پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
در راستاي پياده‌سازي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در سال جاري، راه‌اندازي صنايع كوچك تبديلي روستايي در سراسر كشور با هدف برند‌سازي محصولات كشاورزي در دستور کار سازمان بسیج مستضعفین قرار گرفت.
شعارسال: در راستاي پياده‌سازي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در سال جاري، راه‌اندازي صنايع كوچك تبديلي روستايي در سراسر كشور با هدف برند‌سازي محصولات كشاورزي در دستور کار سازمان بسیج مستضعفین قرار گرفت.

كم‌كاري دولت در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در سال‌هاي گذشته، موجب شد بسيج مستضعفين به منظور پياده‌سازي اين سياست‌ها با استفاده از زير‌ساخت‌ها و امكانات سازمان بسيج در بخش كشاورزي و صنعت فعالان اين دوبخش را كمك كند.

در بخش كشاورزي، طرح همگام با كشاورز از ابتداي امسال آغاز شده و در چهار استان به صورت پايلوت در حال اجرا‌ست كه با آغاز فصل برداشت محصول در شهريور، نتايج اجراي اين طرح رسانه‌اي خواهد شد. در بخش صنعت نيز كارگروه‌هاي جهادي با عنوان پايش مشكلات صنعت در سراسر كشور آغاز به كار كرده‌اند و ماهانه گزارش عملكرد اين كار‌گروه‌ها به دفتر رئيس سازمان بسيج ارسال مي‌شود. محمدرضا نقدي در حاشيه نشست تخصصي پايش و عارضه‌يابي صنعت از برنامه‌هاي سازمان بسيج خبر داد و مهم‌ترين برنامه اين سازمان را راه‌اندازي صنايع كوچك تبديلي روستايي در سال جاري دانست.

وي افزود: اين طرح كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري مي‌باشد، بسيار جدي در حال پيگيري است و ما به دنبال ايجاد قطب‌هاي صنايع تبديلي روستايي هستيم تا از زيان كشاورزان و هدر رفت محصولات كشاورزي جلوگيري كنيم. وي تأكيد كرد: با اصناف، بازاريان، روحانيون و سپاه و بسيج هر شهر رايزني شده و ميثاق‌نامه‌هايي در حال تنظيم است تا با كمك آنها اين طرح به سرعت پياده‌سازي شود. وي افزود: هر كالا يا محصول كشاورزي كه مزيت بيشتري دارد مورد توجه بوده و شناسايي شده است و قرار است آن كالا با برند مشهور شده و جهاني شود. به عنوان مثال گلاب قمصر يا سوهان قم كه از ابتدا با كارگاه‌هاي كوچك محلي راه‌اندازي شده، اكنون شهرت جهاني دارد و من اميد‌وارم تمام كالاهاي كشاورزي روزي همين خصوصيت را پيدا كنند و سركه سيب سميرم نيز به اين شهرت دست يابد.

سردار نقدي گفت: روستا‌ها و شهرهايي كه ظرفيت ايجاد صنعت تبديلي دارند، طي دو تا سه ماه آينده قطعي شده و از پاييز خبر‌هاي شروع به كار اين طرح را اطلاع‌رساني خواهيم كرد، البته پياده‌سازي و به ثمر نشستن اين طرح چند سال طول مي‌كشد اما با كمك خود مردم و روستاييان اثرات خوبي خواهد داشت. وي افزود: اين صنايع و واحد‌هاي كوچك با بودجه مردم راه‌اندازي خواهد شد و بسيج فقط وظيفه سازماندهي و آموزش را دارد.

وي در پاسخ به اينكه ايجاد كار‌گروه‌هاي پايش چنددرصد مي‌تواند مشكلات واحد‌هاي صنعتي را حل كند، اظهار داشت: اين يك حركت مردمي است، شايد در ابتداي كار، درصد بالايي از مشكلات صنعت رفع نشود، اما اين كار دو اثر دارد، يكي اثر مستقيم است كه نتيجه كار اين كار‌گروه‌ها و راه‌اندازي مجدد واحد‌هاي تعطيل شده است و اثر ديگر اينكه ساير بخش‌ها و سازمان‌ها را به حركت وا‌مي‌دارد و بسياري از بيكار شده‌ها دوباره به سر كار بر‌مي‌گردند و در بلند‌مدت اثرات مثبت بيشتري خواهد داشت.

وي افزود: در حال حاضر داخل شهرك‌هاي صنعتي بيش از ۶۷۰۰ واحد توليدي متوقف شده‌اند و چندين هزار واحد نيز در حد ۲۰ درصد كار مي‌كنند، بنابراين اگر اين گروه‌هاي پايش درست عمل كنند و بتوانيم فقط ۱۰ درصد اين واحد‌ها را فعال كنيم، ارزشمند است و اتفاق بزرگي در صنعت خواهد بود.

سردار نقدي در پاسخ به اين سؤال كه آيا سازمان بسيج برنامه‌اي براي ورود با موضوع قاچاق كالا دارد يا خير؟ گفت: قاچاق كالا برخلاف تصور عامي كه وجود دارد و كار نظامي و بسيجي را در مرز‌ها مي‌طلبد نيست، بلكه جنبه اداري دارد و بايد در سيستم اداري با آن مبارزه شود، به عنوان مثال، گمركات بايد قوي عمل كنند و نظارت و حراست‌ها نيز قوي‌تر شوند. بنا‌براين مبارزه با قاچاق در دست مردم و بسيج نيست، فقط مطالبه آن با مردم است.

وي تأكيد كرد: بسيج نمي‌تواند برنامه مستقيمي براي مبارزه با قاچاق پياده كند، بلكه سازمان‌هاي مربوطه بايد اين درخواست را از ما داشته باشند و مطالبه كنند، در غير اين صورت نمي‌توانيم طراح مسئله باشيم.

رئيس سازمان بسيج در خصوص انتقاد خود از مجموعه دولت در عدم همكاري با بسيج گفت: گله من از عدم بهره‌برداري دولت از امكانات و زير‌ساخت‌هاي بسيج بود، چراكه هوشمندي مديريتي اقتضا مي‌كند كه براي پيشرفت جامعه از همه امكانات موجود استفاده شود، اما مجموعه دولت هيچ علاقه‌اي به استفاده از اين زير‌ساخت‌ها نداشتند و ندارند. البته در اين دو طرح كشاورزي و صنعتي كه سازمان بسيج خودش طراح آن بود، وزارتخانه‌هاي مربوطه ما را ياري كردند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جوان صفحه 12 ، تاریخ انتشار: یکشنبه 3 مرداد 1395، شماره 4867.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین