پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷
ازدواج اساسا خودش یک تعهد است که به صورت نوشته شده یا نانوشته، مرد و زن را موظف می‌کند در زندگی مشترک‌شان اموری را رعایت کنند. در این بین افرادی پیدا می‌شوند که شرط‌های بیشتری را در عقدنامه‌شان ذکر می‌کنند.

شعار سال:بر خلاف آن چه در شبکه های اجتماعی از شرط های عجیب و غریبی که به مثابه شلیک به زندگی است منتشر می شود به‌تازگی تصویری از یک عقدنامه منتشر شده که خانمی برای ازدواجش شرط گذاشته شوهرش باید به ۱۰ کودک محروم از تحصیل کمک کند تا باسواد شوند و مرد این شرط را پذیرفته است. انتشار این تصویر واکنش‌های مثبتی را در پی داشته است از این لحاظ که می‌توان شروط خیرخواهانه و سازنده‌ای را هم موقع عقد لحاظ کرد.

در ادامه نگاهی به چند شرط ضمن عقد عجیب می‌اندازیم.

بچه‌دار نشویم

چند وقت پیش در فضای مجازی، از شیوع شرطی مبنی بر بچه‌دار نشدن سخن به میان آمد. شرطی که به نظر می‌رسد تا حدودی با اصول خود ازدواج مغایرت جدی داشته باشد. البته به‌دنبال انتشار این خبر، کانون سردفتران ازدواج و طلاق آن را تکذیب کرد و گفت: «چنین چیزی تاکنون از سوی مردم تقاضا نشده است. »همچنین اعلام شد از نظر فقهی هم بیشتر علما آن را شرطی باطل می‌دانند. نداشتن رابطه زناشویی عجیب‌تر از شرط بچه‌دار نشدن، تعهد برای برقرار نکردن رابطه زناشویی است که این روزها چیزهایی در خصوص آن شنیده می‌شود. مخالفان این شرط معتقدند این شرط خلاف مقتضای ذات عقد است و با طبیعت ازدواج منافات دارد و اگر برقراری روابط جنسی را جزئی از طبیعت و ذات ازدواج بدانیم، شرطی که آن را ممنوع کند، باطل است و ازدواج را هم باطل می‌کند. ضمنا بعضی در توجیه آن می‌گویند این شرط برای این گذاشته می‌شود که مرد از اموری مثل عدم تمکین و عدم ناتوانی جنسی زن به علت بیماری نتواند سوء استفاده کند وگرنه رابطه جنسی بین زوج ها برقرار است.

من خرج دندان نمی‌دهم!

همه‌مان اگر یکی دو بار هم گذرمان به دندان پزشکی افتاده باشد، خوب می‌دانیم هزینه‌های دندان پزشکی واقعا بالاست و بعضی مخارج دندان پزشکی به‌راحتی می‌توانند حقوق یک ماه آدم را به خودشان اختصاص دهند. همین موضوع باعث شده تازه‌دامادی در ازدواجش شرط عجیبی برای شانه خالی کردن از زیر بار هزینه‌های دندان پزشکی بگذارد. خبری چند وقت پیش در این باره منتشر شد که آقادامادی در شرط ضمن عقد ذکر کرده تمام هزینه‌های دندان پزشکی همسرش تا پایان عمر باید با خانواده دختر باشد!

سالی یک سفر خارجی

برخی شروط ضمنی ازدواج هم اساسا با تفاهم و درک متقابل بین زوج ها منافات دارند. مثلا شرط الزام برای یک بار سفر خارجی در سال هم از آن دسته شرط‌هایی است که بین بخش تجمل‌گرای جامعه دیده و شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد این گونه شروط از آن دسته شروطی هستند که از نداشتن درک متقابل می‌آیند و به نوعی گروکشی شبیه هستند. یعنی یک خانم بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی همسرش اصرار دارد حتما یک بار در سال سفر خارجی برود.

فعلا خانه نمی‌خرم!

واقعیتی که وجود دارد این است که با حقوق‌های معمول این روزها خیلی نمی‌شود امیدوار بود یک زوج جوان بتوانند به‌راحتی پس از ازدواج خانه‌دار شوند. همین موضوع باعث شده یکی از ملاک‌های مالی خانواده‌ها وضعیت مسکن خواستگار مد نظر باشد. جای شگفتی است که همین موضوع باعث شده بعضی آقایان شرط ضمن عقدی قرار دهند که تا چند سال اولِ ازدواج اقدام به تهیه مسکن نخواهند کرد!

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دانا، تاریخ انتشار:9 دی 1398، کد خبر: www.dana.ir،1559310

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین