پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۴۰۷۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
بلاتکلیفی دانشجویان برتر افغانستانی برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی‌ارشد همچنان ادامه دارد و هنوز مسئولان پاسخ دقیقی به این دانشجویان نداده‌اند.
شعار سال: بلاتکلیفی دانشجویان برتر افغانستانی برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی‌ارشد همچنان ادامه دارد و هنوز مسئولان پاسخ دقیقی به این دانشجویان نداده‌اند.

 از هفته گذشته که خبر انصراف از تحصیل ۳۹ دانشجوی افغانستانی در دوره کارشناسی ارشد در رسانه‌ها منتشر شد تاکنون اقدام خاصی برای این دانشجویان صورت نگرفته است. این دانشجویان براساس قول یک سال پیش وزارت علوم می‌توانستند با داشتن رتبه‌های زیر ۱۰۰، رایگان به تحصیل خود ادامه دهند ولی اکنون به این دانشجویان اعلام شده که باید میزان ۸۰ درصد شهریه شبانه دانشگاه‌های دولتی را برای ادامه تحصیل پرداخت کنند.

یکی از دانشجویان افغانستانی که دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد گذرانده و توانسته با کسب رتبه زیر ۱۰۰ در رشته مخابرات سیستم دانشگاه تهران پذیرفته شود، بیان کرد: در مدت یکسالی که به‌سختی درس می‌خواندم تنها دلخوشی‌ام وجود قانون معافیت از پرداخت شهریه برای رتبه‌های زیر ۱۰۰ آزمون کارشناسی‌ارشد بود. به همین دلیل تمام تلاشم را به کار گرفتم تا رتبه زیر ۱۰۰ را کسب کنم.

اذعان وزارت علوم به تحصیل رایگان تبعه‌های افغانستانی

وی که بارها برای مطمئن‌شدن از اجرای این قانون با وزارت علوم تماس گرفته بود، افزود: در زمان اعلام نتایج اولیه و انتخاب‌رشته بارها با وزارت علوم تماس گرفتم که آیا این قانون پابرجاست و تبعه‌های افغانستانی که رتبه زیر ۱۰۰ به دست می‌آورند می‌توانند از آن استفاده کنند که آنها پاسخ دادند بله، می‌توانید استفاده کنید.

این دانشجوی افغانستانی حتی برای یکی از دوستانش که رتبه ۱۴۰ در آزمون کارشناسی‌ارشد کسب کرده بود با وزارت علوم تماس گرفت که پاسخ دادند کسانیکه رتبه بالای ۱۰۰ کسب کنند نمی‌توانند تحصیل رایگان داشته باشند.

وی افزود: پس از اعلام نتایج نهایی برای ثبت‌نام به دانشگاه تهران مراجعه کردم و همزمان برای تحویل مدارک به وزارت علوم رفتم ولی بعد از دو سه روز به ما اعلام شد که باید شهریه پرداخت کنیم. در اقدامی عجیب حتی مسئولان وزارت علوم منکر امکان استفاده از این کمک هزینه در سال قبل شدند.

این در حالی است که این دانشجوی افغانستانی سال ۷۴ در ایران متولد و از آن زمان تاکنون در ایران مشغول به تحصیل شده است ولی هنوز شهروند ایرانی نیست و نمی‌تواند از مزایای یک شهروند ایرانی استفاده کند.

غفلت سفارت افغانستان در پیگیری مشکل دانشجویان

وقتی از این دانشجوی افغانستانی درباره پیگیری‌های سفارت افغانستان برای حل مشکلشان سوال شد، پاسخ داد: سفارت اقداماتی انجام داده است ولی نمی‌دانم که چه نتیجه‌ای داشته است.

دانشجوی افغانستانی دیگری اعلام کرد: مشکل اصلی همین سفارت افغانستان است، متاسفانه گویی مشکل ما در اولویت کاری سفارتخانه نیست و اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده‌اند.

وی که حتی در المپیادهای کشور رتبه برتر و در کنکور کارشناسی‌ارشد رتبه زیر ۲۰ کسب کرده است با گلایه بیان کرد: آقایان مسئول می‌گویند مهاجران، مهاجر هستند و استعدادشان نیز مهاجر است.

این دانشجوی افغانستانی خبر از انصراف دو سه نفر از دوستانش داد و گفت: عاقبت کار همه ما این است و مجبور به انصراف می‌شویم.

هزینه تحصیل و مشکل کار

هزینه تحصیل این دانشجویان افغانستانی ۸۰ درصد هزینه دوره شبانه دانشگاه‌های دولتی است که یکی از آنها خبر از شهریه ۴ میلیون تومانی در این نیمسال داد. قسمت دردناک ماجرا آنجا است که این تبعه‌های افغانستانی به دلیل داشتن مشکلات اقامت نمی‌توانند حتی شغل داشته باشند تا شهریه خود را پرداخت کنند. استعدادهایی که به خاطر پول مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

آنطور که این دانشجویان معترض اعلام می‌کنند مسئولان وزارت علوم حاضر نیستند با آنها قرار ملاقات بگذارند و حرف‌هایشان را بشنوند، حال چه برسد که در این روزها پیام نویدبخشی به آنها داده باشند.

به نظر می‌رسد که مسئولان دو کشور یک بار برای همیشه باید مشکل تبعه‌های قانونی افغانستانی را برطرف کنند و به چاره‌ای در این زمینه دست یابند. چراکه این مهاجران بعد از سال‌ها زندگی در ایران و تولد فرزندانشان در اینجا باید شهروند ایرانی محسوب شوند و بتوانند از مزایای شهروندی استفاده کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:1آبان1398،کد خبر:441825،ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
0
این بندگان خدا هم حق دارن وزارت علوم باید سریعتر تکلیفشون رو معلوم کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین