پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
جلوه عشق و شور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین به اوج می رسد و در سراسر دنیا با دل هایی آگاه و چشمانی اشکبار عشق و ارادت خود به آن حضرت و آزادگی و جوانمردی را مرور کرده و ندا بر می آورند.پیاده روی اربعین حسینی، از بزرگترین تجمعات دینی در جهان است، که ریشه تاریخی دارد و اولین کسانی که در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی نخستین زائران حرم امام حسین(ع) بودند که پس از واقعة عاشورای سال 61 هجری از مدینه رهسپار عراق شدند و روز بیستم صفر به کربلا رسیدند. زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) یادگار این صحابی جلیل القدر و شاگردش می باشد. سید محمدعلی قاضی طباطبایی، راهپیمایی اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند.

شعار سال: جلوه عشق و شور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین به اوج می رسد و در سراسر دنیا با دل هایی آگاه و چشمانی اشکبار عشق و ارادت خود به آن حضرت و آزادگی و جوانمردی را مرور کرده و ندا بر می آورند؛ "حب الحسین یجمعنا" و "لبیک یا حسین" و راهی دیار عشق می شوند و خود را به مسیر اربعین، که وعده گاه عشاق الهی است می رسانند.
پیاده روی اربعین حسینی، از بزرگترین تجمعات دینی در جهان است، که ریشه تاریخی دارد و اولین کسانی که در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی نخستین زائران حرم امام حسین(ع) بودند که پس از واقعة عاشورای سال 61 هجری از مدینه رهسپار عراق شدند و روز بیستم صفر به کربلا رسیدند. زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) یادگار این صحابی جلیل القدر و شاگردش می باشد. سید محمدعلی قاضی طباطبایی، راهپیمایی اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند.
در اواخر قرن ۱۴ قمری حزب بعث عراق، با برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین مخالفت کرد و گاه با راهپیمایی‌کنندگان با خشونت رفتار می‌شد که موجب کم‌رونق شدن این مراسم گردید. با سقوط حزب بعث، مراسم راهپیمایی اربعین بار دیگر در عراق احیا شد. از آن سال به بعد هر ساله جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل در آن شرکت می‌کند.در آغاز این حرکت دو تا سه میلیون نفر در آن حضور داشتند؛ ولی در سال‌های بعد تعداد زائران شرکت‌کننده در این راهپیمایی به بیش از ده میلیون نفر و اکنون به بیش از بیست میلیون رسیده است.
در اين اجتماع باشكوه ، علاوه بر مسلمانان عراق و ايران از کشورهای دیگر از جمله پاكستان، افغانستان، تركيه و كشورهاي آسياي ميانه و حاشيه خليج فارس و از آمريكا و اروپا گرفته تا جنوب شرق آسيا در این مراسم حضور دارند. هرچند اربعین مشخصاً یک مراسم شیعی است، سنی ها و حتی مسیحیان، ایزدی‌ها، زرتشتی‌ها و… نیز هم به‌عنوان زائر و هم به‌عنوان خادم زائران در این مراسم شرکت می‌کنند.
بزرگ ترين اجتماع خودجوش بشري كه با پاي پياده و با حضور مليت هاي گوناگون و به رغم تهديدات و سختی های مختلف شكل مي گيرد براي يك امر معنوي است. اگر در ماهیت این اتفاق تامل نماییم این مطلب متبلور است : مردم فارغ از رنگ و نژاد؛ اباعبدالله الحسین(ع) را نماد فراگیر، بی‌حد ‌و‌مرز و فرا مذهبی از آزادی و ایثار و ظلم‌ستیزی می‌دانند.
راه سیدالشهداء در طول تاریخ، مسیر حق‌طلبی، ظلم‌ستیزی، دین‌باوری و عدالت‌خواهی بوده است و همواره مسیر نجات بشر را نشان داده است.
وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَك َمن الْجَهَالَةِ و حَيرةِ الضَّلَالَة...
و خون قلب خود را در راه تو بذل نمود، تا بندگان تو را از جهالت و حيرت و سرگردانى ِ گمراهى نجات دهد.
(فرازى از زيارت اربعين - مفاتيح الجنان-ثقه الاسلام شيخ عباس قمى رحمه الله عليه)
 
یاد داشتی از دکتر داریوش حشمت (20 صفر 1441)
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین