پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
پس از سال‌ها پیگیری فروردین‌ماه سال 96 طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی اصفهان کلید خورد. طرحی که اجرا آن نه‌تنها نتوانست شکوه و زیبایی این خیابان تاریخی را به آن بازگرداند؛ بلکه در هر مرحله از اجرا بخشی از هویت این خیابان تاریخی و زیبا را برای همیشه مخدوش و نابود کرد.

شعارسال: این‌بار برخلاف ادعا همیشگی مدیران دولتی، عامل تخریب نه فرهنگ پایین شهروندان در برخورد با آثار تاریخی و ملی،  بلکه بی‌تدبیری، اهمال‌کاری، ضعف مدیریت و تبانی مدیران متخلف در مجموعه میراث فرهنگی کشور است که سبب شده تا چهارباغ عباسی به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین آثار تاریخی و ملی این سرزمین تخریب شود.

پرده اول:                   

 مهرماه 96، با آغاز به کار قدرت‌الله نوروزی در مقام شهردار اصفهان، پس از چندین ماه توقف به دلیل مباحث میراثی کار سنگ‌فرش خیابان چهارباغ عباسی از سر گرفته شد. فعالیتی که شهردار حقوق‌دان اصفهان در جلسات و سخنرانی‌هایی مختلف همواره به‌عنوان یکی از دستاوردهای مدیریت اصلاح‌طلب  در شهر اصفهان از آن یاد می‌کند.

 پرده دوم:

21 شهریور 97، انتشار اخبار و تصاویر متعدد از تخلفات انجام‌شده در پروژه چهارباغ عباسی، سبب شد تا هادی احمدی، مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی به همراه شورای فنی به اصفهان سفر کنند.

احمدی پس از بازدید از محور چهارباغ عباسی گفت: «هدف از بازدید شورای فنی بررسی فعالیت‌های انجام‌شده برای ایمن‌سازی سی‌وسه‌پل و اقدامات انجام‌شده در خیابان چهارباغ عباسی است».

احمدی با تاکید بر حساسیت اقدامات انجام‌شده در خیابان چهارباغ عباسی گفته بود: « دو موضوع در دستور کار قرارگرفته است. نخست بررسی و بازدید فعالیت‌های انجام‌شده و دوم این‌که چه حجم از فعالیت‌های صورت گرفته منطبق با مجوزهایی است که سازمان میراث فرهنگی صادر کرده است».

 البته در این بازدید احمدی متذکر شده بود که «شورای فنی استان صلاحیت تصمیم‌گیری برای آثار ملی را ندارد.»

 پرده سوم:

 4 اردیبهشت 98، «تصاویر منتشرشده از اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری اصفهان در محور میانی خیابان چهارباغ عباسی طی چند روز گذشته با مصوبات سازمان میراث فرهنگی مغایرت دارد و بدون جزییات طرح، فعالیت در چهارباغ عباسی ممنوع است.» این اظهارنظر مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به استفاده شهرداری از مش و بتن در محدوده چهارباغ عباسی بود. مصالحی که احمدی گفته بود «میراث فرهنگی تنها مجوز استفاده از آن را برای زیرساخت حوض‌ها داده است». درنهایت مدیران میراث فرهنگی که تمام  تخلفات شهرداری در حضور ناظر فنی مستقر آن‌ها  در چهارباغ انجام شده بود. مدعی شدندکه «اقدامات انجام‌شده به‌جز خسارتی که به شهرداری وارد کرده است خسارتی برای میراث فرهنگی ندارد». شهرداری است تا تائید و ارسال جزییات طرح فعالیت در چهارباغ ادامه فعالیت را متوقف کند.

پرده چهارم:

 9 اردیبهشت 98، باوجود تاکید مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی مبنی بر توقف ادامه فعالیت در خیابان چهارباغ عباسی شهرداری اصفهان با همکاری مدیرکل میراث فرهنگی استان با جدیت کار را ادامه داد.

فریدن الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در پاسخ به چرایی ادامه کار باوجود دستور مدیران ارشد برای توقف کار تا ارائه جزییات طرح گفت: «به تشخیص شورای فنی سازمان فعالیت در محور میانی چهارباغ عباسی آسیبی به لایه‌های باستان‌شناسی نمی‌زند و لایه‌ها حفاظت‌شده و هیچ مداخله‌ای در آن‌ها صورت نمی‌گیرد و مداخلات در چهارباغ عباسی بر اساس طرح مصوب انجام می‌شود. همچنین به تشخیص میراث فرهنگی کاوش باستان‌شناسی در چهارباغ انجام نمی‌شود.»

 پرده پنجم:

16 اردیبهشت 98، اظهارنظر عجیب الهیاری سبب شد تا مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی و رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی  برای دومین بار و به منظور بازدید از چهارباغ عباسی راهی اصفهان شوند.

احمدی پس از بازدید میدانی  از محور چهارباغ عباسی گفت:«مشخص شد بخش‌های از فعالیت انجام‌شده مغایر با طرح ابلاغی میراث فرهنگی است و شهرداری موظف به اصلاح آن است.» اجازه استفاده از مش بتی تنها برای جوی‌های آب و حوض‌های آب‌داده شده است و شهرداری مجاز به استفاده از این روش در بخش‌های که مجوز باستان‌شناسی صادر نشده است؛ نیست. چراکه پس از استفاده از بتن دیگر امکان کاوش باستان‌شناسی وجود نخواهد داشت».

شیرازی، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی نیز با تاکید بر این‌که انجام کاوش باستان‌شناسی حدفاصل دروازه دولت تا آمادگاه ضروری است، اعلام کرد:« پس از تامین منابع مالی از سوی شهرداری اصفهان مجوز برای فعالیت باستان‌شناسی صادر خواهد شد».  چراکه شیرازی معتقد بود: «به‌طور حتم در خیابان چهارصدساله چیزی وجود دارد ازاین‌رو کاوش باستان‌شناسی در این محدوده بسیار ضروری است».

نظری که مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی هم با آن موافق بود و در تائید آن گفته بود:«برای روشن شدن بخش‌های تاریک اطاعاتی باقی‌مانده در چهارباغ عباسی  به‌زودی مجوز باستان‌شناسی در این محدوده صادر می‌شود».

 بخش‌های تاریکی که برای همیشه در تاریخ اصفهان و چهارباغ تاریک باقی خواهد ماند چراکه  تنها در کمتر از چند روز پس این بازدید و پس از حضور خبرنگاران میراث فرهنگی به میزبانی شهردار اصفهان، فعالیت در چهارباغ ادامه یافت.

 فعالیتی که طبق روال کاری مدیران دولتی، احمدی 19 اردیبهشت در پاسخ به چرایی ادامه آن با تکرار حرف‌های گذشته گفت: «پس از بازدید میدانی مقرر شد تا باستان‌شناسی در حدود 100 متر از محدوده فاز نخست (حدفاصل کاخ جهان‌نما تا خیابان آمادگاه) که قبلا عملیات باستان‌شناسی در آن انجام‌نشده است، اجرایی شود».

احمدی در ادامه خطاب به شهرداری اصفهان گفته بود: «از شهرداری اصفهان خواهش می‌کنم؛ کاری نکند که نتیجه آن دور ریختن پول بیت‌المال باشد. شهرداری نمی‌تواند با ایجاد فضای رسانه‌ای مصوبه‌ای بگیرد».

 اما مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی یک نکته  مهم را فراموش کرده و آن  اینکه تا زمانی که شهرداری اصفهان برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی و بدون مجوز از حمایت بی‌چون‌وچرا و تمام‌قد مدیران میراث فرهنگی اصفهان برخوردار است چه نیازی به هزینه کردن و ایجاد فضا رسانه‌ای دارد.

 شاهد ادعا هم ادامه فعالیت شهرداری اصفهان حدفاصل کاخ جهان‌نما و خیابان آمادگاه است.  80 متری که قرار بود با انجام عملیات باستان‌شناسی بخش‌های تاریک اطلاعاتی چهارباغ  را روشن کند. فعالیتی که  طبق  عادت همیشگی مدیران نشسته در وزارت میراث فرهنگی از انجام آن بی‌اطلاع‌اند.

پرده آخر:

 16 آذر 98، مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی: «هیچ مجوزی برای فعالیت در محور میانی خیابان چهارباغ عباسی حدفاصل خیابان آمادگاه تا میدان انقلاب صادر نشده، طی نامه‌ای دستور توقف و ادامه فعالیت به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ابلاغ‌شده است. فعالیت انجام‌شده از سوی شهرداری و میراث فرهنگی استان اصفهان در محور میانی چهارباغ تخلف است. طی نامه‌ای از مدیریت استان خواسته شد تا تعیین تکلیف ادامه کار را متوقف کند.»

محدوده‌ای که طی هفته گذشته اعلام شد باید کارعمرانی متوقف شود

 البته به‌ جز مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی روح‌الله شیرازی، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی نیز با اعلام بی‌اطلاعی از اقدامات انجام‌شده طی روزهای گذشته در خیابان چهارباغ عباسی گفت: «با تامین اعتبار در حال صدور مجوز برای فعالیت باستان‌شناسی در حدفاصل کاخ جهان‌نما و خیابان آماده هستیم. هنوز مجوزی برای فعالیت صادر نشده و اگر شهرداری در این محدوده کاری انجام دهد باید اصلاح کند. فعالیت شهرداری در این محدوده دور ریختن پول بیت‌المال است».

 با اتفاقاتی که این سال‌ها در حوزه میراث فرهنگی اصفهان شاهد هستیم شاید درست‌تر این باشد که بگویم  ادامه فعالیت مجموعه‌ای تحت عنوان اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان یعنی دور ریختن پول بیت‌المال.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 20آذر1398 ، کدخبر: 24430: eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین