پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
حسن روحانی رئیس دولت تدبیر و امید در آخرین جلسه هیات دولت حسابی گرد و خاک کرد. همان‌وقت که طی سخنانی از جنس «بگم بگم «های احمدی‌نژاد از کسانی حرف زد که کشور را تعطیل کرده‌اند. آقای رئیس جمهور به نوعی تعطیل‌کنندگان کشور را تهدید کرد که هویتشان را افشا می‌کند و از آنجا که مردم همین انتظار را از وی دارند؛ شاهد استقبال گسترده رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از این سخنان بودیم.
شعرسال: جناب رئیس جمهور که تا کنون به پیشنهاد کارشناسان و فعالان سیاسی مبنی بر سخن گفتن شفاف با مردم، هیچ توجهی نداشته است، این بار هم نگفت که بالاخره زمان شکستن این سکوت کی فرا خواهد رسید؟ مشی سیاسی روحانی و آنچه در این ۶ سال از وی دیدیم، اما نشان می‌دهد که این زمان هیچ وقت نمی‌رسد. حرف‌های اخیر روحانی هم بیش از هر چیز بوی تهدید می‌داد. تهدیدی که به گفته سیاسیون بیش از هر کس به خود او لطمه خواهد زد.

محمد‌جواد حق‌شناس، فعال سیاسی و عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگویی با «آزادی» به نقد این نوع برخورد روحانی پرداخت و گفت:» بدون شک این نوع گویش اثر مثبتی ندارد و به دولت و اعتماد عمومی لطمه می‌زند.»

وی با تاکید بر اینکه «قرار نیست مطلبی که باید گفته شود، را نگوید» گفت: «این تاکید برگفتن برخی مطالب نباید به یک حربه تبدیل شود و این بو به مشام برسد که مراکزی را تهدید می‌کند. این رویکرد به اعتماد عمومی که اصلی‌ترین سرمایه یک دولتمرد است صدمه خواهد. اگر مواردی وجود دارد که رئیس جمهور باید به مردم بگوید، باید بگوید نه اینکه بگوید خواهم گفت. این اظهارات به جامعه این پیام را می‌دهد که ایشان ناگفته‌هایی دارد که احتمالا منافع برخی از حوزه‌ها و جریان‌ها را به خطر می‌اندازد. قاعدتا به این نتیجه نیز می‌رسد که در نگفتن این حرف‌ها سودی بوده است و گفتن آن به ضرر برخی است. پیام اصلی و کلی این رویکرد آن است که توجهی به منفعت مردم نمی‌شود».

وی در پاسخ به اینکه آیا روحانی با سکوت و صرفا تهدید کردن خود را شریک جرم گروه‌هایی که منافعشان درمیان است و کشور را تعطیل کرده‌اند، نمی‌کند؟ گفت: «قطعا این رویکرد و گویش که بخشی از عملکرد او در صورت ادامه هم به جایگاه ریاست جمهوری، هم به خود روحانی و هم به کشور ومردم لطمه می‌زند. هیچ کس از این رفتار و گویش سود نمی‌برد.»

حق‌شناس ادامه داد: «مادامی که مردم را واجد صلاحیت‌های لازم برای درمیان گذاشتن مسائل اصلی ندانیم و آنان را به عنوان صاحبان حق، جامعه و اراده به رسمیت نشناسیم؛ همچنان همین اتفاقاتی که تا کنون سر ما آمده، رخ می‌دهد. باور به اینکه که مردم به عنوان صاحبان اصلی جامعه باید همه چیز را بدانند شرط توفیق یک نماینده مردم است که برای مدت محدودی مسئولیت گرفته و باید در مدت محدود مسئولیت خود، این را در دستور کار بگذار و بداند که نمی‌توان با پرده‌پوشی، کتمان و نگفتن‌ها حقوق مردم را تامین کرد. اگر لازم است مطلبی گفته نشود، نباید گفت: نه اینکه بگویند «خواهم گفت». این اصلا قشنگ و درست نیست.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به اینکه چرا روحانی تا کنون به اظهارات فعالان سیاسی مبنی بر ضرورت سخن گفتن شفاف با مردم، توجه نداشته است؟ گفت: «من فکر می‌کنم بخشی از آن به ساختار شخصیتی و کاری او از گذشته تا به امروز برمی‌گردد. با توجه به سوابق کاری او که معمولا در حوزه‌های امنیتی و غیرشفاف خدمت کرده است، این بخشی از شخصیت او است و در جایگاهی که به عنوان رئیس جمهور از وی انتظار می‌رود نیز اثر منفی گذاشته است».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 8 آبان 1398 ، کدخبر: 933544 ، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین