پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
«شیر سوم» از محلات بسیاری قدیمی بندرعباس است که قرارگیری در حاشیه شهر و غفلت مسوولان بسترساز تباهی نسل کودک و نوجوان ساکن در آن شده است.

شعار سال: «شیر سوم» از محلات بسیاری قدیمی است که برخی اهالی آن نسل‌ها در این محله زندگی کرده اند و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری در ذهن شان به ثبت رسیده است.

این محله در دو بخش ضلع جنوبی و شمالی  بلوار جمهوری اسلامی قرار دارد. خیابان شهید اورنگی در ضلع جنوبی بلوار جمهوری به نام یکی از شهدای این محله نامگذاری شده و کوچه های دوطرف این خیابان هر چند نامگذاری نشده اند و اهالی برای آدرس دادن با مشکل مواجه‌اند، اما تمیز هستند.

به گفته ساکنان، رفتگران شهرداری به‌طور مرتب کوچه ها را نظافت می‌کنند و اهالی می‌گویند بنویسید که از آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنیم؛ می‌خواهیم که کوچه‌ها را نامگذاری کنند تا آدرس دادن‌ها هم راحت‌تر باشد و مجبور نشویم آدرس دادن های مان هم به خیابان شهید اورنگی ختم شود.

برخی از ساکنان کوچه‌ای که خانه شهید اورنگی در آن است و این کوچه هم به نام همین شهید معروف است، از یک طرف از تاریکی و ناامنی کوچه‌ها گلایه دارند و از طرفی هم می‌گویند خانه‌های‌شان سند ندارد و به آنها گفته شده که بسیاری از خانه ها در طرح بازگشایی معابر قرار دارد.
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوند
چندین دهه می گذرد و این بازگشایی صورت نگرفته و آن‌ها بلاتکلیف مانده اند. بیشتر تیر برق‌های این محله هم چوبی است و صحنه تعجب برانگیزی که در همین کوچه مشاهده کردم این بود که تیربرق چوبی که یک لامپ همیشه روشن دارد با یک تیربرق دیگر بصورت مورب و درکنار دیوار خانه یکی از اهالی اهرم شده بود تا سقوط نکند.

پدید آمدن این حالت نردبانی باعث شده تا سارقان و معتادان به راحتی از همین تیر برق مورب اهرم شده بالا بروند و وارد خانه مردم شوند.

عامری یکی از ساکنان این کوچه می گوید کوچه های محله دو سال پیش آسفالت شده اند، اما بدلیل شیب نداشتن، در زمان بارندگی آب در کوچه ها می ماند و آسفالت را هم خراب می کند.
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوند
لزوم افزایش گشت زنی ناجا

رنجبر یکی دیگر از ساکنان است که خودروی او چندین مرتبه مورد سرقت و آسیب قرار گرفته از نیروی انتظامی می‌خواهد که میزان گشت زنی را در این محله افزایش دهند. البته این موضوع خواسته سایر اهالی نیز هست.

با هر کدام از اهالی این محله که صحبت کردیم، اولین خواسته‌شان را ارتقای امنیت در محله و برخورد با سارقان و اراذل و اوباشی عنوان کردند که از سایر مناطق به این محله می آیند.

یکی از ساکنان این محله گفت: سارقانی بودند که خودروی پژوی خود را در کنار مسجد صاحب الزمان(عج) محله الشهدا  پارک می کردند و به داخل محله می آمدند تا وضعیت محله را بررسی و سرقت کنند. برخی از سارقان و اراذل هم با خنجر و قمه در کوچه ها می نشینند و کسی جرات ندارد برخورد با آن ها را ندارد.
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوند
وی افزود: به‌دلیل وضعیت کوچه‌های تنگ و تاریک، این افراد به راحتی محله را ناامن کرده‌اند. خودروی پلیس هم نمی تواند وارد کوچه ها شود و فکر می کنم نیروی انتظامی  با موتور سیکلت بایستی بیشتر در محله گشت زنی کند.

این شهروند ادامه داد: البته اگر بازگشایی معابر زودتر اجرایی شود و روشنایی تمام تیر برق ها تامین شود، میزان سرقت ها و زورگیری و سایر تخلفات کاهش می یابد.از فرمانده نیروی انتظامی استان می خواهیم برای ارتقای امنیت این محله و محلات مشابه تدبیری اساسی بیندیشد.

یکی دیگر از ساکنان می گوید اگر کسی جلوی خانه خودش لامپ نصب کند تا کوچه روشن شود، سارقان و معتادان و موادفروشان، لامپ ها را باز می کنند تا کوچه ها تاریک و ناامن شوند که اگر لامپ تیربرق ها در شب ها روشن شود، آنگاه میزان امنیت هم افزایش می یابد که از اداره برق می خواهیم محله را روشن کند.

حسینیه امام جعفر صادق(ع) که برنامه های مذهبی و تعزیه و منبرخوانی سنتی در آن برگزار می شود نیز از دستبرد سارقان در امان نمانده است و به گفته اهالی، سارقان گویا موتورسیکلت همسایه این حسینیه را به سرقت برده و کابل های برق و سردرب حسینه را دزدیده و با موتور سیکلت سرقتی می برند.

جلوی درب شمالی حسینیه نیز تاریک است و باپیگیری های فراوان گویا لامپی در کوچه درب جنوبی حسینیه چند روز قبل نصب کرده اند، اما تمام کوچه روشنایی ندارد.

بلالی پور و بکران نیز دو نفر از اهالی این محله هستند که از عدم امکان ورود خودروی آتش نشانی، آمبولانس، جولان سارقان و معتادان، نبود پارک و ورزشگاه، کم فشاری آب، نبود نانوایی در وسط محله،کیفیت و وزن کم نان در نانوایی‌های اطراف، سیم برق هایی که از داخل شاخ و برگ درختان عبور کرده اند و سختی عبور از بلوار جمهوری اسلامی که منجر به تصادف و فلج شدن برخی از اهالی هم شده است گلایه دارند.

نبود پارک و زمین ورزشی یکی از گلایه های خانواده ها است که می گویند فرزندان شان جایی برای بازی و تفریح و ورزش در محله ندارند و همین وضعیت باعث شده است که برخی از جوانان به اعتیاد، مشروب و سایر معضلات اجتماعی گرایش یابند.
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوندنبود پارک و زمین ورزشی

استواره، یکی از جوانان محله است که پیشنهاد می کند عکس شهدای محله که در مسجد صاحب الزمان (عج) و هم در محله الشهدا و شیرسوم نصب شود تا محلات بیشتر رنگ و بوی شهدای عزیزمان را داشته باشند.

وی همچنین از شهرداری می خواهد تعداد سطل های زباله را در خیابان شهید اورنگی افزایش دهد تا کوچه ها با گذاشتن زباله ها کثیف نشود.

کوچه معروف بی‌نام

وقتی که می خواهیم با همکارم به شیرسوم در ضلع شمالی بلوار جمهوری اسلامی برویم، در ابتدای یک کوچه که تابلوی نام کوچه نداشت و از چند نفر هم پرسیدیم که نام کوچه را نمی دانستند و یکی از کسبه گفت این کوچه به کوچه محمد غریب یکی از ساکنان همین کوچه معروف است که دکه ای در گذشته داشته است و کنار خیابان اصلی امرار معاش می کرده است.
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوند
 
از کوچه که می گذریم تعدادی نوجوان را می بینم که در کوچه ای که فاضلاب در آن روان است و تیربرق چوبی در آن است با توپ بازی می کنند.می گویند هیچ پارک یا زمین ورزشی برای بازی کردن نداریم و مجبوریم همین جا بازی کنیم که بطور مرتب توپ داخل فاضلاب می افتد.

به راهمان که ادامه می دهیم خانه هایی را می بینیم که بالای کوه است و وسط کوچه یک تیر برق چوبی است که از وسط نصف شده و در کوچه بر قلب زمین آسفالتی مانده است. پشت این خانه ها هم کوه است که سمت شرقی و راست مان را که نگاه می کنیم پر از سیگار و سرنگ  است.

سمت چپ مان هم دو کودکی هفت و ۹ ساله بودند که روی کوه نشسته بودند و بازی می کردند. محمدجواد وعلی اکبر در حال سرخوردن از این کوه و بازی بودند و با مهارت خاصی از کوهی که پله مانند برای رفت و آمد تراشیده شده بود، پایین می آمدند وبالا می رفتند.
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوند
 
جهانگیری که پدر یکی از کودکان و دایی کودک دیگر است می گوید ۳۰ سال قبل از همین کوه که در چند نقطه اش به حالت سرسره درست کرده ایم، بازی می کردیم و بعد از گذشت سه دهه فرزندان مان هم مجبورند همین بازی را داشته باشند وپارکی در محله نیست.

وی در کوچه قائم ۱۸ زندگی می کند و کوچه تنگ تری در کنارخانه شان است که دو جاکولری کنار همدیگر از دو خانه همسایه در آن قرار گرفته اند واگر شخصی ناآشنا و بخصوص در شب بخواهد ازاین  کوچه تاریک بگذرد، مصدوم می شود.

جهانگیری می‌گوید: اگر اینجا آتش سوزی اتفاق بیفتد، خودروی آتش نشانی نمی تواند وارد شود و موتورسیکلت آتش نشانی هم که در سیستم آتش نشانی مان وجود ندارد. چند مرتبه به اداره برق برای روشن کردن این کوچه و سایر کوچه های محله نامه نوشته ایم و اقدامی نشده است.

وی افزود: از ترس راکبان موتورسیکلت که در خیابان مارپیچ قائم با سرعت رانندگی می کنند، اجازه نمی دهیم که فرزندان مان به خیابان نزدیک شود و مجبورند جلوی درب حیاط و روی کوه بنشینند و بازی کنند.

این شهروند ادامه داد: از سه راه برق تا پل خواجو هیچ پارکی وجود ندارد. مگر بچه های ما حق بازی و تفریح ندارند. چرا کودکان محلات حاشیه ای مورد بی توجهی و غفلت قرار دارند؟
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوند
زمین ورزشی نبرد

زمین ورزشی نبرد که چندین دهه قدمت دارد و جوانان زیادی در این زمین بازی فوتبال داشته اند، آنطور که گفته می شود پنج سال قبل با نظر یکی از نمایندگان سابق مجلس تخریب می شود تا زمین چمن استاندارد با رختکن و سایر امکانات لازم احداث شود.

این نماینده دور بعد رای نمی آورد و زمین ورزشی تاکنون بلاتکلیف مانده است. البته این موضوع را در خصوص برخی از زمین های ورزشی در سایر محلات هم شنیده بودم.

گویا دو سه ماه قبل بیشتر این زمین را آسفالت کرده اند که تعدادی از جوانان و جوانان در آنجا بازی می کردند و یکی از جوانان می گوید بخاطر وعده یک نماینده سابق مجلس ما فضای ورزشی خودمان را از دست دادیم.
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوند
جوانی دیگر می گوید فقط در زمان انتخابات، نمایندگان می آیند وعده می دهند و می روند. آن موقع در همین زمین خاکی بازی می کردیم و پنج سال است که  بیشتر جوانان و نوجوانان محله نتوانستند ورزش کنند و از ورزش فاصله گرفتند و برخی به سوی موادمخدر رفته‌اند.

اکنون هم که زمین آسفالت شده، به‌صورت اصولی نیست و ضلع جنوب غربی زمین را آسفالت شده بود را نشانم می دهد که آسفالت برآمدگی و شکم داده بود. رخت کن قدیمی هم به پاتوق معتادان بچه گربه‌ها تبدیل شده است. بوی تعفن از چند متر آن طرف تر به مشام می رسد.

این زمین ورزشی روشنایی هم ندارد و یک لنگه دربش شکسته شده و بر دیوار تکیه داده اند. دیوار ضلع جنوب شرقی هم تخریب شده و در زمان بارندگی گل وارد زمین شده و در زمان حضورمان هم پر از احشام است.
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوند
 
روبروی زمین ورزشی نبرد هم محوطه خالی است که چند سال قبل قرار بود بازارچه محله‌ای در آنجا دایر شود که نشد و اکنون اهالی درخواست دارند یک پارک بزرگ برای بازی بچه‌ها و تفریح خانواده‌ها احداث شود که می گویند بنویسید از آقای شهردار می خواهیم دستور دهند یک پارک برای اهالی شیر سوم  در اینجا احداث شود تا خانواده بیایند و تفریح داشته باشند.

خیابان‌هایی که استاندارد افتتاح نمی‌شوند

یکی از صحنه‌هایی که در کوچه‌ها و حتی خیابانی که ۲ سال قبل هم افتتاح شد، مشهود بود این است که لوله های فاضلاب از داخل خانه به کوچه آمده و برخی هم فاضلاب شان را در کوچه ها رها کرده اند.
نسلی که در مواد مخدرتباه می شوند
بخش هایی از خیابان هنوز پیاده رو ندارد و بخش هایی هم سنگفرش شده‌اند. ابتدای خیابان هم که کارگاه ام دی اف در آن قرار دارد، ورق های ام دی اف در پیاده رو قرار گرفته و این وضعیت باعث شده عابران و بخصوص دانش آموزان مجبور شوند از داخل خیابان عبور کنند.

باید زمانی که پروژه ای را افتتاح می‌شود، پیاده روسازی و زیبایی محله و خیابان نیز مدنظر قرار بگیرد و اگر نیاز باشد، خانه ها عقب نشینی کنند تا پیاده رو ساخته شود. در این خیابان هنوز خانه هایی دیده می شود که روی تپه های کم ارتفاع بنا شده است.

لوله فاضلاب آن‌ها بیرون است و پیاده رو هم در کنار این خانه احداث نشده است. نخاله های ساختمانی هم به چشم می خورد. ابتدای این خیابان که چند نیمکت مابین ورودی و خروجی قرار داده اند، تعدادی از سالمندان محله نشسته اند و خودروها را تماشا می کنند. گپ می زنند و دود خودروها را میهمان ریه های شان می کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:25مهر1398،کد خبر: 13980725000231،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین