پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۶۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
بعد از پیگیری از نمایندگان مجلس در خصوص آخرین وضعیت وزارت جدید التاسیس اکنون می بینیم که وزارت خانه مذکور فعال شده و خبرهایی حاکی از آغاز تغییرات مدیریتی مونسان در وزارت میراث فرهنگی به چشم می خورد.

شعار سال:بعد از پیگیری ها از عملکرد وزیر گردشگری پس از گذشت 4 ماه از تشکیل این وزارتخانه، مونسان دست به تغییرات کلی در سیستم مدیریتی وزارت گردشگری زد.

روز شنبه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت وزارت جدید التاسیس میراث فرهنگی و گردشگری نوشته شد و با جبار کوچکی نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس مصاحبه ای گرفت که کوچکی نژاد در این رابطه به خبرنگار  گفت: وزارتخانه گردشگری کار خودش را می کند، ما هنوز ارزیابی دقیقی از این وزارتخانه نداریم که بدانیم اوضاع چطور است چون قرار بود یک سری تغییرات داشته باشد و برنامه های خودش را اعلام کند و به مجلس ارائه دهد، این تغییرات آقای مونسان بود و هنوز خبر نداریم که چه کار کرده اند. بعد از تشکیل وزارتخانه گردشگری اتفاق خاصی نیفتاده است که بخواهم در موردش حرفی بزنم.

بعد از پیگیری از نمایندگان مجلس در خصوص آخرین وضعیت وزارت جدید التاسیس اکنون می بینیم که وزارت خانه مذکور فعال شده و خبرهایی حاکی از آغاز تغییرات مدیریتی مونسان در وزارت میراث فرهنگی به چشم می خورد.

زمانی که با طرح مجلس شورای اسلامی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تغییر ساختار داد و نمایندگان مردم به علی‌اصغر مونسان که پیش از این رئیس سازمان بود به‌عنوان وزیر تازه‌ دولت دوازدهم رای اعتماد دادند، 34 اولویت وزارت میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی از طرف رئیس‌جمهور به آن نهاد ابلاغ شد.

علی اصغر مونسان به تازگی برای شرکت در همایش تمدن های کهن به پکن سفر کرد و قرار است در برگشت تغییرات جدی خود را در این وزارتخانه ادامه دهد. او در گام اول ساسان تاجگردون برادر غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس را به سمت معاون سرمایه گذاری و امور مجلس منصوب کرد.

تاجگردون ششم آذر ریاست سازمان برنامه و بودجه استان فارس را به فرد دیگری سپرد تا بتواند به وزارت میراث فرهنگی راه پیدا کند. برنامه‌ریزی کلان در راستای تحقق اهداف وزارت‌خانه، توجه ویژه به اسناد بالادستی در تهیه و تدوین برنامه‌ها، حمایت از طرح‌های توسعه‌ای در حوزه‌های تخصصی، تعامل با بخش خصوصی، استفاده از منابع درآمدهای اختصاصی، اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، ارائه راه‌کارها و روش جدید برای تأمین منابع مالی، حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در سه حوزه تخصصی، تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز، تعامل مستمر با سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک‌های عامل به‌ویژه صندوق توسعه ملی برای جذب منابع بانکی، برنامه‌ریزی برای جذب و تخصیص تسهیلات اعتباری و سایر منابع مالی در بخش سرمایه‌گذاری، تعامل پویا و کارآمد با مجلس شورای اسلامی، تهیه و تنظیم پیش‌نویس لوایح قانونی با هدف تدوین قوانین مورد نیاز وزارت‌خانه، از اهم وظایفی است که مونسان برای وی در نظر گرفته است.

دفتر طرح و برنامه را نیز از معاونت توسعه به این معاونت انتقال داد و اداره کل حقوقی را نیز از معاونت سرمایه گذاری به معاونت توسعه منتقل کرد. حسین اربابی که معاونت سرمایه گذاری را داشت قرار است به جای قدرت ابراهیمی بنشیند. ابراهیمی که از کیش به همراه مونسان آمده بود از ابتدا به عنوان رئیس دفتر ریاست منصوب شده بود و حالا زمزمه های بازنشسته شدنش به گوش می رسد. در این مدت مونسان تغییراتی نیز در حوزه مدیران کل میراث فرهنگی استانها داشت.

پس از حدود ۶ سال سکانداری محمود باقری در اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، طی حکمی از سوی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مجید صفایی به عنوان مدیرکل گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

امیر ارجمند نیز با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان به جای یحیی رحمتی منصوب شد.

اسماعیل مریوانی نیز به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان به جای سید محسن علوی نشست. علوی اخیرا دچار مشکلاتی در حوزه مدیریت شده بود.

در معاونت گردشگری نیز مدتی پیش ولی تیموری استعفای خود را از این معاونت داده بود و شایعات بر پایه آمدن سعید اوحدی به این معاونت خبر می داد ولی گویا این استعفا پذیرفته نشد. از طرفی حدس ها بر این بود که اوحدی در صورت ورود به معاونت گردشگری در دور بعدی وزیر این وزارتخانه خواهد شد.

به همین دلیل به جای او صحبت بر سر پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران بود که گویا برای دادن مسئولیت بزرگ گردشگری کشور به او هنوز تردید وجود دارد.

همچنین اواخر آبان بود که امیرحسن شادنوش به جای رحمت الله رئوف در حکمی از سوی معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، «سرپرست دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات» این وزارتخانه منصوب شد.

این تغییرات همچنان دامن مدیریت ها و اداره های دیگر این وزارتخانه را می گیرد اما گویا تنها معاونتی که هیچ وقت در هیچ کدام از دورهای مدیریتی، دچار تغییر نمی شود، معاونت میراث فرهنگی است. چرا که اکنون محمدحسن طالبیان قدیمی ترین معاون در این وزارتخانه و سازمان سابق محسوب می شود.

حکایت تخریب آثار تاریخی کشور و سفرهای چین‌ و‌ ماچین آقای وزیر!

عملکرد ناصحیح انجام شده توسط وزیر گردشگری نشان از به حاشیه بردن وزارت خانه گردشگری شده است که در ادامه نمونه ای از اشتباه این وزارت خانه آمده است؛ اولویت‌های ابلاغ شده از جانب رئیس‌جمهور به دو بخش اولویت‌های عمومی و اولویت‌های اختصاصی تقسیم می‌شد و انتظاراتی از این وزارتخانه در راستای ارائه برنامه و طرح‌هایش در راستای رفع مشکلات موجود و امیدآفرینی نسبت به آینده کشور می‌رفت؛ در این 34 اولویت تنها دو اولیت به تعاملات خارجی ارتباط پیدا می‌کرد که این دو اولویت عبارت بودند از تهیه و ارائه بسته تبلیغات و بازاریابی به منظور ارتقای تصویر جاذبه‌های گردشگری ایران در بازارهای هدف جذب گردشگری خارجی و معرفی مناطق کمتر شناخته شده در سطح داخلی و افزایش تعاملات با شرکت‌های مشاور بین‌المللی بزرگ در زمینه صنعت گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های آنها برای شکوفایی گردشگری ایران.

حال گویا وزیر میراث فرهنگی 32 اولویت دیگر را کنار گذاشته و تنها بر تعاملات خارجی این وزارتخانه اهتمام گذاشته است، آن هم در شرایطی که وضعیت میراث فرهنگی و گردشگری داخل کشور حال خوبی ندارد؛ از حاشیه‌های مرمت مسجد شیخ لطف‌الله تا وضعیت خانه‌های تاریخی که محرمانه و با شرط امکان تخریب واگذار می‌شوند؛ وضعیت بنزین برای گردشگری و امور مرتبط با حفاظت آثار تاریخی مشخص نیست و استارت‌آپهای فعال در عرصه گردشگری آسیب‌پذیر شده‌اند.

مدتی قبل برخی از فعالان میراث فرهنگی کشور درگیر حاشیه‌های مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و میدان نقش جهان بودند و اعتقاد داشتند این مرمت از استانداردهای کافی برخوردار نبوده‌ است این انتقادات با موضع‌گیری‌های مهدی حجت پایه‌گذار سازمان میراث فرهنگی و استاد صاحب نام معماری از 25 آبان‌ماه آغاز شد. انتقادها معطوف به تفاوت رنگ کاشی‌ها و برجسته بودن برخی کاشیها می‌شد همچنین برگزاری مناقصه این ترمیم هم حاشیه‌هایی داشت و بیان می‌شد که با برنده مناقصه این مرمت قرار داد بسته نشده‌ است و مناقصه را دوباره برگزار کرده‌اند. غلامرضا عنایتی ده سرخی که دارای گواهی صلاحیت پیمانکاری پایه یک مرمت آثار باستانی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است در گفت‌وگویی از جزئیات تخلفات در این مناقصه گفته‌ اما تا کنون واکنشی از وزیر میراث فرهنگی یا مجموعه تابعش شاهد نبودیم.

وزارت گردشگری فعال شد

همچنین اخباری مبنی بر واگذاری خانه تاریخی در قزوین با امکان تخریب و ساخت بنای جدید در سایت دیوار به گوش می‌رسد و معلوم نیست که آیا این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده یا خیر؟ یا هفته گذشته تیمی متخصص از تهران راهی کاشان شد تا تکلیف دو خانه تاریخی دوره قاجار یعنی «مقدم» و «وثقی» و پارکینگی که در حوالی آن ساخته می‌شود را مشخص کنند اما همچنان شهرداری کاشان به جای اجابت نظرات کارشناسی در تعطیلات پنجشنبه و جمعه گودبرداری را با سرعت بیشتر در نزدیک خانه «وثقی» تداوم بخشیده است این در حالی است که مسئولان میراث فرهنگی و یگان حفاظت با تعلل و به بهانه تعطیلی اقدامی نکردند.

از طرف شهر ری استان تهران هم نگرانی‌ها درباره برج طغرل وجود دارد؛ در کنار این بنای تاریخی، پست گازی نصب شده است که می‌تواند تبعات تخریبی زیادی برای این بنای تاریخی داشته باشد. تبعاتی که فعالان میراث فرهنگی را به یاد مترو می‌اندازد که خشک کردن چشمه علی و تخریب سنگ‌های تاریخی قبرستان امام‌زاده عبدالله (ع) را در کارنامه خود دارد و باز هم صدایی که از وزارت میراث فرهنگی و اداره کل‌های آن به گوش می‌رسد صدای سکوت است و بس. جدای از این سکوت شاهد مجوز ساخت مجموعه فرهنگی تجاری برج طغرل در حریم این بنای تاریخی هستیم و منطق این مجوزها مورد سؤال است!

وزارت گردشگری فعال شد

اما بعد از گرانی بنزین، موضوع مهم‌تر و دیگری برای فعالان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مطرح شد و آن هم تأثیرات این گرانی بر موضوع گردشگری، گشت‌زنی و بازرسی‌های یگان‌های حفاظت میراث فرهنگی، ماموریت‌های تحقیقاتی و سایر موضوعات وابسته در این وزارتخانه بود، اینکه تکلیف یگان‌های حفاظت سراسر کشور چیست؟ و مرمت‌گران و باستان‌شناسان برای حضور در مکان‌های دوردست چه تسهیلات حمل و نقلی دارند البته جدای از موضوع بنزین، قطع اینترنت هم بر استارت‌اپهای فعال در عرصه گردشگری هم بی‌تاثیر نبوده است و از آن زمان رسانه‌ها منتظر شنیدن راه‌کارها و واکنش‌های وزارت میراث فرهنگی هستند؛ جالب توجه است که وزیر این سازمان بعد از اخذ رای اعتماد از مجلس حتی یک نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای تبیین برنامه‌های و تشریح فعالیت این نهاد بعد از تبدیل شدن آن به وزارتخانه نداشته است.

هر بار هم که رسانه‌ها به دنبال پاسخ ابهامات و سؤالات خود به مسئولان این وزارتخانه مراجعه می‌کنند، تنها پاسخ دریافتی این است که مسئولان در سفر هستند، اما لازم به ذکر است که خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا همچنان پیگیر این موضوع و عملکرد وزارت خانه گردشگری است و اخبار جدید متعاقبا اعلام می شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،تاریخ انتشار:11آذر1398،کد خبر:1551598،www.dana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
تا بودجه خوبی به این وزارت تعلق نگیره نمیشه به آینده گردشگری امیدوار بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین