پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
خط متروی گلشهر-هشتگرد در حالی امروز، دهم دی ماه ۹۸ توسط رییس جمهور افتتاح شد که برخی از کارشناسان و مسئولان از جمله یک عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از ناایمن بودن آن خبر داده اند.

بی‌توجهی به سلامت مردم یا گزارش کار صوری

شعار سال:همزمان با افتتاح خط متروی گلشهر-هشتگرد، بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با صوری و ناامن خواندن این افتتاح برای مردم، از فشار بخش‌های ذیربط در دولت برای این افتتاح خبر داده است. آروین همچنین ضمن تأکید بر این نکته که شهرداری تهران علی‌رغم مخالفت اولیه حاضر به پذیرش مسئولیت راه‌اندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شده است ،از راه اندازی خطی خبر داده است که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده می‌شود برای تکمیل نهایی آن، دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

اما افتتاح‌های نا ایمن توسط دولت و بعضا شخص رئیس جمهور به این افتتاح محدود نمی‌شود چرا که در فروردین ماه سال جاری نیز افتتاح بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران نیز با چنین شرایطی صورت گرفت. هفدهم فروردین ماه سال جاری درست یک روز قبل از افتتاح خط ۶ مترو تهران توسط رئیس‌جمهور، محمد علی کرونی دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از ناایمن بودن خط ۶ مترو و نامه نگاری علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر تهران به شهردار در این زمینه خبر داد که البته طبق ادعای وی، پیروز حناچی شهردار تهران به نامه کمیسیون تخصصی شورای شهر در این زمینه توجهی نکرده است.

بخشی از ایرادات این خط مترو نیز قابل توجه است:

قرار نگرفتن پست برق بخش جنوبی خط ۶ در مدار به علت آماده نبودن تجهیزات مربوطه و به ناچار استفاده کردن از برق خط ۴ مترو، همچنین طبق گفته کارشناسان در هر ایستگاه که مورد بهره برداری قرار می‌گیرد می‌بایست سه هواساز مربوط به سکوی مسافرین، نیم تونل شمالی و نیم تونل جنوبی جهت دمش هوا بیرون به داخل ایستگاه راه اندازی شود که در ۳ ایستگاه خط مورد اشاره که توسط رئیس جمهور افتتاح شد به صورت کامل نصب نشده که عملاً کارایی لازم را نخواهد داشت.

اما اظهارنظر محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نسبت به این افتتاح قابل تامل بود. وی در پاسخ به این  که آیا خط ۶ به لحاظ ایمنی آماده بهره برداری است یا خیر؟ اظهار کرد: در این زمینه از مسئولان شهرداری تهران بپرسید و بنده بعداً اظهارنظر می‌کنم!

سرنوشت افتتاح خط ۶ مترو توسط رئیس جمهور نیز قابل توجه بود. افتتاحی که با هشدارهای فراوان کارشناسان و برخی مدیران و متخصصان همراه شد در نهایت با اطلاعیه ای از سوی روابط عمومی مترو خاتمه یافت.در بخشی از این اطلاعیه که فردای روز افتتاح منتشر شد آمده است:

فعالیت خط شش از ساعت ۱۲:۳۰ امروز به صورت آزمایشی آغاز شده و پس از تثبیت معیارهای بهره‌برداری فاصله حرکت قطارها متعاقباً اعلام خواهد شد

اما کشمکش‌ها درباره ناایمن بودن خط مترو به این ۲ ایستگاه ختم نمی شود. چرا که در گذشته با تغییر مدیریت شهری و انتخاب محمد علی نجفی به عنوان شهردار تهران، خط ۷ مترو که در حال بهره برداری بود این بار به بهانه نا ایمن بودن تعطیل شد.

محمد علی نجفی شهردار وقت تهران که آدرس این خط را هم نمی دانست(وی در یک گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به مجری تلویزیون آدرس دیگری را برای خط ۷ مترو اعلام کرده بود) خط ۷ را تعطیل کرد و گفت اصلا کار سیاسی نیست و باید ایمنی انجام شود و دوباره بهره برداری از این خط آغاز خواهد شد. افتتاحی که پس از تغییر چند شهردار، بالاخره توسط حناچی صورت گرفت.

اما افتتاح پروژه‌های ناایمن و نمایشی تنها مربوط به مترو نیست چرا که دولت در افتتاح پروژه های نیمه کاره و یا تکراری بخصوص در اواخر دولت یازدهم ید طولانی دارد. بخشی از این افتتاح ها در ذیل آمده است:

افتتاح نمایشی فازهای پارس جنوبی

حسن روحانی اردیبهشت ماه ۹۶ و قبل از انتخابات ریاست جمهوری با سفر به عسلویه پروژه‌هایی از پارس جنوبی را افتتاح کرد که بخش اعظم سرمایه‌گذاری آنها در دولت قبل انجام شده بود. بر این اساس جمعی از کارشناسان و متخصصان صنعت نفت با انتشار بیانیه‌ای به شیوه افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها واکنش نشان دادند.

این کارشناسان می‌گویند اگرچه تکمیل پروژه‌های باقیمانده از قبل کاری صحیح و وظیفه ذاتی دولت‌ها است و همه دولت‌های قبل از دولت یازدهم هم به این وظیفه عمل کرده‌اند اما سوال جدی اینجاست که چرا این پروژه‌ها که بسیاری از آنها مدت زیادی ست که در حال بهره‌برداری هستند و بعضا از یک یا دو سال پیش آماده افتتاح بوده‌اند درست شب انتخابات افتتاح می‌شوند!

افتتاح دوباره مجتمع تفریحی در بابلسر

مهران حسنی معاون اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران طی گفت‌وگویی از افتتاح مجتمع تفریحی میزبان در بابلسر توسط رئیس‌جمهور در سفر اخیر(قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم) به مازندران خبر داد. این خبر به این دلیل موجب تعجب مردم منطقه شده بود که این مجتمع بیش از دو سال پیش توسط بخش خصوصی در بابلسر به بهره‌برداری رسیده است و چندین برنامه کشوری، استانی و کنسرت موسیقی تاکنون در آن برگزار شده است.

افتتاح دوباره خط آهن اينچه‌برون

پروژه خط آهن اينچه برون در خردادماه سال ۹۲ با حضور رييس جمهور و وزير مسکن و شهرسازي وقت و رييس قرارگاه خانم‌الانبيا افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته و به عنوان يکی از دستاوردهای دولت دهم ثبت شده بود. اما در آذر سال ۹۳ پس از حدود ۱۸ ماه از آغاز به کار آن،‌ برای بار دوم توسط حسن روحانی افتتاح شد!

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 11 دی 1398، کدخبر:463611 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین