پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۴۹۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
دانشگاه‌های یک کشور نقشی بسزایی در معرفی فرهنگ و تاریخ آن دارند، از این رو در بسیاری از نقاط جهان برای آن‌ها سازه‌های خاص طراحی می‌شود به همین منظور به گفتگو با طراح سردر دانشگاه علامه طباطبایی نشستیم تا فلسفه وجودی این سردر را بررسی کنیم.

شعارسال: دانشگاه‌های یک کشور نقشی بسزایی در معرفی فرهنگ و تاریخ آن دارند، از این رو در بسیاری از نقاط جهان برای آن‌ها سازه‌های خاص طراحی می‌شود به همین منظور به گفتگو با طراح سردر دانشگاه علامه طباطبایی نشستیم تا فلسفه وجودی این سردر را بررسی کنیم.
 
 سردر به دروازه‌های بزرگ و مداخل اصلی ورود به ساختمان یا محوطه‌های ویژه می‌گویند. این سازه‌ها علاوه بر نقش نمادین، بیانگر موضوع فعالیت آن ساختمان نیز هستند. از ادغام دو مجتمع دانشگاهی با عناوین ادبیات و علوم انسانی و علوم اداری و بازرگانی در ۱۶ تیرماه  سال ۶۳ دانشگاه علمه طباطبایی ایجاد شد.
 
دانشگاه علامه طباطبایی با ۱۰ دانشکده، مؤسسه آموزش عالی، پردیس تحصیلات تکمیلی، مرکز رشد و نه پژوهشکده و مرکز پژوهشی، در ۲۲۶ رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به پذیرش دانشجو مشغول است. این دانشگاه تا سال ۹۴ فاقد سردر مشخصی بود به همین منظور دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری سازمان زیبا سازی شهر تهران به فکر سروسامان دادن به نمای خارجی این دانشگاه افتادند.
 
دانشگاه‌های یک کشور نقشی بسزا و اهمیتی ویژه در معرفی فرهنگ و تاریخ آن کشور دارند، از این رو در بسیاری از نقاط جهان برای آن سازه‌های ویژه و خاص طراحی می‌شود. برای دانستن چرایی ارائه طرح سازه سردر دانشگاه علامه طباطبایی به سراغ سعید قدیانی، طراح سردر دانشگاه علامه طباطبایی رفتیم تا درباره فلسفه وجودی این سردر با آن به گفتگو بنشینیم.
 
فلسفه طرح سردر دانشگاه علامه طباطبایی چیست

الهام بخشی از آرم و مهر دانشگاه ما را به الگویی برای طراحی سردر دانشگاه علامه طباطبایی رساند. این طرح شمه‌ای از گره‌کاری‌های ایرانی دارد. اما با توجه به هندسه گره کاری، می‌توانیم بگوییم که روابط گره‌های ایرانی در آن درج نشده است، بنابراین جلوه زیبایی ندارد.
 
از آنجایی که هر سازمان با نماد خود شناخته می‌شود سعی کردیم با تعدیل آرم دانشگاه به نحوی که کلیت آن باقی بماند و هندسه منظم‌تری داشته باشد الگویی را طراحی کنیم، طبق این الگو اطراف طرح گرافیکی را قاب مربع شکلی گرفتیم که به مخاطب استحکام را القا می‌کرد.
 

آرم دانشگاه علامه طباطبایی نمایانگر چه شعاری است

آرم مورد نظر دارای دو فلش است که شعار «نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی» را سر می‌دهد. این شعار به وضوح در ستاره سه پر نمایش داده شده است.
 
با توجه به این که طرح داده شده در سال ۹۴ به مرحله اجرا رسید، دلیل شما برای اعتراض به آن چه بود؟

طرح موجود با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان به مرحله‌ای اجرا رسید. متاسفانه قسمت‌های آخر اجرای این طرح توسط بخش تدارکات دانشگاه علامه طباطبایی تکمیل شد؛ که سبب شد گره چینی آن دچار تغییرات عمده‌ای شود. در حقیقت صورت آجر لعابی یا کاشی هفت رنگ در طرح بنده ارائه داده شده بود، اما به دلیل عجله دانشگاه برای اتمام کار و محدودیت بودجه به رنگ آبی مبدل شد. همچنین ابعاد این سردر میبایست بیش از این چیزی باشد که اکنون مشاهده می‌کنید.
 
آرم دانشگاه علامه طباطبایی علاوه بر اینکه از نظر بنده زیبا نیست نقص هندسی هم دارد. با کمی دقت به ستاره سردر این دانشگاه بدون گوشه بودن ضلع بالایی ستاره را مشاهده خواهید کرد همچنین ورق‌های استیل بریده شده که بر روی نماد کار شده‌اند نیز میبایست بر روی فلش قرار می‌گرفتند تا تمام طرح یک دست استیل به نظر می‌‎آمد. گره کاری‌های مورد نظر با هندسه خاصی طراحی شده بودند، اما اکنون شما هیچ هندسه تعریف شده‌ای  را در آن نخواهید یافت.
 
 
نظرتان درباره آرم‌های استفاده شده در جمهوری اسلامی چیست‌

در حقیقت معماران ایرانی خیلی با اسلامی بودن آرم‌ها آشنا نیستند، از جمله دلایل آن می‌تواند محتوای درسی دانشجویان باشد. در خارج از این مرز و بوم معماری زیر شاخه علوم انسانی با موضوعیت منطق و فلسفه محسوب می‌شود درحالی که در کشور ایران اینگونه نیست.
 
سردر وزارت کشور نمادی دارد همچون نماد مساجد، قطار نیز به عنوان سریع‌ترین جسمی که در روی زمین حرکت می‌کند تعریف می‌شود، اما آرم راه آهن  نماد دو بال است که هیچ سنخیتی با حرکت سریع بر روی زمین ندارد. برای تاکسیرانی نیز دو بال در نظر گرفته شده است که نمایانگر پرواز هستند. با توجه به وضع موجود باید تحولی در طراحی نماد‌ها داشته باشیم.

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  دانشجو  ،تاریخ انتشار:  23  آذر 1398،کدخبر: 811673 ، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین