پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
ساز و کار اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم تغییر کرده است. چمران گفته سامانه‌ای طراحی شده که روحانیون معتبر هم در آن سهمیه خواهند داشت. جایگزینی کلید واژه «روحانی معتبر» به جای «شورای فقها»، یکی از تغییرات مهم گفتمانی اصولگرایان است، مشخص نیست نحوه انتخاب این روحانیون معتبر چگونه است؟
شعارسال: بعد از اینکه اصلاح طلبان اعلام کردند در انتخابات به دنبال طرح سرا هستند تا لیست اصلاح طلبان بر اساس نظرات عموم مردم تنظیم شود، حالا اصولگرایان هم گفته‌اند طرحی آماده کردند که در آن با نظر مردم لیست انتخاباتی اصولگرایان بسته شود.

اصولگرایان اعلام کردند شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی که «جمعی فراگیر از چهره‌های ملی، مسئولان احزاب و تشکل‌ها و چهره‌های انقلابی با تأکید بر حضور زنان و جوانان است»، رسماً اعلام موجودیت کرد. نام این تشکل «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» یا «شانا» است.

چمران می‌گوید «شانا» همان «جمنا» است. اما این مسئله هنوز مشخص نیست، مثلا در جمنا، جبهه پایداری همدلی و همراهی داشت و موتلفه همراه نبود، اما اینجا جبهه پایداری همچنان از ساختار ائتلاف انتقاد می‌کند و موتلفه فعلا سکوت کرده است. ترکیب رهبران هم مشخص نیست و اگر اعضای شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان با نظر خاتمی انتخاب می‌شوند، در شانا، تصمیم گیرندگان پشت پرده هستند و همین به بازار شایعات دامن می‌زند.

این سامانه یک شورای مرکزی ۴۵ نفره و یک سری روند‌ها تشکیل شده است. تاکنون اسامی همه این ۴۵ نفر اعلام نشده، اما برخی از آن‌ها که نامشان در رسانه‌ها برده شده به این ترتیب هستند: بیاتیان از ادوار دانشگاه، مجتبی ثابتی از ادوار فعالان دانشجویی، محسن پیرهادی، زهره الهیان، خانم رجبی‌پور، خانم اکبری، خانم قاسم‌پور هم از اساتید دانشگاه، دکتر داوری، دکتر مهدی‌پور، امانی از اصناف، مجتبی شاکری از جانبازان، محمد باقر قالیباف، محمد رضا باهنر، مهرداد بذرپاش، روح الامینی و آقای بوربور. با این حال تا زمانی که تمامی ترکیب اعلام نشود، نمی‌توان درباره گرایش‌های اصلی شانا تحلیلی ارائه داد.



هم هیات هم خیریه

در سال‌های گذشته تاسیس خیریه بین سیاستمداران رواج داشته، خیریه همسر قالیباف یکی از مشهورترین خیریه‌های سیاسی ایران بوده است.

مداحان هیئت‌های خاص هم سالهاست به عنوان یکی از بازو‌های تبلیغاتی اصولگرایان عمل کرده‌اند. حالا غیر از این شورای مرکزی، سامانه وحدت اصولگرایان از یک مجمع عمومی در هر حوزه انتخابیه نیز بهره می‌گیرد که متشکل از نماینده‌های احزاب، برخی روحانیون، سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و هیات‌های مذهبی است.

روحانیون معتبر به جای شورای فقها!

نکته جالب اینجاست که چمران گفته روحانیون معتبر هم در سامانه اصولگرایان سهمیه خواهند داشت، جایگزینی کلید واژه «روحانی معتبر» به جای «شورای فقها»، یکی از تغییرات مهم گفتمانی اصولگرایان است، مشخص نیست نحوه انتخاب این روحانیون معتبر چگونه است؟ آیا ائمه جمعه و رئیسان حوزه‌های علمیه در این ساز و کار نقش آفرینی خواهند داشت؟ البته بعید است به خیریه‌های عمومی یا هیات‌های مذهبی مستقل در این سامانه سهمی تعلق بگیرد.

۵ برابر ظرفیت و نظرسنجی یک مرکز معتبر

نکته جالب اینجاست که قرار است این ساز و کار برای هر حوزه انتخابیه ۵ برابر ظرفیت نامزد معرفی کند و از میان این افراد، با نظرسنجی توسط یک مرکز معتبر، نامزد‌های نهایی انتخاب شوند. البته بسیاری اصولگرایان نشان داده‌اند هیچ اعتقادی به نظرسنجی ندارند، از میرسلیم تا ولایتی که زمان انتخابات گمان می‌کردند، اجماعی ۹۹ درصدی دارند.

حالا که استراتژی حزبی اصلاح طلبان با شکست‌هایی در پیشبرد برنامه‌های اصلاح طلبانه در مجلس مواجه شده، باید دید استراتژی هیاتی خیریه‌ای اصولگرایان به چه نتیجه‌ای منتهی خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 25 آبان 1398 ، کدخبر: 194526 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین