پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
فرشته دست‌پاک رئیس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: فرش دست‌باف از هند و پاکستان وارد کشور نمی‌شود و فرش دست‌باف‌های خارجی (هندی و پاکستانی) به نام فرش ایران قاچاق صادر نشده است.

شعار سال:رئیس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: فرش دست‌باف از هند و پاکستان وارد کشور نمی‌شود و فرش دست‌باف‌های خارجی (هندی و پاکستانی) به نام فرش ایران قاچاق صادر نشده است.


شرایط سخت تحریم، عرصه را برای مانور صاحبان صنایع در بازارهای جهانی تنگ کرده است. این در حالی است که رئیس ملی مرکز فرش ایران این موضوع را رد می‌کند و در تازه‌ترین اظهاراتشان در جمع اهالی رسانه می‌گوید: « ۸۰ درصد فرش‌های دست‌باف به بازارهای جهانی صادر می‌شود و تحریم‌ها تاثیر چندانی در صادرات فرش دست‌باف نداشته است.»

هر چند در جدیدترین نشست خبری رئیس ملی مرکز فرش ایران که با حضور رئیس اتاق مشترک ایران و چین در وزارت صمت برگزار شد خبری از ارائه آمار و ارقام صادرات یا واردات فرش دست‌باف نبود اما در میان اخبار بدی که این روزها از وضعیت صنایع منتشر می‌شود فرشته دست‌پاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با اتاق بازرگانی ایران و چین در راستای افزایش صادرات فرش به کشور چین خبر می‌دهد.

البته افزایش مهلت بازگشت ارز صادراتی فرش به ۱۲ ماه و همچنین اعطای کارت اعتباری برای تحریک تقاضا در صنعت فرش دو محور سخنان رئیس مرکز ملی فرش ایران بود که در این باره توضیحی را نیز ارائه داد.
فرشته دست‌پاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: از آنجا که سال گذشته صادرات فرش با مشکل مواجه بود، زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات را به هفت ماه افزایش دادیم و به تازگی نیز با دستور وزیر صنعت، این بازه زمانی به یک سال افزایش یافته است.

واردات فرش دستباف نداریم
۸۰ درصد فرش‌های ایرانی صادر می‌شود

در همین حال، رئیس مرکز ملی فرش ایران فرش دست‌باف در پاسخ به این پرسش که آیا فرش‌های دست‌باف هندی و پاکستانی به ایران وارد می‌شود؟ به تجارت‌نیوز گفت: فرش دست‌باف از هند و پاکستان وارد کشور نمی‌شود و هرگز فرش دست‌باف خارجی (هندی و پاکستانی) به نام فرش ایران قاچاق صادر نشده است؛ چرا که براساس بخشنامه اخیر واردات فرش دستباف به ایران هم ممنوع است.

فرشته دست پاک در بخشی از سخنانش به آخرین آمار گمرک درباره تولید فرش دست‌باف اشاره کرد. او در این باره اظهار کرد: آخرین آمار گمرک نشان می‌دهد ۸۰ درصد تولیدات فرش دست‌باف صادر و ۲۰ درصد تولیدها صرف بازار داخلی می‌شود. خوشبختانه صنعت فرش کالایی است که در شرایط مختلف توانسته به کمک کشور بیاید و نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد. از این‌رو باید فضا را به این سو ببریم که مردم ایرانی نیز از این کالا بیشتر استفاده کنند.

او همچنین از افزایش زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش خبر داد و در این باره گفت: تعهدات ارزی یکی از مشکلات صادرکنندگان است. از آنجا که سال گذشته صادرات فرش با مشکل مواجه بود، زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات را به هفت ماه افزایش دادیم و به تازگی نیز با دستور وزیر صنعت، این بازه زمانی به یک سال افزایش یافته است.


چرا فرش‌های ایرانی مرجوع شدند؟

مرجوع شدن فرش‌های ایرانی نیز از دیگر صحبت‌های رئیس مرکز ملی فرش ایران بود. او درباره اینکه چرا فرش‌های ایرانی مرجوع شدند؟ پاسخ داد: فرش‌های مرجوعی به کشور یکی از مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. متاسفانه برنامه درستی برای آنها در نظر گرفته نشده بود. حالا فضا آماده است و هماهنگی با گمرک انجام شده تا فرش‌ها به جای اینکه به ترکیه رفته و برای آنها کسب‌وکار ایجاد کند، مجدد به کشور بازگردد.

دست پاک نمایشگاه‌ها را یکی از راه‌های تبلیغ فرش ایرانی عنوان کرد و گفت: همواره یکی از دغدغه‌های بافندگان فرش، بیمه بوده است. این روزها دولت به دلیل کمبود بودجه، نتوانسته بیمه تامین اجتماعی بافندگان را تامین کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تمایل کشور چین به واردات فرش ایرانی گفت: امروز چین تمایل دارد فرش ایران را به کشورش وارد کند و به تازگی نیز نمایشگاهی در این کشور برگزار شد. بسیاری از تجار نیز برای حضور در نمایشگاه‌های بعدی اعلام آمادگی کرده‌اند.

این مقام مسئول ضمن انتقاد از این موضوع که فرش دست‌باف تجاری‌سازی نشده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های زیادی در حال مطالعه در زمینه فرش هستند اما برای عملیاتی کردن تحقیق‌ها تاکنون اقدامی انجام نشده بود. امروزه وزارت صنعت از طرح‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی در زمینه فرش دست‌باف حمایت می‌کند.


آمریکایی‌ها از خرید فرش‌های ایرانی خداحافظی کردند؟

با روی کار آمدن ترامپ و تشدید تحریم‌های آمریکا در مسیر تجارت و اقتصاد ایران عملا دست بافته های ایرانی دیگر به این کشور وارد نمی شود. پیش از تشدید تحریم‌ها آمریکا بزرگترین خریدار فرش‌های دستی ایران بود. رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر قطع روابط میان ایران و آمریکا گفت: بعد از آمریکا مهمترین خریداران فرش دست‌باف آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها هستند. هر چند که صادرات فرش ایران به آمریکا ممنوع است اما هنوز صادرات این کالا به آمریکا قطع نشده است. یعنی هنوز بازرگانان با برخی شیوه‌ها فرش را به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

واردات فرش دستباف نداریم

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی چین و ایران می‌گوید: امروزه حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات فرش داریم که با یک برنامه منظم پنج ساله می‌توانیم حدود دو برابر این رقم را تنها به چین صادر کنیم.


برنامه پنج ساله ایران برای صادرات فرش

از سوی دیگر رئیس اتاق ایران و چین نیز از افزایش صادرات فرش دست‌باف به چین تاکید کرد و گفت: از سال ۲۰۰۶ صادرات به چین نگاه جدی‌تری داشتیم و فرش یکی از محصولات استراتژیک بوده است.

مجیدرضا حریری فرش را در دسترس‌ترین کالایی دانست که می‌توان به چین صادر کرد و افزود: امروزه حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات فرش داریم که با یک برنامه منظم پنج ساله می‌توانیم حدود دو برابر این رقم را تنها به چین صادر کنیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه سیاستگذار دولتی همیشه باید با بخش خصوصی همراه شود، گفت: در همه جای دنیا، ایران را با فرش ایرانی می‌شناسند و فرش از معدود کالاهایی است که برند جهانی آن به نام ایران است.

حریری با اشاره به بازار چین به عنوان یک فرصت طلایی برای افزایش صادرات کالاهای کشورمان تصریح کرد: چین بیش از دو هزار و ۲۸۰ میلیارد دلار واردات دارد و ما در صادرات به کشورهای دیگر علاوه بر بعد اقتصادی به بعد فرهنگی آن نیز توجه می‌کنیم و فرش از معدود کالاهای ایرانی است که فرهنگ ایرانی را نیز می‌توان با آن به رخ کشید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تجارت نیوز،تاریخ انتشار:3آذر1398،کد خبر:412512،tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین