پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۳۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
اصلاح‌طلبان بار‌ها ثابت کرده‌اند که نه مطالبات مردم برایشان اهمیت دارد و نه پیشرفت کشور. تنها مسئله حائز اهمیت برای این طیف منافع باندی و قبیله‌ای است.
شعار سال: اصلاح‌طلبان بار‌ها ثابت کرده‌اند که نه مطالبات مردم برایشان اهمیت دارد و نه پیشرفت کشور. تنها مسئله حائز اهمیت برای این طیف منافع باندی و قبیله‌ای است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که دولت ساعت ۲۴ پنج شنبه- ۲۳ آبان ۹۸- اعلام کرد که از همین لحظه قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای (تا سقف ۶۰ لیتر) به ۱۵۰۰ تومان و بیشتر از آن نیز به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافت.

این اقدام دولت تبعات و حواشی بسیار زیادی داشت. پس از این اقدام، اکثر قریب به اتفاق کارشناسان متفق القول بودند که اصل این طرح (سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین) صحیح است ولیکن نحوه اجرای آن توسط دولت، دارای اشکالات زیادی است.

اما در این میان، نوع واکنش رسانه‌ها و فعالین اصلاح طلب به طرح دولت قابل تأمل است.

** مخالفت با اصل طرح

در شرایطی که رسانه‌های منتقد دولت مشغول اقناع افکارعمومی و حمایت از اصل طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین بودند، روزنامه‌های اصلاح طلب در اقدامی تأمل برانگیز- و در شرایطی که طرح سهمیه بندی توسط دولت مورد حمایتشان اجرا شده بود- پشت دولت را خالی کرده و با اصل طرح مخالفت کردند.
 
اصلاح‌طلبان چگونه در موضوع سهمیه‌بندی بنزین پشت دولت را خالی کردند؟ +عکس
 
 
اصلاح‌طلبان چگونه در موضوع سهمیه‌بندی بنزین پشت دولت را خالی کردند؟ +عکس
 

روزنامه‌های اصلاح طلب با تیتر‌هایی از جمله «شبیخون برف و بنزین»، «نه ممنون، واکنش مردم به افزایش قیمت بنزین»، «طرح مجلس برای توقف گرانی بنزین»، «عجب شب جمعه دردناکی!»، «استعفا!؛ مردم از روحانی قطع امید کرده و منتظر استعفای او هستند» و... با اصل طرح اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین مخالفت کردند.

این بی مسئولیتی اصلاح طلبان در حالی بود که افکارعمومی نیاز به اقناع و روشنگری درباره تبعات مثبت این طرح داشت. اما اصلاح طلبان بدون توجه به شرایط موجود، با اصل طرح مخالفت کردند.

** حمایت از آشوبگران

رسانه‌های اصلاح طلب و فعالین اصلاح طلب پس از مخالفت با اصل طرح اصلاح قیمت بنزین، در گام بعدی از تفکیک مردم از آشوبگران امتناع کرده و اغتشاشات جنایتکارانه در شهر‌های مختلف را صرفا «اعتراض مدنی»! و «صدای مردم معترض»! جا زده و به دفاع تمام قد از اوباش پرداختند.

اوج این رفتار تأمل برانگیز این طیف، بیانیه معروف به ۷۷ نفر در حمایت از اوباش بود. این بیانیه که توسط افرادی، چون «سعید حجاریان»، «مصطفی تاجزاده»، «علیرضا علوی تبار»، «شهیندخت مولاوردی»، «عبدالله رمضان زاده»، «الهه کولایی»، «محسن آرمین» و... امضا شد، به تبرئه اقدامات جنایتکارانه اغتشاشگران پرداخته و حافظان امنیت را جنایتکار! نامید. بیانیه‌ای که پس از یک هفته سکوت، حالا ۴۸ نفر از کسانی که نامشان در زیر آن آمده است، منکر امضاء این متن شده‌اند و حالا تاجزاده نفر اول تهیه‌کننده این بیانیه را در معرض اتهام جعل امضا قرار داده‌اند.
 
اصلاح‌طلبان چگونه در موضوع سهمیه‌بندی بنزین پشت دولت را خالی کردند؟ +عکس

در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: «پاسخ خشونت‌بار به تجمعات مردمی در اعتراض به گرانی بنزین طی دو روز گذشته در چندین شهرستان متاسفانه تاکنون فاجعه به همراه داشته و به قرار اطلاع منجر به جرح و حتی قتل نفس شده است. شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض و یا خشم خود به خیابان آمده‌اند، مطلقا و فارغ از موضوع اعتراض غیرقابل توجیه و جنایتی است که قانون و دستگاه قضاء نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند».
 
اصلاح‌طلبان چگونه در موضوع سهمیه‌بندی بنزین پشت دولت را خالی کردند؟ +عکس
 

اصلاح طلبان همصدا با مقامات کاخ سفید و رسانه‌های معاند، جنایت اوباش در به شهادت رساندن حافظان امنیت و به آتش کشیدن بانک و پمپ بنزین و پایگاه اورژانس و ماشین آمبولانس و مغازه‌های مردم را بزک کرده و در مقابل، اقدامات غیورمردانه نیروی انتظامی و بسیج در مقابله با آشوبگران را جنایت نامیده و خواستار محاکمه آنان شدند!

این در حالی بود که قاطبه مردم در سراسر کشور در راهپیمایی‌های گسترده، به جنایات اشرار اعتراض کرده و خواستار اشد مجازات برای اغتشاشگران شدند.

** طرح استعفای دولت و مجلس

همزمان با اقدامات جنایتکارانه اوباش در شهر‌های مختلف، و در شرایطی که افکارعمومی به شدت به اقناع طرح اصلاح قیمت بنزین نیاز داشت، رسانه‌ها و فعالین اصلاح طلب، باز هم از اقناع مردم شانه خالی کرده و طرح استعفای دولت و مجلس را مطرح کردند.
 
اصلاح‌طلبان چگونه در موضوع سهمیه‌بندی بنزین پشت دولت را خالی کردند؟ +عکس

در همین رابطه برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس با بی مسئولیتی موضوع استعفا از مجلس را مطرح کردند. این در حالی بود که تنها حدود ۳ ماه تا پایان کار مجلس دهم باقی مانده و وظیفه و رسالت نمایندگی در شرایط فعلی، نظارت بر عملکرد دولت و سوال از دولتمردان و اقناع افکارعمومی درخصوص مزایای طرح جدید است.

** تشویق دولت به فرافکنی

با فروکش کردن آتش اغتشاش در کشور، شرایط حاکم می‌طلبید تا دولتمردان بیشتر با مردم صحبت کرده و فواید طرح جدید را به صورت تفصیلی بیان کنند.

اما رسانه‌های اصلاح طلب نه تنها از دولت برای تشریح فواید این طرح مطالبه نکردند، بلکه با ادعا‌هایی همچون «این وظیفه صداوسیما است که روشنگری کند و نه دولت» و «طرح اصلاح قیمت بنزین، تصمیم نظام بود و نه دولت» و... دولت را به فرافکنی تشویق کردند.

در همین رابطه، روزنامه اصلاح طلب سازندگی- ۳ آذر- در گزارشی با عنوان «چه کسی باید مردم را قانع کند؟» نوشت: «یک هفته از گرانی بنزین گذشت، اما صداوسیما هنوز برنامه‌ای برای اقناع مردم ندارد و با وجود تصمیم نظام هنوز مردم را بازنده این ماجرا معرفی می‌کند و انگشت اتهام را به سوی دولت می‌گیرد».
 
اصلاح‌طلبان چگونه در موضوع سهمیه‌بندی بنزین پشت دولت را خالی کردند؟ +عکس

** فاصله گذاری با دولت

اصلاح طلبان بار‌ها ثابت کرده اند که نه مطالبات مردم برایشان اهمیت دارد و نه پیشرفت کشور. تنها مسئله حائز اهمیت برای این طیف منافع باندی و قبیله‌ای و شخصی است.

با وجود اینکه اکثریت مطلق دولت روحانی متعلق به اصلاح طلبان است و علیرغم اینکه طرح اصلاح و سهمیه بندی قیمت بنزین در دولت مورد حمایت اصلاح طلبان اجرا شد، اما این طیف تنها به فاصله یک هفته از اجرای این طرح، به پروژه انتخاباتی «فاصله گذاری با دولت» سرعت و شدت بیشتری داد.

برهمین اساس فعالین اصلاح طلب در روز‌های اخیر مدعی شده اند که اساسا اقدامات دولت روحانی نسبتی با این طیف ندارد و سفره اصلاحات از دولت جداست.

در همین رابطه، روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد- ۳ آذر- در گزارشی با عنوان «سردرگمی؛ اصلاح طلبان با توجه به شرایط اقتصادی موجود در قبال حسن روحانی و دولت اش چه موضعی بگیرند» نوشت: «وقتی آقای روحانی با اصلاح‌طلبان آنگونه برخورد کرد از سویی رئیس دفترش نیز گفته است که اصلاح‌طلبان نقشی در انتخابات نداشتند و ما هم هیچ قولی به اصلاح‌طلبان ندادیم، الان چه تکلیفی بر دوش اصلاح‌طلبان است که بخواهند خودشان را تبدیل به مرغ عزا و عروسی کنند؟ در حال حاضر هم اگر آقای واعظی و نوبخت معتقدند که خودشان و حزبشان رای آوردند و اصلاح‌طلبان کاره‌ای نبودند، حضور اصلاح‌طلبان در شرایط خاص امروز در ردیف حامیان دولت نیز بلااثر است».
 
اصلاح‌طلبان چگونه در موضوع سهمیه‌بندی بنزین پشت دولت را خالی کردند؟ +عکس

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، اصلاح طلبان نه مطالبات مردم برایشان اهمیت دارد و نه پیشرفت کشور. تنها مسئله حائز اهمیت برای این طیف منافع باندی و قبیله‌ای و شخصی است.

حتی بزنگاه‌هایی همچون اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین توسط دولت نیز این طیف را به مسئولیت پذیری وادار نمی‌کند، نه خبری از محکوم کردن جنایات آشوبگران است و نه خبری از مطالبه گری از دولت و نه تلاش برای اقناع افکارعمومی درباره فواید سهمیه بندی بنزین.

اینجاست که اهمیت انتخاب صحیح مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سالجاری بیش از پیش آشکار می‌شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 4 آذر 1398، کدخبر: 1013167 ، www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین