پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۷۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
روز گذشته هشتادمین جلسه علنی شورای شهر مشهد برگزار شد و اعضای شورا علاوه بر بررسی یک طرح و یک لایحه دو فوریتی، سه دستور کار را هم بررسی کردند که تصویب طرح شفافیت در معاملات و روابط استخدامی شهرداری از جمله مهم ترین مصوبات این جلسه بود و بر اساس آن استخدام بستگان اعضای شورا و مدیران شهرداری ممنوع شد

شعار سال:روز گذشته هشتادمین جلسه علنی شورای شهر مشهد برگزار شد و اعضای شورا علاوه بر بررسی یک طرح و یک لایحه دو فوریتی، سه دستور کار را هم بررسی کردند که تصویب طرح شفافیت در معاملات و روابط استخدامی شهرداری از جمله مهم ترین مصوبات این جلسه بود و بر اساس آن استخدام بستگان اعضای شورا و مدیران شهرداری ممنوع شد.محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای این جلسه با مرور مناسبت های هفته گفت: چهارم دی ماه سالروز تولد حضرت عیسی مسیح (ع) است، این روز را به هموطنان مسیحی به ویژه مسیحیان ساکن در شهر مشهد تبریک می‌گوییم. وقتی سایر ادیان در یک شهر مذهبی حضور دارند این موضوع نشان می دهد نگاه مسالمت آمیز در شهر علی بن موسی الرضا (ع) درباره سایر ادیان حاکم است؛ ضمن این که نگاه روامدارانه و مسالمت آمیز در شهر امام مهربانی‌ها، الگویی است که باید به آن اصرار بورزیم.
وی به پنجم دی ماه، «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» اشاره کرد و افزود: 4200 هکتار از شهر مشهد به شدت در مقابل زلزله ناایمن است و می‌تواند خطرآفرین باشد. اقدامات مدیریت شهری مشهد در حوزه بحران اعم از ایجاد زیرساخت‌های لازم و تشکیل حرکت‌های داوطلبانه همچون دوام ثامن و ... ارزنده است ولی هنوز کفایت نمی‌کند.
حیدری با بیان این که تشکیل دفاتر تسهیل گری در محلات آسیب‌پذیر در مقابل بلایای طبیعی اقدام جدی و شایسته‌ای بوده که با قوت در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: فرایندهای زمان‌بر اداری و بوروکراتیک در ساختار شهرداری سبب شده این دفاتر نتوانند اقدامات جدی و سریع داشته باشند که موجب نگرانی ماست.


بازآفرینی شهری، نیازمند عزم جدی‌تر شهردار
رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: از شهردار محترم و معاونان مربوط انتظار داریم، با توجه به گزارش‌های دریافتی از دفاتر تسهیل گری و حوزه بازآفرینی، عزم جدی‌تری به این موضوع داشته باشند؛ به ویژه در شرایط امروز که اتفاقات مختلفی را در گوشه و کنار کشور شاهد هستیم، شهرداران مناطق هم باید همت جدی در این خصوص بگمارند و امکانات لازم را فراهم کنند تا ظرفیت‌های مردمی و بدنه های اجتماعی را به خدمت بگیریم و آسیب‌های این حوزه را کم کنیم.


تذکر رمارم به شهردار درباره مکانیزه نشدن پل عابر روبه روی بیمارستان طالقانی
در ادامه جلسه و قبل از این که شورا وارد بررسی دستورکار شود، شهناز رمارم عضو هیئت رئیسه شورای شهر در تذکری به شهردار مشهد درباره مکانیزه نشدن پل عابرپیاده روبه روی بیمارستان شهید طالقانی گفت: در یازدهم بهمن ماه سال 96 بیمارستان شهید طالقانی برای مکانیزه شدن پل روبه روی این بیمارستان و تسهیل رفت و آمد مراجعان و بیماران، نامه ای به شورای شهر ارسال کرد، آقای حیدری رئیس شورای شهر نیز نامه ای در این خصوص به شهردار وقت ارائه کردند و بودجه آن تامین شد. از آن تاریخ 17 ماه گذشته ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است. از شهردار محترم می‌خواهم در اسرع وقت برای برطرف کردن این مشکل اقدام کند.


طرح 2 فوریتی درباره حمایت از ورزش قهرمانی یک فوریتی شد
در ادامه جلسه شورا وارد اولین دستور کار خود یعنی بررسی طرح دو فوریتی با موضوع الحاق چند تبصره به آیین نامه ورزش قهرمانی شد که پس از بحث و بررسی، دو فوریت این طرح رای نیاورد و برای بررسی و کارهای کارشناسی و تخصصی، اعضای شورا به یک فوریت آن رای مثبت دادند. حیدری رئیس شورای شهر درباره محتوا و ضرورت بررسی دو فوریتی این طرح اظهار کرد: با رویکردی که در شورای پنجم مشخص است و ماموریت و تکالیفی که این شورا دارد که از ورزش همگانی حمایت کند، اما در کنار بحث حمایت از ورزش همگانی، در زمینه حمایت از ورزش قهرمانی با رویکرد اجتماعی ورود کردیم، اگر چه نقدی به بودجه همگانی و قهرمانی وجود دارد، اما با توجه به این که بودجه سال 99 را در پیش رو داریم و از طرفی تیم ها بتوانند برنامه ریزی های خودشان برای سال آینده داشته باشند از همین الان باید رویکرد و جهت گیری شورا برای حمایت از ورزش قهرمانی مشخص شود. وی با بیان این که «ما در ورزش قهرمانی بنای تیم داری نداریم» تاکید کرد: نکته اول این است که ما تیم نمی خواهیم اداره کنیم، جزو تکالیف ما هم نیست و موفق هم نبودیم. ما تازه می خواهیم برون سپاری کنیم ، نکته دوم این که برای کمک به ورزش قهرمانی باید منابع را بهینه مصرف کنیم، تداوم مصرف بهینه این است که تیم ها باید دارای حامی مالی (اسپانسر) باشند که در شرایط نوسانات مالی که شهرداری دچار آن می شود این تیم ها مشکل پیدا نکنند. همچنین هیئت های ورزشی باید تیم های شان در اختیار بخش خصوصی باشد، چون وقتی ما به هیئت ورزشی کمک می کنیم یعنی داریم نیابتی تیم داری می کنیم و هیئت های ورزشی هیچ تحرکی برای جذب منابع از بخش خصوصی نمی کنند، بنابراین با تدوین این طرح می خواستیم این موارد به آیین نامه ورزش همگانی که حمایت و بودجه آن سر جایش است، اضافه شود و ممکن است سال آینده این بودجه افزایش داشته باشد.
پس از اعلام نظر موافقان و مخالفان و بحث و بررسی در این زمینه،در نهایت برای دو فوریتی بودن طرح رای گیری شد که رای نیاورد و یک فوریتی بودن آن مصوب و قرار شد که این طرح در کمیسیون های مربوط دوباره بررسی و ظرف 10 روز آینده در صحن علنی شورا مطرح شود.
دومین دستور کار این جلسه نیز بررسی یک لایحه دوفوریتی با موضوع اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی در منطقه ۸ بود که با رای اعضا تصویب شد. بر این اساس «به شهردار مشهد (به عنوان بالاترین مقام اجرایی در شهرداری) اجازه داده می‌شود با توجه به ضرورت و فوریت تکمیل طرح تقاطع بولوار شهید ناصری به شهید کلانتری (واقع در منطقه ۸ شهرداری) و به منظور جلوگیری از تاخیر و توقف در اجرای طرح مذکور، نسبت به تملک میزان در مسیر ملک با کد نوسازی 8-12-۲-4 در تصرف اتحادیه (شرکت) تعاونی‌های مسکن کارمندان خراسان به مساحت 58 هزار و 200 مترمربع، از طریق اجرای ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت اقدام نماید.»


شفافیت در معاملات و روابط استخدامی
طرح شفافیت در معاملات و روابط استخدامی شهرداری نیز سومین دستور کار شورا بود که پس از بررسی توسط اعضای شورا به تصویب رسید. طبق این مصوبه «شهرداری مشهد مکلف است، در راستای ایجاد شفافیت در معاملات و پیشگیری از تضییع احتمالی حقوق عمومی، همچنین به منظور تسریع و تسهیل در تشخیص مصادیق مشمول قانون منع مداخله وزیران و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری مصوب 22 دی ماه 1337 اقداماتی را که در این مصوبه آمده به عمل آورد.» برخی از اقداماتی که در این مصوبه به شهرداری تکلیف شده عبارت است از: «فهرست شرکت هایی که اعضا یا کارکنان شورای شهر و مدیران یا کارکنان شهرداری به میزان 5 درصد یا بیشتر سرمایه یا سهام آن را دارا هستند یا به عنوان مدیرعامل، عضو هیئت مدیره، عضو هیئت امنا، عضو هیئت نظارت، بازرس، حسابرس، مشاوره یا نمایندگی (عاملیت) در آن شرکت ها مسئولیت دارند، بلافاصله پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه از طرق مقتضی (از جمله از طریق خوداظهاری اشخاص یادشده) تهیه شود.
کلیه اشخاص فوق الذکر در صورت تغییر در اطلاعات ارائه شده قبلی، موظف اند موارد را ظرف یک ماه به شهرداری اعلام کنند و شهرداری نیز مکلف است فهرست مذکور را به طور کامل و به صورت برخط در سامانه فاش منتشر کند و در دسترس عموم قرار دهد. ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، فهرست مشخصات مدیران شهرداری (در تمامی سطوح) شامل: نام و نام خانوادگی، مدارج تحصیلی، مسئولیت (تاریخ انتصاب، حکم و محل خدمت) و سوابق کاری، به طور کامل و به صورت برخط در سامانه فاش منتشر و مستمر به روزرسانی و در دسترس عموم قرار داده شود. در ازای عضویت مدیران و کارکنان شهرداری در هیئت مدیره یا هیئت امنای سازمان ها، موسسات یا شرکت های وابسته به شهرداری، هیچ گونه وجهی تحت هیچ عنوان (به استثنای موارد مصرح در قانون)، قابل پرداخت نیست. از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، برقراری هرگونه رابطه استخدامی بستگان اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری در شهرداری، طی دوره مسئولیت یا مدیریت آن ها ممنوع است که البته قراردادهای استخدامی که بر مبنای آزمون های فراگیر و رسمی استخدامی منعقد می شود از شمول این بند مستثناست. بستگان شامل پدر، مادر، برادر، خواهر، زن، شوهر، اولاد بلافصل، عروس و داماد است.»
تصویب مجوز تاسیس شرکت ارتباطات شهر مشهد نیز دیگر مصوبه جلسه دیروز شورای شهر مشهد بود.براین اساس «به‌منظور تحقق و توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند، بهره‌برداری از تأسیسات و زیرساخت‌های فیزیکی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود و توسعه آتی ظرفیت‌های لازم در شهر مشهد ، بهبود سیما و منظر شهری و ارتقای سلامت و امنیت شهروندان، اساسنامه شرکت ارتباطات شهر مشهد با سهم حداقل ۴۰ درصدی (سهام ممتاز) برای شهرداری و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، به تصویب رسید.»دستور کار آخر این جلسه نیز بررسی تفریغ بودجه سال 97 سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بود که به درخواست پنج نفر از اعضای شورا و موافقت دیگر اعضا، این موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برگشت خورد.


انتخاب معاون از اختیارات شهردار است
رئیس شورای شهر مشهد در حاشیه صحن علنی شورا و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص نظر شورا درباره انتخاب معاون فرهنگی شهرداری مشهد گفت: انتخاب معاونت فرهنگی شهرداری از اختیارات آقای شهردار است و مدت چهار ماه آقای مصحفی به عنوان سرپرست بودند و بر اساس جمع بندی که داشتند وی را انتخاب کردند و ما هم برای وی آرزوی توفیق داریم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه فرهنگی هنری خراسان ،تاریخ انتشار:3دی1398،کد خبر:682717،khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
بشنو و باور کن؟ مکانیزم نظارت مردمی آن چگونه تعریف شده است؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین