پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
زنگنه: مدل جدید قراردادهای نفتی روز چهارشنبه در هیأت دولت نهایی می‌شود شرکت ملی گاز ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه انرژی در سطح جهانی روز گذشته 50 ساله شد.
شعارسال: نیم قرن فعالیت موفق و شبانه روزی این شرکت در زمینه ترویج استفاده از انرژی پاک بهانه‌ای شد تا حسن روحانی رئیس جمهوری، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمدحسین عادلی دبیر کل کشورهای صادرکننده گاز، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد صنعت نفت در همایش پنجاهمین سالگرد تأسیس این شرکت حاضر شوند و از فعالان این عرصه که سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند قدردانی کنند.

به گزارش«ایران»، وزیر نفت در این همایش با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش شبکه گازرسانی کشور در سال ٥٧ کمتر از یک درصد بوده است، ادامه داد: جمعیت تحت پوشش شبکه گاز‌رسانی کشور در سال های ٦٨، ٧٦ و ٨٤ به ترتیب ٩، ٢٧ و 8/61 درصد بوده است که این رقم در سال ٩٢ به ٨٧ درصد و اواخر پارسال به ٩٠ درصد رسیده است.

بیژن زنگنه با اشاره به کار بزرگی که دولت یازدهم در زمینه گازرسانی انجام داده است، عنوان کرد: در تلاشیم در سال ٩٦ بیش از ٩٥ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گیرند و با توجه به وجود نقاط پراکنده در کشور که گازرسانی به آنها نیازی نیست، پوشش بیش از ٩٥ درصدی به معنای گازرسانی به کل کشور است.

وزیر نفت با تأکید به اینکه گازرسانی به روستاهای کشور از جمله اولویت‌های دولت یازدهم است، گفت: امسال نیز قرار است هشت هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص یابد. بیژن زنگنه افزود: در حالی که مصرف گاز کشور در سال ٥٧ تنها 5/2 میلیارد مترمکعب بود این رقم در سال ٦٨ به 5/4 میلیارد مترمکعب، در سال ٧٦ به ٤٦ میلیارد مترمکعب، در سال ٨٤ به ١٠٠ میلیارد مترمکعب و در سال ٩٢ به ١٤٥ میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

وزیر نفت تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم مصرف گاز کشور در سال ٩٦ به ٢٨٤ میلیارد مترمکعب بالغ شود و این به آن معناست که طی سال‌های ٩٢ تا ٩٦ مصرف گاز در کشور رشد ٢ برابری را تجربه خواهد کرد.

* برنامه صادرات ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز به کشورهای همسایه

زنگنه به افزایش ظرفیت پالایش گاز در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حالی که ظرفیت پالایش گاز در سال ٥٧، ٣١ میلیون مترمکعب بوده است این رقم در سال ٩٢ به ٥٤٨ میلیون مترمکعب رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال ٩٦ به هزار میلیون مترمکعب برسد.

به گفته زنگنه، برای افزایش صادرات گاز به روزانه ٢٠٠ میلیون مترمکعب برنامه‌ریزی شده است و در این زمینه صادرات گاز با خط لوله به کشورهای همسایه و طرح ایران ال ان جی، در اولویت هستند.

وزیر نفت با اشاره به نسل جدید پتروشیمی‌ها که با اتکا به صنعت گاز در سال های گذشته بنیان گذاشته شده‌اند، به تولید محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در سه ماه نخست امسال در پتروشیمی‌هایی که با اتکا به گاز تولید می‌کنند تولید در مجموع سه میلیون و ١٩٣ هزار تن بوده است درحالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ٢ میلیون و ٨٦٨ هزار تن بوده است. گازرسانی به نیروگاه‌ها دیگر موضوعی بود که وزیر نفت به آن اشاره کرد و گفت: نیروگاه‌ها درسال ٩١ معادل ٦١ میلیارد مترمکعب سوخت مصرف کردند که از این میان ٣٦ درصد آن گاز مایع بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه سهم گاز مایع مصرفی نیروگاه‌ها طی سال‌های اخیر روند نزولی داشته است، ادامه داد: در سال ٩٣، ٢٧ درصد و در سال ٩٤، ١٨ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز مایع بوده و این سهم امسال به کمتر از ١٠ درصد می‌رسد.

وزیر نفت تولید روزانه گاز از پارس جنوبی را در سال‌های ٩١، ٩٢ و ٩٤ به ترتیب ٢٤١، ٢٦٢ و ٣٥٦ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: در مجموع در دولت یازدهم ٣٠٠ میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز از پارس جنوبی اضافه می‌شود.

*IPC در هیأت دولت نهایی می‌شود

وزیر نفت از احتمال تصویب مدل جدید قراردادهای نفتی در جلسه چهارشنبه هفته جاری هیأت دولت خبر داد. زنگنه در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران افزود: پس از تصویب این مدل قراردادی در هیأت دولت، سایر مراحل اجرایی این قراردادها نیز نهایی می‌شود. وزیر نفت به مذاکره با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های متعددی مذاکره کرده و تفاهمنامه امضا کرده‌اند، در واقع برخی شرکت‌ها مطالعات و ارزیابی‌ها را آغاز کرده‌اند. زنگنه یادآور شد، بیشتر این شرکت‌ها از اروپا هستند، اما شماری از شرکت‌های آسیایی نیز مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هرچند اکنون سرمایه‌گذاران خارجی تمایل زیادی دارند که در ایران کار کنند اما فضای بی‌اعتمادی به کشور لطمه می‌زند، گفت: برخی از اینکه ما موفق نشویم خوشحال می‌شوند، اما باید توجه داشت مدل جدید قراردادهای نفتی و توسعه‌ای که باید صنعت نفت به آن دست پیدا کند فقط برای دولت نیست بلکه برای کشور است.

* گازرسانی به ٢٨٠٠ روستای کشور تا پایان امسال تکمیل می‌شود

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به رکورد گازرسانی به بخش های مختلف در سال ٩٤ گفت: شرکت ملی گاز ایران تا پایان امسال همسو با سیاستهای دولت تدبیر و امید به ٢ هزار و ٨٠٠ روستا گازرسانی می‌کند.
حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پارسال گازرسانی به پنج هزار روستا در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد ٢ هزار روستا به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون گازرسانی به پنج هزار روستای دیگر نیز در دست اجراست، با اشاره به قول رئیس جمهوری به مردم استان سیستان و بلوچستان برای برخورداری آنها از نعمت گاز، اظهارکرد: شرکت ملی گاز ایران تا پیش از پایان فعالیت دولت یازدهم، یعنی اواخر امسال یا اوایل سال آینده گازرسانی به شهر زاهدان را به بهره‌برداری می‌رساند.

* تقاضای انرژی در ایران سه برابر می‌شود

محمدحسین عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، در این مراسم با بیان اینکه طی ٢٥ سال آینده، تقاضای انرژی در کشور سه برابر می‌شود، تأکید کرد: باید استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر افزایش یابد.
عادلی افزود: هم‌اکنون ٩٨ درصد انرژی کشور از طریق نفت و گاز تأمین می‌شود و لازم است میزان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور گسترش یابد. او با بیان اینکه هم‌اکنون به ترتیب مصارف خانگی و نیروگاه‌ها بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: این رویه تغییر خواهد کرد و در آینده سهم بخش نیروگاهی از خانگی بیشتر می‌شود. اگر بهره‌وری افزایش یابد، مصرف گاز کشور ٢٠ درصد کمتر می‌شود و می‌توانیم این گاز را به صادرات اختصاص دهیم.

* ۲۶ درصد تولید گاز در صنعت استفاده می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون ٣٨ درصد گاز جهان در بخش صنعت مصرف می‌شود، گفت: در ایران، ٢٦ درصد گاز در بخش صنعت مصرف می‌شود و اعتقاد داریم باید استفاده از این انرژی خدادادی در صنعت افزایش یابد. در این مراسم محمدرضا نعمت‌زاده، با بیان اینکه صنعت گاز، صنعتی بومی در کشور است، گفت: هم اکنون بسیاری از تجهیزات صنعت گاز کشور در داخل تولید می‌شود، پس می‌توان گفت چنین صنعتی در کشور بومی شده است.

* کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی

همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش گفت: تلاش‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و سنگین بویژه در نیروگاه‌ها بسیار مؤثر بوده است.
معصومه ابتکار اظهار کرد: تلاش‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و سنگین بویژه در نیروگاه‌ها بسیار مؤثر بوده است، به‌طوری که امروز در کلانشهرهای کشور تعداد روزهای پاک و سالم رو به افزایش است؛ هرچند موضوع گرد و غبار مانع تداوم هوای سالم در شهرها شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دولت یازدهم در نظر دارد در برش یکساله و با استفاده از گاز طبیعی در صنایع، نیروگاه‌ها و حمل و نقل عمومی، هوای کلانشهرها را بهبود دهد؛ البته امروز استفاده از انرژی گاز در خودروها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران صفحه 5، تاریخ انتشار: سه شنبه 12 مرداد 1395، شماره:6275.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین