پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۳۷۲۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶
فاطمه باباخانی روزنامه‌نگار شهریور فصل داغ سفر است و مهر زمانی است برای آرامش. با این همه آخر هفته که می‌رسد،‌ باز این وسوسه در ما بیدار می‌شود تا از زندگی روزمره خود خارج شده و ساعتی را با دوستان یا خانواده بگذرانیم. کافه‌گردی و رستوران‌گردی یکی از گزینه‌هایی است که اغلب افراد آن را امتحان می‌کنند،‌ با این حال می‌شود ابتدا بازدیدی از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری یک منطقه مثلا در شهری مانند تهران داشت و پس از آن به یکی از رستوران‌ها و کافه‌ها رفت تا درباره آنچه دیده‌ایم و شنیده‌ایم سخن بگوییم.

شعار سال: منطقه یک تهران علاوه‌بر پاساژها و مراکز خرید لوکس به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و طبیعی هم از جمله مناطق جذاب در این شهر است. فارغ از مناطق طبیعی مانند درکه،‌ دربند،‌ گلابدره‌، کلکچال و... که هر آخر هفته جمع بزرگی از کوهنوردان و طبیعت‌دوستان را به خود جلب می‌کند، در سربالایی خیابان دربند، بین امامزاده قاسم و تجریش گورستان ظهیرالدوله قرار دارد. این گورستان به نام علی خان ظهیرالدوله نام‌گذاری شده که در سال ۱۳۰۳ ه.ش بر اثر سکته قلبی درگذشت و در جوار باغش به خاک سپرده شد. علی خان فرزند محمدناصر خان وزیر دربار ناصرالدین شاه بود که در جمال‌آباد شیراز به دنیا آمد، در ۱۶ سالگی با دختر ناصرالدین شاه ازدواج کرد و در سال ۱۳۰۴ هـ .ق به سمت وزیر تشریفات خاصه رسید. علی‌خان به موسیقی علاقه ویژه‌ای داشت و اولین کنسرت را در باغ خانقاه با همراهی پدر ابوالحسن صبا و پدر رهی معیری برگزار کرد. او همچنین در سال ۱۳۱۷ ه.ق به فعالیت سیاسی روی آورد و تلاش کرد با خرافه و استبداد مقابله کند،‌ تشکیل انجمن اخوت حاصل فعالیت‌های او در این زمینه است. علی خان از هواداران مشروطه بود و همین موضوع سبب شد با به توپ بستن مجلس، خانقاهش به اتهام همکاری با مشروطه‌خواهان ویران شود. او خانه‌اش را وقف خانقاه کرد و در نهایت نیز در همانجا به خاک سپرده شد. در این گورستان علاوه‌بر آرامگاه ظهیرالدوله‌، بسیاری از بزرگان ایران زمین به خاک سپرده شده‌اند. محمدتقی بهار،‌ رهی معیری،‌ فروغ فرخزاد،‌ مرتضی محجوبی، مشیر همایون شهردار،‌ ایرج میرزا،‌ قمرالملوک وزیری،‌ روح‌الله خالقی از جمله این افراد هستند که می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند. اگر قصد دیدن این گورستان را دارید توجه داشته باشید که موزه تنها پنج‌شنبه‌ها و آن هم در ساعت‌های مشخصی باز است؛ بنابراین بازدید از آن را تنها می‌توانید در برنامه آخر هفته خود بگنجانید.

موزه زمان از دیگر جاذبه‌های منطقه یک پایتخت است. موزه خانه‌ای متعلق به حسین خداداد است که از همان ابتدای ساخت،‌ آن را مشابه اثری هنری می‌دید. از این رو فارغ از اشیای ارزشمند داخل موزه،‌ خود بنا نیز یک اثری هنری است. در موزه زمان‌، می‌توان ساعت آفتابی ناصرالدین شاه را دید و از مجموعه‌ای از ساعت‌های دکوری و لوکس قدیمی اعم از رومیزی،‌ مچی،‌ جیبی یا مکانیکی دیواری دیدن کرد. اسناد و مدارکی که مربوط به زمان هستند و ساعت دکتر حسابی از دیگر اشیای این موزه‌اند. اما در حیاط موزه هم انواع و اقسام ساعت‌ها مانند ساعت سوختی،‌ ساعت آبی،‌ ساعت شنی و ساعت آفتابی را می‌توان دید و با طرز کار هر کدام آشنا شد.

موزه حیات وحش دارآباد

اگر به تاریخ طبیعی علاقه‌مندید،‌ هیچ جایی در ایران مانند موزه حیات وحش دارآباد برایتان جذاب نیست. این موزه هفت بخش دارد که شامل «آسیا، اروپا و آمریکای شمالی»، «شمال ایران»،‌«مرکز و جنوب ایران»،‌«آفریقا»، «آبزیان و خزندگان» در دو سالن، «زمین شناسی»،‌«حشرات» و «گیاه شناسی» می‌شود. در سالن«آسیا، اروپا و آمریکای شمالی» علاوه‌بر مار پیتون‌، طاووس نر،‌ ببر بنگال،‌ ببر سیبری، خرس قهوه‌ای آمریکای شمالی و بسیاری از گونه‌های دیگر این مناطق نیز در معرض دید علاقه‌مندان به شکل تاکسیدرمی گذاشته شده‌اند. در بخش «شمال ایران» می‌توان قوچ ارمنی،‌ مرال،‌ پلنگ،‌گربه پالاس،‌ سیاه گوش و.. را دید. در سالن سه که به مرکز و جنوب ایران اختصاص دارد،‌ گونه‌های جذابی مانند گور ایرانی،‌ یوز آسیایی‌، کاراکال و... را قرار داده‌اند. در بخش آفریقا هم پلنگ و گراز زگیل‌دار آفریقایی در کنار کرگدن سیاه،‌ سگ وحشی و سایر گونه‌های این قاره به چشم می‌خورند. در سالن‌های پنج و شش هم می‌توانید انواع خزنده‌ها از قاره‌های مختلف و مارهای زهردار و غیرزهردار را ببینید. اگر به حشرات علاقه‌مندید سالن حشرات را که در آن انواع پروانه‌ها و قاب بالان را دارند از دست ندهید،‌ بخش جذابی که می‌تواند شما را ساعت‌ها به خود مشغول کند. در نهایت در سالن گیاهشناسی می‌توانید تنها ۵۰ گونه اندمیک (گونه‌ای که تنها در ایران وجود دارد و در هیچ جای جهان نیست) را در کنار سایر گونه‌های گیاهی ایران ببینید. در موزه حیات وحش دارآباد کارگاه تاکسیدرمی هم وجود دارد که می‌توانید در آن با تاکسیدرمی گونه‌های مختلف آشنا شوید. از دیگر امکانات این موزه سینمای ۶ بعدی آن است که می‌تواند جذابیت زیادی برای علاقه‌مندان داشته باشد.

دیدن هر کدام از این موزه‌ها می‌تواند ساعت‌هایی وقت شما را بگیرد،‌ بنابراین اگر خسته اید و ترجیح می‌دهید بقیه زمان خود را برای صرف غذا اختصاص دهید،‌ باز هم در منطقه یک گزینه‌های فراوانی پیش رو دارید،‌ از رستوران‌های دربند که در انواع و اقسام مختلف در کنار رودخانه قرار دارند،‌ گرفته تا آش فروشی‌های میدان تجریش. همینطور می‌توانید به رستوران‌های حاشیه میدان سری بزنید،‌ این رستوران‌ها در انواع فست فود فروشی‌ها و غذاهای فرنگی تا رستوران‌های قدیمی که در آن هنوز خورشت را در ظرف‌های قدیمی سرو می‌کنند،‌ یافت می‌شوند. در بازار هم می‌توانید سراغ رستوران‌ها را بگیرید. همچنین در آنجا انواع و اقسام سبزیجات از هر نوعی و هر فصلی پیدا می‌شوند که همین موضوع سبب شده برخی برای خرید سبزی و میوه‌های خاص به بازار تجریش مراجعه کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنياي اقتصاد ، تاریخ انتشار 11 مهر 98، کد خبر: 3578468، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین