پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
مقامات پکن امروز همه چیز را از وضعیت آب و هوا و آلودگی گرفته تا وضعیت امنیتی تحت کنترل گرفته‎اند تا هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین را با آداب تمام جشن گیرند. آنها از این مراسم درکنار جشن هفتاد سالگی حاکمیت کمونیسم بر کشور خود، بهره خواهند برد تا در ادامه رقابت‎های منطقه‎ای با امریکا، توان رزمی و دفاعی خود را به نمایش بگذارند.

شعار سال: مراســـــم مقدماتــــی جشــــنهای هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین از دیروز که در چین با عنوان روز شهدا شناخته میشود با حضور عالیترین مقامات سیاسی چین در میدان تیانآنمن آغاز شد. به جز مقامات عالیرتبه چین بیش از 4 هزار نفر از جانبازان سالخورده و مقامات ارشد بازنشسته، خانوادههای شهدا و افتخارآفرینان برای کشور چین در مراسم حضور داشتند. شی جینپینگ، رئیسجمهوری چین، پیش از شرکت در این مراسم از تالار یادبود مائو تسهتونگ بازدید و در اقدامی بیسابقه سه بار به پیکر مومیاییشده مائو تعظیم کرد. او شش سال پیش نیز به مناسبت صدوبیستمین سالگرد تولد «مائو» چنین کاری انجام داده بود.

امروز چه روی میدهد

در مراسمی که از صبح امروز سه‌شنبه در پکن در حال برگزاری است، مطابق آنچه که چند روزی است، وزارت دفاع ملی چین اعلام داشته، 15 هزار نیروی نظامی این کشور رژه خواهند رفت. همچنین بناست 580 قطعه از تجهیزات نظامی ارتش چین در خیابانهای پکن به نمایش درآیند. 160 جنگنده نظامی پیشرفته ارتش چین نیز در آسمان پکن به پرواز درمیآیند تا بر توان هوایی کشور خود تأکید کنند. همچنین برای اولین بار در چنین مراسمی 8 هزار نفر از صلحبانان سازمان ملل حضور خواهند داشت.

کنترل هوا و زمین

در حالی که نیروهای امنیتی چین تمام وقت و تلاش خود در ماه‌های اخیر را معطوف برپایی این مراسم در امنیت کامل کرده بودند، از وضعیت آب و هوا و آلودگی معمول پکن نیز غافل نبودند. به گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، مقامات چینی برای بهتر برگزار شدن این مراسم حتی سعی کردند، ابرها را هم به خدمت خود درآورند. آنها از هفته پیش با بارور کردن ابرها، هوای پکن را که معمولاً در این زمان خشک است، بارانی کردند تا از حجم آلودگی هوای پکن بکاهند. البته تلاش آنها برای برطرف کردن آلودگی هوا فقط منحصر به یک هفته گذشته نمیشود. شهرداری پکن از 20 آگوست (29 مرداد) تردد کامیونها را در این شهر ممنوع کرد. علاوه بر این تا شعاع 480 کیلومتر پایتخت پکن به کارخانهها دستور داده شد، فعالیتهایی را که موجب آلودگی هوا میشود، متوقف کنند. ضمن اینکه فعالیت معادن نیز تا 7 اکتبر به طور کامل ممنوع شد تا پکن در روز جشن ملی خود، آسمانی آبی داشته باشد.

نمایش قدرت نظامی

جشن امسال با وجود همه تدابیر اندیشیده شده برای بهتر برگزار شدن، در حالی صورت گرفت که چین با بحرانهای جنگ تجاری با امریکا و مداخلههای این کشور در روابط حساسیت برانگیز برای پکن همچون تایوان و هنگکنگ روبهرو است. همین رویاروییها با امریکا باعث شدهاست تا چین از این مراسم برای تأکید بر توان نظامی خود استفاده کند.

به گزارش سایت شبکه خبری «سیانان»، همانطور که ژنرال‌ تان مین، معاون ستاد مشترک ارتش چین تأکید کردهاست، تسلیحاتی که امروز در پکن به نمایش گذاشته میشود، صددرصد چینی هستند که نشان دهنده خلاقیت و نوآوری این کشور در توسعه توان نظامی خود است. یکی از مهمترین این قطعات نظامی، نمایش فناوری پهپادی و سامانههای موشکی این کشور است. اما به جز این شماری از این ابزار و ادوات جنگی به این شرح هستند:

موشک DF-41: این موشک قاره پیما است و طبق اطلاعات موجود، قدرتمندترین موشکی است که تاکنون در سراسر جهان ساخته شده است. پروژه ساخت این موشک سال 1997 کلید خورد و قرار بود در سالهای 2015 و 2017 در مراسمهای مشابه این سالها رونمایی شود. اما به‌دلیل تکمیل نشدن پروژه این کار امروز انجام شد. برد این موشک 15 هزار کیلومتر است و قادر به حمل 10 کلاهک هستهای است. این به آن معنا است که اگر چین اراده کند، میتواند این موشک را به سمت خاک امریکا پرتاب کند تا در عرض 30 دقیقه بخشی از این کشور را به نابودی بکشاند. این موشک قابلیت حمل با کامیون و قطار را دارد. تصاویر ماهوارهای که اوایل سال میلادی (زمستان سال گذشته) منتشر شد، این موشک را در منطقه‌ای از مغولستان نشان میدهد. به باور ناظران و اطلاعاتی که این ماهوارهها نشان میدهند، چین احتمالاً قصد دارد، 18 فروند از این موشکها را در مغولستان مستقر کند. لازم به ذکر است، چین دارای 290 کلاهک هستهای است.

زیردریایی‌های هسته‌ای مجهز به موشک بالستیک JL-2: این زیردریایی نیز مهمترین زیردریایی چین است. در حال حاضر 4 فروند از این زیردریایی مجهز به موشک بالستیک به خدمت ناوگان دریایی این کشور درآمدهاند و 2 زیردریایی دیگر نیز در حال ساخت هستند. هر یک از این زیردریاییها توانایی حمل 12 فروند موشک بالستیک JL-2 را دارند. برد این موشکها به 7 هزار و 200 کیلومتر میرسد این به آن معنا است که میتواند از سمت غرب، هند و از سمت شرق، آلاسکا را هدف گیرد. چین این موشک را نزدیک به یک سال پیش آزمایش کرد. با این حال این موشک از موشک مشابه امریکایی ضعیفتر است.

وسیله نظامی DL-17: این وسیله نظامی نیز که در نوع خود بینظیر است، به همراه یک موشک شلیک شده و در ارتفاع مورد نیاز از موشک جدا میشود و با توان ماورای صوت خود، هدف را نابود میکند. این وسیله نظامی سرعتی معادل 6 هزار و 100 کیلومتر در ساعت دارد. چین از سال 2014 روی این وسیله کار کردهاست. این فناوری احتمالاً سال 2020 توسط ارتش چین به خدمت گرفته میشود. امریکا در این فناوری از چین عقبتر است.

بمب افکن H-6N: این بمبافکن تا سالها بلندپروازترین بمب افکن چین بود ولی با به‌روزرسانی شدن، اکنون ر کورد خود را شکسته است. این بمبافکن قادر به حمل موشکهایDF-21 است که توان چین را در مقابله با ناوهای هواپیمابر دشمن ارتقا میدهد.

پهپاد DR-8: این پهپاد که درنوع خود کم نظیر است، میتواند 5 برابر بیش از سرعت صوت پرواز کند و با نزدیک شدن به ناوهای هواپیمابر یا مکان‌هایی که دشمن در آنها مستقر شده، دست به جاسوسی و رصد دشمن بزند.

پهپاد «شمشیر برنده» (Sharp Sword): این پهپاد پهن پیکر نیز برای مقابله با ناوهای هواپیمابر طراحی شده و قادر به حمل 2 بمب است. ویژگی دیگر آن رادار گریز بودن است. «شمشیر برنده» اولین بار سال 2013 آزمایش شد.

پهپاد زیردریایی: این پهپاد یکی از نخستین پهپادهای زیردریایی چین است که توسط 15 تیم تحقیقی که چین در سالهای گذشته برای افزایش توان نظامی دریایی خود تشکیل داده، ساخته شدهاست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سايت خبري ايران آنلاين ، تاریخ انتشار 9 مهر 98، کد خبر: 504983، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین