پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
نقش راه‌های روستایی در اقتصاد خرد بر کسی پوشیده نیست، درهمین حال توسعه راه‌های روستایی و بهسازی و نگهداری مناسب راه‌های موجود می‌تواند علاوه بر دسترسی آسان روستاییان به شهرها، تأثیر زیادی در تسهیل و تسریع مبادله کالا بین شهر و روستا، کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و دیگر کالاها داشته باشد.
شعارسال: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد بیش از 10 درصد قیمت تمام شده هر کالا مربوط به هزینه‌های حمل و نقل آن می‌شود. از سوی دیگر، کاهش زمان دسترسی به بازارهای هدف از ضایعات محصولات کشاورزی می‌کاهد که در حال حاضر از چالش‌های پیش روی فعالان بخش کشاورزی است.این در حالی است که نمی‌توان از نقش راه‌های روستایی بر مهاجرت معکوس روستاییان چشم پوشی کرد.همچنین با توسعه گردشگری روستایی این مسأله می‌تواند عامل مهمی در جذب گردشگران به روستاهای بکر کشورمان باشد.آمارها نشان می‌دهد از حدود 200 هزار کیلومتر راه اصلی آسفالته کشور 110 هزار کیلومتر مربوط به راه‌های آسفالته روستایی است و با توجه به اینکه 5/21 درصد جمعیت کشور روستانشین هستند اهمیت نگهداری از راه‌های روستایی کمتر از راه‌های اصلی نیست.

* ساخت هر کیلومتر راه روستایی در کردستان 400 میلیون تومان هزینه دارد

«رامین محمودی» مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان تصریح کرد: کردستان در مجموع 6 هزار و 100 کیلومتر راه روستایی دارد که از این میزان 2 هزار و 680 کیلومتر آسفالت است. براین اساس 44 درصد راه‌های روستایی کردستان آسفالت است که با میانگین کشوری که 67 درصد است فاصله زیادی دارد. اگر بخواهیم به میانگین کشوری برسیم باید یک هزار و 300 کیلومترراه دیگر را آسفالت کنیم که 470 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. شرایط کوهستانی و توپوگرافی خشن منطقه، هزینه بالای خاکبرداری و ایجاد پل‌های کوچک و بزرگ در مناطق سخت گذر کردستان موجب شده این استان دچار چنین وضعیتی در راه روستایی شود به گونه‌ای که برای ساخت هر کیلومتر راه روستایی آسفالته در این استان به طور میانگین باید 400 میلیون تومان هزینه کرد. گرفتن وظیفه نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی از معاونت راه روستایی با توجه به وضعیت اعتباری موجود می‌تواند وضعیت را بدتر از این کند. آمار نشان می‌دهد در بخش راه‌های روستایی برای نگهداری هر کیلومتر راه اگر بخواهیم فقط یک لایه روکش آسفالت کنیم باید 150 تا 200 میلیون هزینه کنیم.

محمودی کمبود اعتبار را بزرگترین چالش پیش روی توسعه و نگهداری راه‌های روستایی خواند و گفت: در سال‌های 93 و 94 بیش از 480 کیلومتر از راه‌های روستایی کردستان بهسازی و آسفالت شده است.

* برای خط کشی و تابلوگذاری راه‌های روستایی اعتبار نداریم

قم از استان‌هایی است که وضعیت مناسبی دربخش راه‌های روستایی دارد و تقریباً تمامی روستاهای بالای 20 خانوار آن از راه روستایی آسفالته بهره‌مند است.

«عباس فراهانی» مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قم نیز گفت: 700 کیلومتر راه روستایی درقم داریم که 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوارآن از راه روستایی بهره‌مند است. 170 روستا در قم وجود دارد. در سال گذشته ازطریق قیر یارانه‌ای 35 کیلومتر راه روستایی لکه‌گیری شد.

وی نیز کمبود اعتبار را بزرگترین مشکل این بخش خواند و افزود: هم‌اکنون بیش از 13 میلیارد تومان به پیمانکاران در بخش راه روستایی بدهکاریم. شکی نیست که داشتن متولی نگهداری راه‌های روستایی در یک معاونت وزارتخانه کمک بزرگی است، چرا که می‌توانست با منابع اصلی اعتباری و مجلس رایزنی کند. از چالش‌های پیش روی ما درادارات کل راه و شهرسازی، بهسازی راه‌های روستایی است که فقط با استفاده از اعتبارات ملی می‌توان به آن پرداخت.

فراهانی با اشاره به اینکه عرض جاده‌های روستایی از 5/5 متر به 6 متر رسیده، تصریح کرد: به این ترتیب سرعت در جاده‌های روستایی افزایش یافته و باید به خط کشی و تابلو‌گذاری در این راه‌ها توجه ویژه کرد.

* نگهداری راه روستایی از معاونت راه وزارت راه و شهرسازی گرفته شد

دردی ماه سال 87 معاونت راه روستایی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد و با استناد به آمار در مدت فعالیت این معاونت 30 هزار کیلومتر بر راه‌های آسفالته روستایی کشور افزوده شد، اما حدود سه ماه پیش بود که مسئولیت نگهداری از راه‌های روستایی از این معاونت گرفته شد. از آنجا که بهسازی و نگهداری راه‌های روستایی هزینه بر است، نداشتن متولی مستقل برای نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی نگرانی‌هایی را برای دهیاران و مسئولان شهرستانی فراهم کرده است.

* برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالت 5/91 درصد است

«محمـــد حسیـــن میرشفیـــع» سـرپـرست معاون راه روستــــایی وزارت راه و شهرسازی اظهارداشت: مسئولیت‌های این معاونت در بحث نگهداری از راه‌های روستایی با تصویب شورای اداری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سپرده شده است. در مدت فعالیت این معاونت، راه‌های روستایی آسفالته از 70 هزار کیلومتر به 105 هزار کیلومتر رسیده است. در مجموع 200 هزار کیلومتر شبکه راه روستایی در کشور داریم که 105 هزار کیلومتر آن آسفالت و مابقی خاکی است.

وی بااشاره به اینکه برخورداری روستانشینان از راه روستایی آسفالته بیش از 91 درصد است، افزود: از کل جمعیت روستایی کشور 5/91 درصد از راه آسفالت برخوردارند و 99 درصد راه دسترسی دارند. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال آینده برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالت به 95 درصد می‌رسد. از نظر استانی بهترین وضعیت راه روستایی مربوط به استان‌های تهران، یزد، بوشهر و قم و بدترین وضعیت مربوط به استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی وخراسان شمالی است که وضعیت دسترسی روستانشینان در این مناطق به راه روستایی 10 تا 15 درصد پایین‌تر از متوسط کشوری است.
میرشفیع تأکید کرد: دو شهرستان بشاگرد و سرباز از نظر شهرستانی بدترین وضعیت را دارد که وجود این شرایط در سیستان و بلوچستان و کردستان به علت عقب افتادگی‌های تاریخی این استان‌ها و کوهستانی و پرهزینه بودن ایجاد راه روستایی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران صفحه 19، تاریخ انتشار: سه شنبه 19 مرداد 1395 ، شماره: 6281 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین