پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
با اتمام موعد ثبت نام‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، اینک نوبت هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان است تا صلاحیت نامزد‌ها را بررسی کنند.
شعارسال: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان، وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌‏پرسی را بر عهده دارد.

در هر دوره از انتخابات، اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها یکی از مراحلی است که بعد از نتایج انتخابات برای جریانات سیاسی حائز اهمیت است.

در قانون فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی، شرایط کلی برای انتخاب شوندگان مانند اعتقاد و التزام به اسلام و نظام، تابعیت ایران، ابراز وفاداری به قانون‌اساسی و ولایت مطلقۀ فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد، نداشتن سوء شهرت در حوزۀ انتخابیه، سلامت جسمی و حداقل سن سی و حداکثر هفتادوپنج سال در نظر گرفته شده است.

اما در این دوره از مجلس شورای اسلامی بدون شک می‌باید یکی از فاکتور‌های مهم شورای نگهبان و خط قرمز آن مسائل مرتبط با فساد باشد؛ بنابراین این انتظار وجود دارد شورای نگهبان نه تنها در مرحله بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات بلکه در مراحل دیگر نظارتی خود نیز بر این امر و عملیاتی شدن آن تاکید ویژه داشته باشد. به عبارتی بهتر با توجه به نظارت استصوابی، شورای نگهبان می‌باید مراقب ورود پول‌های کثیف و تبلیغات انتخاباتی پرهزینه و سرسام آور نیز باشد؛ چرا که چنین مسائلی می‌تواند موجب خرید و فروش رای، ورود افراد فاسد و شکل گیری مجلسی ضعیف و ناکارآمد منجر شود. مجلسی که نه تنها دغدغه منافع ملی و مردم را ندارد بلکه در جهت اقلیت بسیار محدودی از طبقات و اقشار جامعه قانونگذاری و اعمال نظارت می‌کند.

ناگفته پیداست شکل گیری مجلسی ناکارآمد در شرایط فعلی نه تنها می‌تواند مشکلات موجود را چندین برابر نماید بلکه به یاس و ناامیدی مردم علی الخصوص اقشار ضعیف نیز دامن بزند. مردم انتظار دارند با مشارکت در انتخابات عملاً تغییری در رویه‌های موجود صورت گیرد و مشکلات آن‌ها در زمینه‌های مختلف حل و فصل شود. اما این امر هرگز با تشکیل مجلسی با افراد مسئله دار محقق نمی‌شود.

البته با ثبت نام بیش از ۱۶ هزار نامزد انتخابات و خلاء‌های قانونی، فرایند احراز صلاحیت و نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی کاری بسیار سخت است، بخصوص این که قانون نیز آن چنان که باید و شاید از استحکام لازم برخوردار نیست و به جزئیات نپرداخته است.

اگر چه در در یک یا دو سال گذشته قرار بود بر مبنای کار مشترکی که بین نهاد‌های مرتبط (مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان) صورت گرفته بود قانون فعلی انتخابات در راستای شفافیت و مبارزه با هزینه‌های سرسام آور و پول‌های کثیف تغییر کند، اما متاسفانه مجلس شورای اسلامی اهتمام لازم را برای اصلاح قانون نداشت و به تازگی نیز حتی بررسی اصلاحیه قانون از دستور کار مجلس خارج شد، اما در شرایط کنونی این مسئله نیز حتی از رسالت شورای نگهبان در این باره نمی‌کاهد؛ بنابراین این امیدواری وجود دارد شورای نگهبان نقش پررنگی در غربالگری افراد سره از ناسره و پاک از مفسد داشته باشد.

البته به غیر از شورای نگهبان، ضرورت دارد مردم نیز در این باره حساسیت لازم را داشته باشند. در واقع بررسی و تلاش برای انتخاب افراد شایسته و بدور از هرگونه شائبه فساد و البته کارآمد، وظیفه مردم در هر انتخاباتی است. بدون شک مردم هر حوزه انتخابیه اگر دغدغه توسعه و آبادانی محل خود را دارند باید در پی گزینش افراد کاردان باشند و نباید نامزدی که حرف و حدیث درباره فساد و زد و بند آن وجود دارد انتخاب کنند. بدون شک چنین نماینده‌ای تمام هم و غم خود را صرف تامین منافع شخصی یا محفلی اطرافیان نزدیک خود خواهد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف  ، تاریخ انتشار: 20 آذر 1398 ، کدخبر: 3980919133 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین