پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
یک مقام مسئول در صنعت سیمان گفت: خیز تولیدکنندگان سیمان برای تصاحب بازار ساخت و ساز برداشته شده است و صنعت سیمان و بتن کشور هیچ انتخابی به جز حرکت به سمت توسعه پایدار ندارند.بررسی بازار مصالح ساختمانی نشان می‌دهد که اگرچه طی ماه های اخیر قیمت سیمان با مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان سیمان ۳۷ درصد گران شده اما همچنان یکی از مصالح پرفروش و موثر در ساخت مسکن است.اسکلت های آهنی جای خود را به سیمان و بتن داده و این مسئله نقش صنعت سیمان را در توسعه پایدار بیش از گذشته تقویت کرده است.

شعار سال: بررسی بازار مصالح ساختمانی نشان می‌دهد که اگرچه طی ماه های اخیر قیمت سیمان با مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان سیمان ۳۷ درصد گران شده اما همچنان یکی از مصالح پرفروش و موثر در ساخت مسکن است.

اسکلت های آهنی جای خود را به سیمان و بتن داده و این مسئله نقش صنعت سیمان را در توسعه پایدار بیش از گذشته تقویت کرده است.

هرچند افزایش قیمت سیمان برای فعالان بازار خوشایند نیست، چرا که معتقدند فروش‌شان کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد اما نوسان قیمت مصالح ساختمانی در شرایطی است که قیمت مسکن و ساخت و ساز روند کاهشی را دنبال می‌کند.

خیز تولیدکنندگان سیمان برای تصاحب بازار ساخت‌وساز

«خیز تولید کنندگان سیمان برای تصاحب بازار ساخت و ساز برداشته شده است و صنعت سیمان و بتن کشور هیچ انتخابی به جز حرکت به سمت توسعه پایدار ندارد و باید خود را برای تغییرات اساسی برای رسیدن به این هدف آماده کند».

مدیرعامل کارخانه سیمان زنجان با اعلام این مطلب گفت: در حوزه مسکن، استفاده از سازه های بتنی به جای سازه های فلزی در صنعت ساختمان سازی از دیگر مواردی است که تولیدکنندگان سیمان بر آن تاکید می کنند.

حسن اصغرزاده ادامه داد: به اعتقاد بنده تحقق این امر همزمان با رونق گرفتن بخش مسکن و ساخت و ساز منجر به رشد این صنعت خواهد شد.

مزایای سیمان نسبت به فلز

اصغرزاده به توضیح مزایای اسکلت بتنی نسبت به اسکلت فلزی پرداخت و گفت: اسکلت بتنی نسبت به حرارت مقاومتر است، به عنوان مثال در حین آتش سوزی، در دماهای بالاتر از ۶۰۰ درجه سانتی گراد، استحکام و مقاومت اجزاء اسکلت فلزی به شدت کاهش می یابند اما اسکلت بتنی توان تحمل ۱ تا ۶ ساعت آتش سوزی بالای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد را دارد. این موضوع در خصوص آتش سوزی های پس از زلزله نیز قابل توجه است.

به گفته این مسئول در صنعت سیمان، هزینه نگهداری اسکلت بتنی کمتر است. به مرور زمان سطح بیرونی اسکلت فلزی دچار خوردگی شده و رفته رفته از ضخامت آن کاسته می شود، اقداماتی که این روند را کنترل می کنند هزینه بالایی دارند.

مدیرعامل کارخانه سیمان زنجان گفت: از نظر هزینه اجرا، اسکلت بتنی به سه صورت زیر به صرفه تر است. در مرحله نخست، با احتساب کل هزینه ها، قیمت تمام شده اسکلت بتنی کمتر است.

وی ادامه داد: هزینه خرید میلگرد، سیمان و قالب آرماتور در طول دو یا چند ماه باید پرداخت شود، اما در اسکلت فلزی همه هزینه های اجرا در دو هفته یا کمتر باید پیش پرداخت شود.

اصغرزاده گفت: استاندارد و دوام اسکلت فلزی منوط به ساختن قطعات در کارخانه، استفاده از اتصالات پیچ و مهره و انجام آزمایشات تست جوش است، اما انجام این اقدامات در کشور ما هزینه های ساخت را به شدت بالاتر می برد.

سیمانی ها در رقابت با فلزی‌ها در تلاشند

مدیرعامل کارخانه سیمان زنجان در ادامه با بیان اینکه اجرای اسکلت بتنی در مقایسه با اسکلت فلزی از ظرافت، تخصص و حساسیت کمتری برخوردار است، ادامه داد: با توجه به تعدد اجرای این نوع اسکلت، پیمانکاران با تجربه ای آن را اجرا می کنند.

این مقام مسئول در صنعت سیمان تاکید کرد: کمانش اجزاء در اسکلت بتنی کمتر است و علت آن تفاوت رفتار بتن و آهن در برابر نیرو است. در صورت رعایت استانداردهای ساخت، اسکلت بتنی با دوام‌تر است و در برابر عوامل محیطی کمتر فرسوده می شود.

به گفته مدیر عامل کارخانه سیمان زنجان، به دلیل امکان شکل‌گیری آرماتور، تنوع شکل در اسکلت بتنی بیشتر است و مقاطع متنوع تری را می توان با اسکلت بتنی ایجاد کرد.

در ضمن بتن در همه مراحل ساخت از جمله پی و فندانسیون، ستون، تیرچه های راه پله، سقف و دیوار کشی و سرامیک کاری و نما و… کاربرد دارد.

نقش آفرینی سیمان ها در جاده

«با نگاه به تاریخچه جاده سازی در جهان و به ویژه در ایران و بررسی کیفیت جاده هایی که از سنگ و ساروج ساخته شده اند، همگی حکایت از دوام و کارایی آن در شرایط متفاوت آب و هوایی می کند. هر ساله میلیاردها تومان از بودجه های عمرانی صرف ترمیم، بهسازی، حفظ و نگهداری روسازی جاده ها شده و در روسازی جاده ها معمولا از آسفالت قیری استفاده می شود.»

اصغرزاده با بیان این مطلب ادامه داد: با توجه به هزینه بالای تولید، بازسازی و ترمیم رویه آسفالت و سازگار نبودن آن با محیط زیست و شرایط آب و هوایی کشور، بهتر است رویه بتنی را جایگزین آسفالت در جاده ها کنیم. این نوع رویه پیشتر در کشورهای آمریکا، آلمان، استرالیا و … به کار گرفته شده است.

مدیرعامل کارخانه سیمان زنجان تاکید داشت: اکنون کشور ما جزو هفت کشور برتر تولید کننده سیمان در دنیاست. حتی پس از کسر مقدار سالانه صادرات این محصول، مازاد تولید هنگفتی بر مقدار نیاز واقعی کشور وجود دارد که یکی از راه های مصرف بهینه آن، ترویج روکش های بتن در جاده های کشور است.

وی تاکید داشت: با عنایت به ارزانی و فراوانی سیمان، همراه با گران شدن قیر و کیفیت پایین آسفالت جاده ها، این فرصت به وجود آمده است تا بتوان با یاری سازمان های متولی راه و مسکن، بتن را جایگزین آسفالت کرد.

به گفته حسن اصغرزاده، حفظ اشتغال و تولید، در همه مجموعه ها ایجاد تغییر و تحول و حرکت به سوی نوآفرینی با تکیه بر داشته های داخلی و بالابردن کیفیت و کاهش هزینه ها باید عزم همه مسئولان کشور باشد.

محاسن استفاده از محصولات سیمانی به جای آسفالت

این مسئول در صنعت سیمان با تاکید بر اینکه استفاده از محصولات سیمانی به غیر از ساخت و ساز می تواند در سایر موارد نیز نقش بسزا و ارزان تری داشته باشد گفت: با توجه به افزایش قیمت قیر طی سال های اخیر روسازی بتنی بسیار مقرون به صرفه تر از آسفالت است.

وی ادامه داد: صنعت آسفالت به استفاده از مشتقات نفتی از جمله قیر که باعث آلودگی محیط زیست می شود، کاملا مشهود است که هزینه های اجرای این روسازی نسبت به آسفالت به ویژه در مورد نگهداری و مراقبت بعد از اجرا بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر است.

اصغرزاده یادآور شد: نصب و جابجایی دستگاه بچینگ (بتن ساز) در مقایسه با کارخانه آسفالت آسان تر و کم هزینه تر است. از سویی بزرگترین حسن این روسازی هزینه پایین آن در نگهداری و راهداری بعد از اجراست که این هزینه تقریبا ۱۰ برابر کمتر از آسفالت است.

به گفته این مسئول در بخش تولید سیمان، در معابر عمومی شهری که احتمال ایجاد برش های متفاوت توسط سازمان های مختلف از جمله آب، برق، گاز، مخابرات، فاضلاب و … وجود دارد، در صورت استفاده از این روسازی بعد از اتمام عملیات اجرایی و حفاری آنان به سادگی قابل مرمت و بازسازی است و احتمال نشست کردن و خرابی آن بسیار پایین است.

وی ادامه داد: از سایر مزایای این نوع روسازی می توان به حساسیت کم به روغن های ریخته شده مثل گازوییل و مواد خورنده و همچنین نداشتن مشکلات ناشی از نشست اشاره کرد. عمر مفید بتن حداقل ۲ تا ۳ برابر آسفالت است.

مدیرعامل کارخانه سیمان زنجان گفت: این نوع روسازی به عنوان یک فناوری در حال رشد و توسعه محسوب می شود و کشورهای مختلف دنیا در زمینه های مختلف این نوع روسازی در حال انجام کار تحقیقاتی برای تکامل آن هستند.

تقویت زیر ساخت کارخانه های سیمان

طی سه ماه گذشته این کارخانه از محل فروش محصول ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون درآمد داشته که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب سال “رونق تولید” نامگذاری شده است، سعی کردیم با افزایش میزان تولید در مقایسه با سال های گذشته در جهت تحقق رونق تولید به سهم خود نقش آفرینی کنیم.

اصغرزاده افزود: سعی کرده ایم با کنترل هزینه ها و در کنار آن با بهره گیری از ظرفیت حداکثری و تجهیزات روز، کیفیت محصول تولیدی را نیز بالا ببریم.

وی اظهار داشت: برای تحقق رونق تولید، نیروهای متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی را بکار گرفتیم تا بتوانیم در جایگاه مناسبی قرار گیریم اما روند بهبود تولید در کارخانه سیمان زنجان نیازمند تقویت بخش حمل و نقل و تامین زیرساخت ها لازم در خط تولید است.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اقتصاد 24، تاریخ انتشار 17 آبان    98، کد خبر:   167886،  www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین