پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۳۹۸۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
ریچارد دالتون، قائم‌مقام اتاق بازرگانی انگلیس و ایران گفت؛ به‌رغم تحریم‌های فرامرزی آمریکا، مسیر تجارت قانونی با ایران فعال است.

شعارسال : «ریچارد دالتون» روز جمعه در ابتدای سخنانش در همایش «فرصت‌ها و چشم انداز روابط اقتصادی ایران و انگلیس» خسارت‌هایی را که آمریکا علیه ملت ایران، صلح و ثبات در منطقه و پیمان عدم اشاعه سلاح هسته‌ای وارد کرده، محکوم کرد.

او از تعلل اروپا نیز برای اجرای تعهداتش ذیل برجام و ناتوانی در دور زدن تحریم های فرامرزی آمریکا ابراز تأسف اما تصریح کرد که همکاری‌های تجاری با ایران با تمام این اوصاف، شدنی و مسیر تجارت قانونی باز است. وی در همین پیوند، شرکت‌ها و مؤسساتی را نام برد که راه‌های قانونی تجارت را پیدا کرده و در این مسیر فعالیت می‌کنند.

دالتون همچنین با لحنی تند از دخالت‌های آمریکا در امور تجاری با ایران، انتقاد کرد و گفت: ما در انگلیس نمی‌پذیریم سایر کشورها برای ما قانون تبیین کنند که با کدام کشور می‌توانیم طبق قوانینی که باید خودمان در پارلمان به تصویب برسانیم، تجارت کنیم.

قائم‌مقام اتاق بازرگانی انگلیس که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ سفیر انگلیس در تهران بود، بخش دیگری از سخنانش را به تحولات سیاسی اختصاص داد. او از ایران خواست تا به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام، «هرچند طرف های دیگر تعلل می کنند و آمریکا از آن خارج شده» بازگردد.

وی افزود؛ به رغم آنکه این مساله غیر منطقی به نظر می رسد، اما شاید در این مقطع به نفع ایران باشد که تعهداتش را به طور کامل اجرا کند. وی درباره بخشی از کاهش تعهدات برجامی ایران که به گفته او در میزان دسترسی بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران سؤال ایجاد کرده است، مدعی شد که این دسترسی برای پایبندی کشورهای اروپایی به برجام، حیاتی است.

دالتون عنوان کرد؛ از نارضایتی تهران درباره تعلل طرف‌های برجام از اجرای تعهدات‌شان آگاه است و می داند گام چهارم قرار است برداشته شود. او با این حال، ابراز امیدواری کرد که تهران از انجام این اقدام منصرف شود چون به گفته وی، ممکن است موضع اروپا به سمت آمریکا متمایل شود. این دیپلمات پیشین انگلیس سخنانش را با بیان این مطلب به پایان برد که با صبر پیروزی حاصل می‌شود.

ایران پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و بدعهدی کشورهای اروپایی به عدم پایبندی کامل به توافق هسته‌ای روند کاهش تعهدات خود به برجام را در سه مرحله آغاز کرده است. ایران تاکنون سه گام را در این رابطه برداشته و گام چهارم در دست بررسی قرار دارد.

دولت های اروپایی ضمن ادعای پایبندی به برجام خواستار اجرای کامل تعهدات ایران ذیل این توافق هستند. با این حال، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هشدار داده است: در صورت عدم بازگشت توازن به اجرای تعهدات از سوی طرف‌ها، سایر اقدامات لازم در گام‌های بعدی نیز محقق خواهد شد.

همایش فرصت‌ها و چشم انداز روابط اقتصادی ایران و انگلیس با حضور دو هیأت متشکل از ۵۰ شرکت تجاری، کشاورزی و صنایع دامی از ایران و ده‌ ها شرکت انگلیسی در لندن برگزار شد.

در این همایش که همچنین نمایندگانی از وزارت امور خارجه و وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس حضور داشتند، بر نقش مهم شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی در توسعه اقتصاد صادرات محور و دانش بنیان تأکید شد.

نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران در همین همایش با اشاره به تلاش مقامات لندن برای کاهش تأثیر تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، تصریح کرد؛ این کشور برای تقویت و توسعه مناسبات تجاری با ایران، تمام توان خود را بکار بسته است. 

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 26 مهر 98 ، کد خبر : 83522353 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
انگلیسی ها هم شروع کردن به وعده دادن ، فرانسوی ها آلمانی ها کم وعده دادن عملی نشد حالا باید دل خوش کنیم به اینا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین