان مشخصی است. مشمولان نظام وظیفه در صورت دارا بودن شرایط لازم برای خروج از کشور، می‌بایست وثیقه مورد نظر را نزد سازمان وظیفه بسپارند تا ضمانتی برای برگشت آن‌ها وجود داشته باشد.

نکته بسیار مهم این است که افرادی که دارای غیبت هستند حق خروج از کشور را ندارند.

نحوه ثبت درخواست خروج از کشور

اگر دارای معافیت تحصیلی هستید می‌توانید با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی نیروی انتظامی نسبت به ثبت درخواست خروج از کشور خود اقدام نمایید. پس از ثبت درخواست خود و مشخص کردن نوع سفر و تاریخ لازم است اشتغال به تحصیل شما از سوی دانشگاه تایید شود. پس از تایید اشتغال به تحصیل نیاز است نسبت به پرداخت وثیقه خروج از کشور خود اقدام نمایید. پس از پرداخت وثیقه، مجوز خروج از کشور برای شما مشمولان صادر می‌گردد.

میزان وثیقه خروج از کشور

افرادی که دارای معافیت از خدمت سربازی و یا کارت پایان خدمت سربازی هستند برای خروج از کشور نیازی به مجوز از سوی سازمان نظام وظیفه ندارند. اما کسانی که دارای معافیت موقت یا معافیت تحصیلی هستند برای خروج از کشور لازم است از سازمان نظام وظیفه عمومی مجوز خروج از کشور را دریافت کنند. برای دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولان نیز سپردن مبلغ نقدی یا ضامنت نامه بانکی به عنوان وثیقه الزامی می‌باشد. میزان مبلغ وثیقه با توجه به نوع سفر از ۳۰ میلیون ریال تا ۲۰۰ میلیون ریال متفاوت می‌باشد.

مقدار وثیقه برای خروج از کشور با توجه به نوع سفر

وثیقه خروج از کشور برای افرادی که برای ادامه تحصیلی به خارج از کشور سفر خواهند کرد ۲۰۰ میلیون ریال، برای سفر سیاحتی۱۵۰ میلیون وجه نقد، حج تمتع یا عمره و همچنی عتبات عالیات نیز اگر با هماهنگی ستاد عمره دانشجویی و دانش آموزی باشد از طرف همین ستاد نیز ضمانت خواهد شد، فرزندان مامورین ثابت دولتی در خارج از کشور از سوی وزارت امور خارجه ضمانت می‌شوند و نیازی به سپردن وثیقه نخواهند داشت، در صورتی که دانشجویانی که در دانشگاه‌های داخلی مشغول به تحصیل می‌باشند، به منظور استفاده از فرصت مطالعاتی، ارائه مقاله و سفر‌های دیگر علمی بخواهند از کشور خارج شوند تنها مبلغ ۵ میلیون تومان را به عنوان وثیقه یا ضمانت بانکی ارائه می‌دهند، اگر مشمولان برای ادامه تحصیل یدر مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر قصد خروج از کشور را داشته باشند مبلغ وثیقه‌ای که می‌بایست پرداخت نمایند ۱۵ میلیون می‌باشد.

خروج در سایر موارد نیز با پرداخت ۱۵ میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی انجام خواهد شد.

مبلغ وثیقه برای نخبگان

خبر خوش برای نخبگان این است که با معرفی بنیاد نخبگان نیرو‌های مسلح، این افراد نیازی به دادن وثیقه یا ضمانت بانکی ندارند. نخبگان می‌توانند با تعهد کتبی اقوام درجه یک از کشور خارج شوند.

نحوه پس گرفتن وثیقه خروج از کشور پس از بازگشت

مشمولان باید پس از ورود به کشور باید در مدت محدودی ورودشان را ثبت نمایید. بدین منظور لازم است به پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و مدارک خود را ارائه کنند.

اگر ورود به کشور ثبت نشود چه عواقبی دارد؟

گاهی مشمولان فکر می‌کنند همین که به کشور در موعد مقرر بازگشته اند کافیست. سازمان نظام وظیفه الزام داشته است که کلیه مشمولان پس از بازگشت باید ورود خود را به اطلاع سازمان برسانند. در صورت عدم معرفی به موقع یا عدم بازگشت به کشور در موعد مقرر برای شما محدودبت‌هایی در نظر گرفته می‌شود. این محدودیت‌ها شامل ظبط وثیقه خروج از کشور به نفع دولت و عدم صدور مجوز خروج از کشور به مدت ۶ ماه الی یک سال می‌باشد. حتی در برخی از موارد ممکن است به مراجع قضایی ارجاع داده شوید.

بر اساس ماده ۳۵ قانون، کسانی که دارای مدرک دیپلم هستند، حداکثر به مدت یک سال پس از فراغت از تحصیل، اگر در یکی از دانشگاه‌ها و موسساتی که مورد تایید وزارت علوم و یا بهداشت است، پذیرش گیرند می‌توانند از گواهی اشتغال به تحصیل بهره‌مند شوند. البته به شرطی که غیبت غیر موجه سربازی نداشته باشند. اگر دیپلم را بعد از سن ۱۸ سالگی بگیرید باید وثیقه تهیه کنید.

اگر قبل از سن مشمولیت دیپلم را گرفته باشید، تا زمان مشمول شدن می‌توانید بدون تهیه وثیقه از کشور خارج شوید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 9 مهر 1398 ، کدخبر: 1526168 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین