پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۱
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به «استاندار گیلان» در ارتباط با مشکلات «دفن زباله» در جنگل های شمال.

شعارسال: نامه سرگشاده صادق زیباکلام به «استاندار گیلان»

 

جناب آقای دکترزارعی

 

استاندارمحترم گیلان

 

با سلام و تحیات

 

بنده دو سالی می‌شود که با فاجعه سراوان آشنا شده‌ام. درطی این مدت بجزمتوسل شدن به این‌وآن ونشان دادن بلایی که «دفن زباله» برسر محیط‌زیست گیلان و سایر استان‌های شمال کشور آورده در فضای مجازی، پیشرفت دیگری نداشته‌ام. خوشبختانه جناب «دکتر نوبخت» سال گذشته به استغاثه‌های من واکنش نشان دادند و آقای مهندس طاهایی استاندار اسبق گیلان و مازندران را مسئول ساماندهی بحران پسماند استان‌های شمال کشور نمودند. سه‌شنبه شب هم جلسه مفصلی درحضور دکترنوبخت و شماری از مسئولین ذی‌ربط برگزار شد.

 

جناب زارعی عزیز، علت نوشتن این مرقومه به جنابعالی ازآن‌جهت است که من نگرانم به‌واسطه عجله که بحران سراوان هرچه زودتر فیصله پیدا کند تا جلوی اعتراضات مردمی گرفته شود، ما برویم به سمت راه‌حل‌هایی که چندان مناسب نباشند. در جلسه دیشب من به گزارش‌های مبسوط آقایان گوش دادم اما متوجه شدم که مرکز ثقل همه تصمیمات برای ساری، نوشهر و رشت بر روی سوزاندن زباله و گرفتن برق متمرکزشده است درحالی‌که روش‌های جدیدتری هم برای امحاء زباله ابداع‌شده که ازجمله آنها «بازیافت» می‌باشد. ابتدا زباله‌های خشک (مواد پلاستیک، کاغذ، فلزات، شیشه و..) برای مصرف مجدد جداشده و سپس پسماندتر که عمدتاً مواد غذایی هستند به کمپوست یا کود ارگانیک تبدیل می‌شود .

بنده هیچ ‌دانشی دراین حوزه ندارم و شاید سوزاندن مناسب‌تر از بازیافت باشد. اما سرکار خانم دکتر هایده شیرزادی به کمک آلمانی‌ها روش بازیافت و تبدیل زباله به کمپوست را در کرمانشاه ده سالی هست پیاده نموده‌اند. ایشان در حال حاضر میهمان شهردار رشت هستند. استدعا دارم دیداری با مشارالیه داشته باشید. این را هم‌عرض نمایم که در جلسه دیشب دکتر نوبخت تأکید داشتند «از زیر سنگ هم شده برای پسماندشمال بودجه تأمین می‌کنند.» به‌اندازه کافی ما با ندانم‌کاری و بی‌توجهی‌هایمان به طبیعت شمال مصیبت وارد کرده‌ایم. سعی کنیم در تصمیمات آتی‌مان لااقل محیط‌زیست شمال را قربانی رضایت کوتاه‌مدت امروز مردم نکنیم.

یقیناً اگر مردم رشت متوجه شوند تعلل شما برای اخذ تصمیمات کارشناسانه متناسب با محیط‌زیست است برای حل فاجعه زیست‌محیطی پسماندهای سراوان و نه سرهم کردن بحران سروان، مطمئن باشید در کنارتان خواهند بود.

ایام به کام باد

صادق_زیباکلام

هفدهم مهرماه۱۳۹۸

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گیلان شهر، تاریخ انتشار: 18مهر1398 ، کدخبر: 17156: gilanshahr.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین