پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۹۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: لایحه شوراهای حل اختلاف باید به همین مجلس برسد چون خیلی وقت پیش به کمیسیون ارجاع شده است. الان اگر اشتباه نکنم در کمیسیون رسیدگی هم شده و منتظر دستور صحن علنی است.

شعارسال: «محمدعلی پورمختار»، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، در خصوص لایحه شورای حل اختلاف که توسط قوه قضائیه به این کمیسیون ارجاع داده شده است، گفت: یک لایحه در رابطه با شوراهای حل اختلاف به کمیسیون حقوقی ارسال شده و با توجه به اینکه شوراها الان مشکلات جدی در رابطه با حقوق و مزایا و وضعیت استخدامی دارند، اینها باید تعیین تکلیف شوند.

پورمختار درباره اینکه آیا این لایحه معطوف به چگونگی ساز و کار شوراها هست یا خیر، پاسخ داد: خیر. چگونگی سازوکار شوراها بحث داخلی قوه است و با نظر رییس قوه قابلیت این را دارد که صلاحیت‌هایش تغییر پیدا کند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس درباره سیاست‌های جدید قوه قضائیه در ارتباط با شوراهای حل اختلاف، اظهار کرد: الان ریاست قوه قضائیه یک سیاستی را در پیش گرفته که شروع هم شده و آن این است که شورای حل اختلاف به شکل امروزی که تبدیل به محکمه و صدور حکم شده است، خارج شود و همان نگاه حل اختلافی در شوراها وجود داشته باشد که به موضوعات بصورت داوری، و به اصطلاح ریش سفیدی نگاه شود.

پورمختار در پاسخ به این سوال که آیا برای شوراهای حل اختلاف نیازی به کادر حقوقی هست یا خیر، گفت: الزامی نیست که مشکلات و اختلافات از طرق حقوقی حل شود. به صورت ریش سفیدی طرفین دعوی با هم و چند نفر معتمد می‌نشینند، مسئله را بررسی می‌کنند. اختلافات پیچیده در شوراهای حل اختلاف مطرح نمی‌شود مثلا الان اختلافات تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان به این شوراها ارجاع داده می‌شود. این خیلی سخت نیست و الزاماً نیاز به کارشناس حقوقی و قاضی ندارد و به صورت حل اختلافی، کارها دنبال می‌شود.

او اظهار کرد: برخی از اختلافات کوچک الان با صدور حکم و از طریق قاضی مستقر، انجام می‌شود که با اعتراض و افتادن در چرخه‌ قوه قضائیه، تبدیل به پرونده می‌شود و به دادگاه می‌رود و همان مراحل مختلف را باید طی کند، این روند هم تاثیری در کاهش ورودی پرونده‌ها ندارد.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس درباره اینکه آیا این لایحه در مجلس دهم بررسی خواهد شد یا به مجلس یازدهم ارجاع می‌شود، پاسخ داد: بله باید به همین مجلس برسد چون خیلی وقت پیش به کمیسیون ارجاع شده است. الان اگر اشتباه نکنم در کمیسیون رسیدگی هم شده و منتظر دستور صحن علنی است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 9دی1398 ، کدخبر: 942426: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
به نطرم اصلاحات امور شوراهای حل اختلاف بسیار کمک کننده است به کاهش پرونده های قوه قضاییه و دقت رسیدگی به پرونده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین