پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
قانون مدیریت پسماند در این سال‌ها گویی خاک می‌خورد، اما اکنون دوباره جان گرفته و قصد دارد ثابت کند بیرجند برند پاکیزه‌ترین شهر ایران را از دست نداده است.

شعارسال:  مدیریت پسماند به مجموعه مقررات منسجم و سیستماتیک در خصوص تولید، ذخیره، جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و دفع پسماند گفته می‌شود که منطبق بر اصول زیست محیطی و بهداشت عمومی است.

در ایران اولین برنامه‌ریزی‌ها برای برخورد صنعتی با زباله از سال 1346 شروع شد. در این سال اولین واحد تولید کمپوست از زباله توسط بخش خصوصی و به صورت نیمه صنعتی در شهر اصفهان راه‌اندازی شد.

پس از آن در سال 1348 شهرداری تهران طی قراردادی با یک شرکت انگلیسی، اولین کارخانه کمپوست تهران را در صالح آباد، محلی در جنوب شهر تهران احداث کرد.

بعد از انقلاب اسلامی، در وزارت صنایع، ستادی تحت عنوان "ستاد کود گیاهی" تشکیل شد. این ستاد در سال 1361 با تدوین برنامه‌ای، احداث پنج کارخانه کمپوست را در پنج شهر بزرگ شامل اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و رشت در دستور کار خود قرار داد.

در سال 1370 با تصویب وزارت کشور، در شهرداری تهران سازمانی تحت عنوان "سازمان بازیافت و تبدیل مواد" تشکیل شد و مدیریت زباله‌ها در شهر تهران به این سازمان محول شد.

از اقدامات قابل توجهی که در زمینه قانونمند کردن مدیریت پسماندها در کشور انجام شد، تصویب "قانون مدیریت پسماند" توسط مجلس شورای اسلامی در ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۸۳ بود که نباید از اهمیت نقش آفرینش در تاریخچه مدیریت پسماند، چشم پوشی کرد.

این قانون در این سال‌ها گویی خاک می‌خورد که اکنون دوباره جان گرفته و قصد دارد ثابت کند بیرجند برند پاکیزه‌ترین شهر ایران را از دست نداده است.

طرح تفکیک زباله در بیرجند عملیاتی می‌شود

محمدعلی جاوید، شهردار بیرجند چندی پیش در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی به برخورد با مراکز غیر مجاز خرید پسماند اشاره کرد و افزود: حدود ۵۰ مرکز خرید ضایعات پلمب و ملزم به انتقال به خارج از شهر شدند.

وی با بیان اینکه طرح تفکیک زباله از مبدأ تا پایان سال در تمام نقاط شهر بیرجند عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: طرح تفکیک زباله از مبدأ که از مهر شهر بیرجند آغاز شده بود اکنون در تمام شمال شهر بیرجند انجام می‌شود.

جاوید ادامه داد: مطابق قانون شهرداری‌ها نمی‌توانند عوارض ساختمانی را در زمینه پسماند هزینه کنند و ماهیانه مبلغ 800 میلیون تومان از طرف شهرداری به پیمانکار پسماند پرداخت می‌شود که در مجموع سال گذشته تنها مبلغ 100 میلیون تومان در این زمینه دریافتی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: عدم دریافت عوارض پسماند موجب آسیب به امور عمرانی و مانع تحول در سطح شهر می‌شود و با ایجاد سازمان مدیریت پسماند می‌توانیم مطالبات شهرداری را وصول کنیم.

شهردار بیرجند بیان کرد: برای پیشبرد اهداف مدیریت پسماند باید نیروها و زیرساخت‌های مرتبط با آن فراهم شده تا با استقلال و کنترل جایگاه خود و پیمانکار امور مربوطه را پیش برد.

محمدرضا اعراب شیبانی، معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان جنوبی نیز در جلسه تعیین تکلیف مراکز جمع‌آوری، خرید و فروش ضایعات و پسماندهای سطح شهر اظهار کرد: در بازدید میدانی انجام شده از صنف ضایعات با سه گروه مواجه شدیم که یک گروه بدون مجوز فعالیت می کردند و گروهی نیز مجوز خارج از پروانه با رعایت موارد بهداشتی داشتند.

وی با بیان اینکه گروهی از این افراد در حیطه پروانه بدون رعایت بهداشت و موارد اجتماعی فعالیت می‌کنند، یادآور شد: درخواست داریم با همکاری و همدلی بستر لازم برای فعالیت این صنف با رعایت موراد بهداشتی و رعایت حقوق سایر شهروندان فراهم شود.

یزدان شناس، عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز گفت: 14 هزار واحد صنفی در بیرجند فعالیت می‌کنند که این میزان، یک سوم جمعیت شهر را تشکیل داده است، بنابراین اجرای دستورات قانونی نیاز به همدلی و همراهی دارد.

وی تصریح کرد: شورای شهر برای حفظ برند بیرجند پاکیزه‌ترین شهر کشور برنامه‌های مختلفی انجام داده که از آن جمله تصویب تاسیس سازمان پسماند به دلیل ضرورت آن است.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند از برنامه‌ریزی برای اسکان موقت این افراد در مرحله اول خبر داد و عنوان کرد: پس از پلمب مکان‌های بدون مجوز، آن دسته از اصنافی که مجاز به فعالیت هستند، ساماندهی شوند.

برخورد با مراکز خرید و فروش ضایعات

همایون شاکری، معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز در این جلسه گفت: با توجه به اجرای طرح برخورد با مراکز خرید و فروش ضایعات از ابتدای شهریور ماه جاری این جلسه با حضور دستگاه‌های اجرایی ذیربط برگزار شد.

وی بیان کرد: تهدید علیه بهداشت عمومی و تخریب محیط زیست از جمله دلایل اجرای این طرح است که توافق همگانی برای اجرای آن از سوی ادارات مختلف وجود دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با اشاره به تعیین مکانی برای فعالیت این افراد تحت مجوزهای قانونی اظهار کرد: فعالیت این افراد داخل شهر مجاز نبوده و باید ابتدا مکان‌های غیر مجاز فعالیت این گروه‌ها تخلیه شود.

شاکری با اشاره به برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری زباله گردها پس از تخلیه مکان‌های دپوی ضایعات و پسماندها، بیان کرد: این مساله دغدغه همه ادارات استانی و شهرستانی است که لازم است در ساماندهی این حرکت همگانی تلاش کنیم.

احمد لطایفی، مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند نیز خاطر نشان کرد: زباله گردها، خودروها و مکان‌های جمع آوری پسماندها به دلیل اینکه تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه هستند باید تخلیه و جمع آوری شوند.

وی افزود: در بسیاری از موارد مشاهده شده، مجوز صنفی این افراد مغایر با فعالیتی است که انجام می‌دهند و مقرر شده از ارائه پروانه برای ضایعات توسط اصناف خودداری شود.

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند ادامه داد: ابتدا اخطار 10 روزه برای جمع آوری این محل‌ها صادر شد و پس از اتمام مهلت، این مکان‌ها پلمب شدند.

لطایفی با بیان اینکه مقرر شده مراکزی که دارای مجوزی غیرمرتبط با خرید و فروش ضایعات هستند از طریق شورای صنفی در صنف خود فعالیت کنند، یادآور شد: از شهروندان درخواست می‌شود با تفکیک زباله در مبدأ و منازل خود برای اجرای موفق طرح شهر بدون زباله گرد با شهرداری همگام باشند.

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند برای دریافت خدمات خرید زباله‌های تفکیک با شماره 31031 تماس حاصل کنند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ،تاریخ انتشار: 20 مهر1398،کدخبر:98072014565 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین