پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۹۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
حسن عابدینی کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک بر نقش تعیین‌کننده جمهوری اسلامی در معادلات جهانی تأکید و شبکه پرس تی‌وی را بازوی جمهوری اسلامی در انعکاس این دیپلماسی عمومی معرفی کرد.
شعار سال:کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک بر نقش تعیین‌کننده جمهوری اسلامی در معادلات جهانی تأکید و شبکه پرس تی‌وی را بازوی جمهوری اسلامی در انعکاس این دیپلماسی عمومی معرفی کرد.

 حسن عابدینی کارشناس روابط بین‌الملل و قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما در تحلیل سفر اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: مقامات جمهوری اسلامی ایران در سفرهایی که به سازمان ملل داشته‌اند، همواره برای بیان دیدگاه‌های کشورمان در حوزه مسائل بین‌المللی، مسائل منطقه‌ای و راهبردهای سیاست خارجی به مجمع عمومی سازمان ملل اقدام کرده‌اند. رئیس‌جمهور هم طی ۶ سال گذشته به‌صورت مستمر و سالانه این سفر را انجام داده و دیدارهای دوجانبه، گفت‌وگو با کشورهای منطقه، کشورهای اروپایی و بین‌المللی در دستور کار وی بوده است. وی در این سفر هم تلاش کرد تا دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را بدون سانسور ایجادشده از سوی رسانه‌های غربی در اختیار افکار عمومی قرار دهد و به‌صورت زنده از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل به گوش جهانیان برساند.

دیپلماسی ایرانی برخاسته از اندیشه‌های انقلابی

وی درباره وضعیت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی، عنوان کرد: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برخاسته از اندیشه‌های انقلاب اسلامی و سیاست خارجی ایران در حوزه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی کاملاً روشن است، اما طی یکی دو سال گذشته تفاوت‌هایی ایجادشده، ازجمله اینکه از سال ۱۳۹۲ گفت‌وگوها بر سر برجام که یک موضوع مهم بین‌المللی بود شروع شد و بعد به نتیجه رسید، اما با خروج یک‌جانبه امریکا و پشت پا زدن ترامپ به این تعهد چندجانبه که به یک پیمان جهانی تبدیل‌شده بود، وارد مرحله تازه‌ای شد. علاوه بر این ما شاهد کارشکنی و تعلل کشورهای اروپایی هم بودیم که جمهوری اسلامی از حدود اردیبهشت‌ماه در سالگرد خروج ایالات‌متحده از برجام، راهبرد کاهش تعهدات را در حوزه برجام شروع کرد. این مسئله مهمی بود که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هم موردبررسی قرار گرفت و جمهوری اسلامی مجدداً سیاست‌های خود را بیان کرد.

مقاومت ایران به بلوغ و بالندگی قابل‌تحسینی رسیده است

عابدینی در همین رابطه افزود: مقاومت ایران اسلامی طی یکی دو سال گذشته به یک بلوغ، بالندگی و پویایی قابل‌تحسینی رسید و به بازدارندگی راهبردی دست پیدا کرد. تحولاتی که در یمن اتفاق افتاده و پیروزی‌هایی که در یک سال گذشته به‌ویژه یکی دو ماه گذشته حاصل‌شده و انصار الله، کمیته‌های مردمی و حمایت‌هایی که جمهوری اسلامی از مقاومت مردمی در یمن داشته، جایگاه جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک کشور مؤثر و فعال در مسائل یمن بالا برده، تحولاتی که منجر به فروپاشی داعش شده و جمهوری اسلامی طی پنج یا ۶ سال گذشته در کانون مقابله با گروه تکفیری تروریستی داعش بوده است. این رویکرد سبب شده تا سیاست جمهوری اسلامی ایران موردتوجه کشورهای چهارگوشه دنیا قرار گیرد. همچنین کمکی که جمهوری اسلامی به ایجاد ثبات و امنیت در کشور عراق و سوریه انجام داده، بسیار راه گشا بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی در این مرحله به یک پیچ تاریخی در حوزه سیاست خارجی خود رسیده و سیاست خارجی خود را از صبر راهبردی به مقاومت فعال منتقل کرده و این مسئله نیاز دارد که جمهوری اسلامی با دوستان و در برابر رقبا وضعیت کنونی را تسریع کند که طبعاً در حاشیه عمومی مجمع سازمان ملل هم یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار داشت، این تغییر ساز و کار سیاست خارجی بود.

رسانه‌های برون‌مرزی، بازوی دیپلماسی ایران

عابدینی در پاسخ به این سؤال که پوشش، بازتاب و تحلیل‌هایی که شبکه برون‌مرزی پرس تی‌وی اخیراً از مواضع جمهوری اسلامی در سطح بین‌الملل داشته چه تأثیری در نگرش جهانیان نسبت به کشور ما دارد، خاطرنشان کرد: شبکه‌های برون‌مرزی و به‌ویژه پرس تی‌وی، بازوی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی‌اند؛ با وجود عِده و عُده زیادی که شبکه‌های معاند و بین‌المللی دارند، بسیاری از آن‌ها تلاش می‌کنند تا سیاست‌ها و اندیشه‌های جمهوری اسلامی را بایکوت، سانسور و یا تحریف کنند. در چنین وضعیتی پرس تی‌وی نقش کلیدی را ایفا می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد که پوشش‌های زنده گزارش‌های خبری که از چهارگوشه دنیا تهیه می‌کند و برنامه‌های سیاسی که با تحلیلگران بین‌المللی در حوزه تدوین سیاست جمهوری اسلامی دارد، می‌تواند در افکار عمومی بین‌المللی به‌ویژه انگلیسی‌زبانان نقش آگاهی ایجاد کند و  به نظر می‌رسد که در این زمینه توفیقات بسیار خوبی را به دست آورده است.

لزوم مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی

قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما درباره نقشی که شبکه پرس تی‌وی در کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی شبکه‌های معاند داشته، گفت: ما باید ابتدا این را تبیین کنیم که سیاست راهبردی ایران هراسی و اسلام هراسی در زمره راهبردهای اصلی غرب در قبال مسلمانان است و معمولاً بین نظریه‌پردازان غربی مانند هانتینگتون که موضوع جنگ تمدن‌ها را مطرح کرد و در کانون آن بحث جنگ تمدن‌ها در واقع ضدیت مدرنیته غربی با اندیشه اسلامی مطرح‌شده بود، یا افراد دیگری مثل فوکومایا که موضوع پایان تاریخ را مطرح کرد، تلاش می‌شود تا برای انسان لیبرال، دموکراسی را گل سر سبد جامعه بشری جلوه دهند و با سایر اندیشه‌ها ازجمله اندیشه دینی مقابله کنند، این‌ها مسائلی است که باید با رویکردی دینی از سوی پرس تی‌وی مورد تحلیل قرار گیرد.

وی افزود: جدایی دین از سیاست در غرب طی ۳۰۰ سال گذشته رواج داشته، در شرق هم طی ۷۰ سال مذهب زدایی شد، اما الان شاهد هستیم که آرام آرام گرایش به مذهب افزایش پیدا می‌کند. با این حساب، یکی از رسانه‌هایی که در این حوزه نقش فعالی را ایفا می‌کند، پرس تی‌وی است. بنابراین گرچه به جهت سرمایه‌گذاری، تعداد و تکثر رسانه‌هایی که اسلام هراسی را ترویج می‌دهند، بسیار زیاد است و رسانه‌های مقابل در واقع خیلی اندک هستند، اما به لطف خداوند تاثیراتی که پرس تی‌وی و رسانه‌های هم‌طیف داشته‌اند، بسیار مؤثر واقع‌شده‌اند.

کارکرد سپهر رسانه‌ای جمهوری اسلامی

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: کشورهایی که دارای یک پیام ویژه باشند، به رسانه‌های ۲۴ ساعته گرایش پیداکرده‌اند تا پیام خود را بدون واسطه در اختیار مخاطبان قرار دهند. البته نباید از دشمنان غافل بود؛ همان‌گونه که در گذشته فرانسه، انگلستان و امریکایی‌ها تلاش کردند پرس تی‌وی را از روی ماهواره‌ها حذف کنند یا هم‌اکنون هم اجازه نمی‌دهند در سیستم کابلی قرار بگیرد و مانع دسترسی شهروندان غربی به این شبکه می‌شوند، اما ما شاهد هستیم که نظام لیبرال دموکراسی یک نظام کهنه است، جامعه جهانی الان به یک اندیشه و پیام تازه نیاز دارد، جمهوری اسلامی هم صاحب اندیشه تازه است و هم گوش‌های شنوای زیادی را در اختیار دارد که مایل‌اند این اندیشه را بشنوند و ببینند؛ بنابراین یک سپهر رسانه‌ای ازجمله العالم به زبان عربی، پرس تی‌وی به زبان انگلیسی، هیسپان تی‌وی به زبان اسپانیولی، هوسا به زبان هوسایی و آفریقایی و بسیاری از شبکه‌های دیگری که در حوزه‌های غیر خبری فعال‌اند مثل الکوثر که معارف اهل‌بیت(ع) را ترویج می‌دهد یا شبکه سحر که به زبان‌های کشورهای منطقه ازجمله کردی و اردو و ... برنامه پخش می‌کند، در وضعیت خوبی هستند و انتظار این است که روزبه‌روز با بهره‌گیری از نیروهای متعهد و حرفه‌ای کارشان را تقویت کنند تا حوزه نفوذشان گسترده شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:27مهر1398،کدخبر:431298،ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
0
0
نظام پرونده هسته ای و مذاکره را از دولت پس گرفت. والا این دولت هدفش برجام دو و سه بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین