پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
دکتر حسین فاطمی روزنامه نگار و وزیر امورخارجه دولت دکتر مصدق ۱۸ آبان ۱۳۳۳ تیر باران شد. وی که محکومیتش چند روز پیش از این تایید شده بود هنگام اعدام ۳۴ ساله بود. حکم دادگاه نظامی پس از تایید و امضای شاه به اجرا درآمد.

شعار سال : دکتر حسین فاطمی روزنامه نگار و وزیر امورخارجه دولت دکتر مصدق ۱۸ آبان ۱۳۳۳ تیر باران شد. وی که محکومیتش چند روز پیش از این تایید شده بود هنگام اعدام ۳۴ ساله بود. حکم دادگاه نظامی پس از تایید و امضای شاه به اجرا درآمد.
دکتر فاطمی در ۱۲۹۹ در نائین اصفهان به دنیا آمده بود و پدر و پدر مادرش روحانی بودند. وی کار روزنامه نگاری را با نوشتن مطلب برای نشریه برادرش آغاز کرده بود و در سال ۱۳۲۸ پس از تاسیس جبهه ملی به آن پیوسته و مورد توجه دکتر مصدق قرار گرفته بود. فاطمی سپس با انتشار «باختر امروز» آن را عملا به صورت روزنامه ناشر افکار جبهه ملی درآورده و در دوره هفدهم، از تهران به نماینگی مجلس انتخاب شده بود. در بهمن ماه ۱۳۳۰ درمراسم پنجمین سال مرگ محمد مسعود ناشر « مرد امروز» که در خیابان اکباتان به قتل رسیده بود هدف گلوله مهدی عبدخدایی ۱۴ ساله و عضو جمعیت فدائیان اسلام قرار گرفته و مجروح شده بود. وی تا پایان عمر از عوارض این زخم می نالید.
دکتر فاطمی که از خارج دکترا گرفته بود پس از مدتی که دستیار دکتر مصدق بود به سمت وزیر امور خارجه ایران منصوب شده بود. وی خروج شاه از کشور در مرداد ماه ۱۳۳۲ را به دلیل این که قبلا شورای سلطنت را تشکیل نداده بود و نیز بدون برنامه از پیش تنظیم و اعلام شده وطن را ترک کرده بود، «فرار» اعلام داشت و به سفارتخانه ها دستور داد که با او تماس نگیرند.
فاطمی ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ در کودتای مقدماتی سرهنگ نصیری (بعدا ارتشبد و پس از انقلاب اعدام شد) دستگیر اما موفق به فرار شد. روز ۲۸ مرداد در خانه دکتر مصدق بود و چون می دانست که شاه دشمن خونی اوست، پس از به محاصره درآمدن خانه، از آنجا فرار کرد و پنهان شد و تا اسفند همان سال که در خانه ای در کوچه رضائیه منشعب از میدان تجریش دستگیر شد هر چند وقت در یک خانه پنهان بود. همسایه آن خانه به تصور این که یک توده ای ریش گذارده و خود را به بیماری زده و در آنجا پنهان گردیده جریان را اطلاع داد و ماموران فاطمی را گرفتند و به فرمانداری نظامی بردند که در آنجا چند نفر (گویا با نقشه قبلی برخی مقامات) وی را هنگام انتقال تحت الحفظ از ساختمانی به ساختمان دیگر چاقو زدند!! و مجروح کردند. محاکمه دکتر فاطمی غیرعلنی انجام گرفت و کسی جز اعضای محکمه نتوانست حرفهای او را بشنود. شاه با فرجامخواهی دکتر فاطمی موافقت نکرد، درخواست روحانیون و بزرگان اصفهان را هم در دادن یک درجه تخفیف به او نپذیرف و با این که غیر نظامی بود و اقدام مسلحانه نکرده بود سحرگاه ۱۸ آبان ۱۳۳۳ در میدان تیر لشکر دو زرهی به جوخه اعدام سپرده شد و «تیرباران» گردید.
روحانیون اصفهان در یک تلگرام گروهی به شاه نوشته بودند که حسین فاطمی یک «سید» و از اولاد پیغمبر است و قتل او برای سلطنت یمن نخواهد داشت.
پس از انقلاب ۱۳۵۷ و تغییر نظام، خیابان آریامهر تهران به «دکتر حسین فاطمی» تغییر نام داده شد و تنها نامی از میان پیروان خط دکتر مصدق است که پس از کناره گیری مهندس بازرگان از ریاست دولت موقت، هنوز از خیابان حذف نشده است و برخی دلیل آن را تعلق دکتر فاطمی به خاندان روحانی معروف نائین می پندارند.

 

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مجله ویستا ، تاریخ انتشار 18 آبان 98 ، vista.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین