پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۹۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۲
حفاری در محوطه‌های باستانی همچون تپه چغاگاونه آن هم با لودر باعث نابودی و له شدن آثار و اشیا نهفته در زیر خاک می‌شود و این البته خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است.حال مدیران توضیح بدهند در این پروژه پیمانکار کیست و چه اطلاعاتی از علم کاوش های باستانشناسی و امور مربوطه دارد؟ چرا کار عمرانی حالت محرمانه داشته و اجازه نظارت داده نمی شود؟ چه کسانی ماموریت حفاظت از محوطه را دارند و سرنوشت اشیای کشف شده احتمالی چه می‌شود؟

شعارسال: ایرج جمشیدی در یادداشتی تاکید کرده که یکی از نکات مهمی که در احداث پل روگذر در اطراف تپه چغاگاوانه کمتر بدان توجه شده است، نابودی و خطر یغما اشیا باستانی مهمی است که حتما در ان حوالی زیر خاک مدفون است. تپه فعلی حریم بسیار گسترده‌تر دارد. روزگاری بشر در این منطقه که قدمتش به 12 هزار سال می‌رسد، کشاورزی کرده و در دوره‌های بعدی هم ده‌ها نسل بشریت از دوره باستان تاکنون در آن زیست داشته‌اند و هر کدام آثار و میراثی از خود بر جا گذاشته‌اند . می‌توانید از افرادی که سال‌های قبل از انقلاب که در این منطقه و زیر نظر باستان شناسان المانی در کار حفاری مشغول به کار بوده‌اند، بپرسید که چگونه کار را انجام می‌دادند. ذره ذره خاک را با فلچه و برس کنار می‌زدند و به هر شی یا اثر باستانی که می رسیدند، با تدابیر بسیار دقیق اطراف شی یا لوح را پاک کرده و با احتیاط کامل از دل خاک در می اوردند. این‌را کسانی می‌گویند که در انزمان مشغول کار در تپه بوده‌اند.

حال چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

حفاری در چنین محوطه‌ایی آن هم با لودر باعث نابودی و له شدن آثار و اشیا نهفته در زیر خاک می‌شود. و این البته خوشبینانه ترین حالت ممکن است . چرا که با حفاری بدون ضابطه و نظارت، این احتمال قوی هم وجود دارد اشیا کشف شده به یغما رفته و دست چپاولگران تاریخ تمدن و باندهای سازمان یافته آن‌را به ثمن بخس و برای سود شخصی از کشور خارج کرده یا در بازار سیاه بفروش برسانند. این در حالی است که حفاری در محوطه‌های باستانی پروتکل بسیار دقیق و سختی دارد و گاه برای حفاری چند ده متری سال‌ها وقت لازم است چرا که اشیا و اثار باستانی بشدت اسیب‌پذیر هستند.

*** حال مدیران توضیح بدهند در این پروژه پیمانکار کیست و چه اطلاعاتی از علم کاوش های باستانشناسی و امور مربوطه دارد؟

***چرا کار عمرانی حالت محرمانه داشته و اجازه نظارت داده نمی شود؟

*** چه کسانی ماموریت حفاظت از محوطه را دارند و سرنوشت اشیای کشف شده احتمالی چه می‌شود؟

تعداد بازدید : 4

 به نظر این طرح که صفتی جز نابخردانه بودن بدان تعلق نمی‌گیرد، در بهترین حالت بخاطر ندانم کاری باعث نابودی میراث نهفته در زیر خاک آن می‌شود و اگر هم نگاه بدبینانه‌تری داشته باشیم که بیراه هم نیست راه را برای غارت اشیا باستانی باز می‌کند. اشیا و آثار باستانی که قابل قیمت‌گذاری نیست و بسیار غیرمسئولانه است که بخاطر لجبازی و یا عدم درک اهمیت و ارزشمند بودن آن، راه نابودی را باز کنیم.

لازم به ذکر است چغاگاوانه ۱۹ تیر ۱۳۴۸ به ‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. این در حالی است که در اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوبه مجلس شورای اسلامی ذکر شده است، محدوده حریم آثار ملی از جمله تپه چغاگاوانه تحت حفاظت این سازمان باید باشند و هرگونه تخریب و دخل و تصرف در اطراف آن‌ها و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر با مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی جزم محسوب و مرتکبین شامل مجازات قانونی می‌شوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 24مهر1398 ، کدخبر: 23313: eskannews.com / سایر منابع.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
0
1
خداوند برای همه تلاش هایتان برای حفظ آثار ، پشتیبان شما باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
0
چرا اینقدر شایعه درباره آلودگی مهندس بهشتی در قاچاق اشیا عتیقه وجود داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین