پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۷۴۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۷
بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان خواهان اقدام فوری در مورد وضعیت اضطراری آب‌وهوا هستند، اما متاسفانه برخی از دانشگاه‌ها از این هدف مهم غفلت کردند، به همین دلیل اهداف گروه‌های فعال سبز دانشگاهی در کاهش انتشار کربن تا سال 2020 با شکست مواجه شده است.

شعارسال: برای رسیدن به این هدف دانشگاه سبز، روش‌های مختلفی توسط دانشگاه‌ها ارائه‌شده که برخی از این موارد به شاخص استاندارد در دانشگاه‌های سبز تبدیل‌شده‌اند که از آن جمله می‌توان به استفاده از ساک‌های دستی پارچه‌ای و بطری‌های قابل‌استفاده مجدد برای آب آشامیدنی اشاره کرد.

بر اساس نتایج تحقیقات، بیش از 2 درصد از گازهای گلخانه‌ای توسط سفرهای هوایی منتشر می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند با کاهش تعداد مدرسین پروازی به کاهش این میزان کمک کنند.

در ذیل به راهبردهای سبز برخی دانشگاه‌های سبز اشاره‌شده است.

کالج دانشگاه کورک، ایرلند

این دانشگاه در سال 2010 پردیس سبز را دریافت کرد. تمام فعالیت‌های این دانشگاه سازگار با محیط‌زیست است. بهره‌وری عالی از انرژی، استفاده صحیح از منابع و برنامه‌های کاهش ضایعات از دیگر ویژگی‌های دانشگاه کورک است.

دانشگاه مورسیا، اسپانیا

دانشگاه مورسیا در سال 2007 با پروژه پردیس سبز تعهد سبز خود را نشان داد. از آن زمان تاکنون این ابتکار عمل در جهت بهبود محیط‌زیست اجرا می‌شود.

دانشگاه گرینویچ، انگلستان

دانشگاه گرینویچ میزان انتشار کربن خود را 22 درصد کاهش داده و قصد دارد تا 10 سال آینده این میزان را تا 40 درصد کاهش دهد. از فعالیت‌های این دانشگاه، در زمینه افزایش آگاهی درباره پایداری محیط‌زیست در بین کارکنان و دانشجویان نیز قدردانی شده است.

دانشگاه اتاوا ، کانادا

دانشگاه اتاوا به دلیل ابتکار عمل و ایجاد گروه‌هایی به‌منظور ارتقاء پایداری و سازگاری با محیط‌زیست شهرت دارد. دانشجویان همچنین در حمایت از چنین ابتکاراتی فعالیت چشمگیری دارند.

دانشگاه ساسکس، انگلستان

یکی از محبوب‌ترین ابتکارات دانشگاه ساسکس، برنامه مدیریت پسماند، ایجاد باغی در محوطه دانشگاه و بازارهای مواد غذایی است. به‌عنوان بخشی از این استراتژی سبز، دانشجویان قصد دارند از طریق فعالیت‌های تفریحی، آگاهی نسبت به بسیاری از مسائل زیست‌محیطی را بالا ببرند.

دانشگاه ناتینگهام، انگلستان

به تازگی این دانشگاه، عنوان سبزترین دانشگاه جهان را ازدست‌داده، اما به‌هیچ‌وجه تلاش برای پایداری را متوقف نکرده است. به دلیل تلاش‌های بسیار همچنان رتبه بالایی در میان سبزترین دانشگاه‌های جهان دارد. تمرکز اصلی این دانشگاه بر روی حمل‌ونقل و بازیافت است. دانشگاه ناتینگهام هرروز در راستای ارتقاء سطح آگاهی از محیط‌زیست فعالیت می‌کند.

دانشگاه کنتیکت، امریکا

این دانشگاه برای اولین بار، سیاست زیست‌محیطی خود را در سال 2002 تدوین کرد و از آن زمان بر پایداری و توسعه متمرکزشده است. یکی از شعارهای مهم این دانشگاه، بالا بردن استانداردهای خرید سبز و تقویت اکوسیستم‌های محلی علاوه بر محوطه‌سازی طبیعی است. مسئولان در این دانشگاه امیدوارند که بتوانند تولید مواد غذایی محلی را در سال‌های آینده تقویت کنند.

علاوه بر این، رویدادهای بی‌شماری در زمینه بازیافت برگزار می‌شود تا به اهداف خود در این زمینه دست یابد. هدف نهایی این دانشگاه تا سال 2050 انتشار کربن صفر است. دانشگاه کنتیکت برنامه‌های بسیاری در زمینه حفاظت از آب برای کمک به حفظ آب قابل شرب و بهبود کیفیت آب در دست اقدام دارد.

دانشگاه آکسفورد، انگلستان

دانشگاه آکسفورد پایداری محیط‌زیست را اولویت اصلی خود قرار داده، به همین دلیل سیاست جامعی برای پایداری زیست‌محیطی تدوین کرده و تلاش می‌کند تا به این هدف دست یابد. برخی از برنامه‌های دانشگاه آکسفورد، امکانات پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است. همچنین میزان انرژی در همه ساختمان‌های این دانشگاه بررسی می‌شود. هدف این دانشگاه، کاهش انتشار کربن تا سال 2021 به میزان 33 درصد نسبت به سال 2005 و 2006 است.

در حال حاضر، بیشترین فعالیت‌های سبز این دانشگاه حمل‌ونقل سبز است. این دانشگاه برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، وام‌هایی برای خرید دوچرخه و تخفیف برای استفاده از اتوبوس ارائه کرده است.

دانشگاه و مرکز پژوهشی واخنینگن، هلند

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر در گرین متریک (ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس معیارها و شاخص‌های مرتبط با مسایل زیست محیطی) شده و هدف آن بهبود کیفیت زندگی با روش‌های سبز است. این دانشگاه در سال 2015 هدف دانشگاه بدون کربن را اعلام کرد و دوره‌های مربوط به پایداری محیط‌زیست را بخشی از برنامه تحصیلات تکمیلی خود قرار داده است.

در این دانشگاه، فردی با پوشش سبز با هدف افزایش میزان آگاهی افراد در پایداری محیط‌زیست در محوطه دانشگاه قدم می‌زند.

دانشگاه کالیفرنیا دیویس، ایالات‌متحده

دانشگاه کالیفرنیا دیویس موفق به کسب بالاترین امتیاز در سه شاخص اصلی پایداری محیط‌زیست، حمل‌ونقل پایدار، تفکیک زباله پایدار و تنظیم و زیرساخت‌ها شده است. از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه اجرای برنامه پایدار در مقیاس گسترده با هدف دانشگاهی عاری از کربن تا سال 2025 است.

هدف جنبش سبز این دانشگاه، سازگاری با محیط‌زیست در کلیه سازه‌ها، ساختمان‌های جدید و قدیمی و محوطه دانشگاه ازلحاظ انرژی و آب است. از دیگر فعالیت‌های سبز دانشگاه دیویس بازیافت کلیه زباله‌های تولیدشده است.

منابع:

interestingengineering.com

bangkokpost.com

theguardian.com

unenvironment.org

collegemagazine.com

usnews.com

housebeautiful.com

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13مهر1398 ، کدخبر: 98071309311: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین