پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۰۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
رییس سازمان غذا و دارو گفت: ما اکنون در تولید دارو به خودکفایی ۹۷ تا ۹۸ درصدی رسیده‌ایم. اینکه گفته می‌شود در تامین برخی دارو‌های اساسی مشکل داریم، منظور همان دو تا سه درصد دارویی است که تا امروز امکان تولید آن در کشور وجود نداشته و واردات آن به‌دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو شده است،
شعارسال: طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در کشور در رابطه با تولید دارو رخ داده، به‌طوری که کمتر دارویی است که در کشور تولید نشود و نیاز به واردات آن باشد.

از طرفی در این یک سال و نیم که با تحریم‌های سخت اقتصادی مواجه شده‌ایم، واردات دارو‌های اساسی که تاکنون امکان تولید آن در کشور وجود نداشته با چالش جدی روبرو شده است.

انسولین یکی از دارو‌هایی است که برخی بیماران دیابتی برای تهیه آن به زحمت افتاده‌اند و از قرار معلوم دیگر به مانند گذشته در تمام داروخانه‌ها موجود نیست.

در همین خصوص، محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو به اقتصاد ۲۴ گفت: ما اکنون در تولید دارو به خودکفایی ۹۷ تا ۹۸ درصدی رسیده‌ایم. اینکه گفته می‌شود در تامین برخی دارو‌های اساسی مشکل داریم، منظور همان دو تا سه درصد دارویی است که تا امروز امکان تولید آن در کشور وجود نداشته و واردات آن به‌دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو شده است، هرچند که می‌باید شرایطی را ایجاد کنیم که این دارو‌ها هم به‌زودی در کشور تولید شوند.

وی افزود: انسولین یکی از دارو‌های وارداتی ما است. خوشبختانه باید بگویم به اندازه نیاز سه ماه آینده کشور این دارو موجود است و جای نگرانی نیست.

شانه‌ساز تصریح کرد: یکی از چالش‌های ما، قاچاق بالای داروی انسولین است که این موضوع هم به ارزان بودن این دارو در کشور برمی‌گردد که اگر سیستم تی‌تک کامل شود می‌توانیم این قاچاق‌ها را ردیابی کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو یادآور شد: ۱۴ هزار داروخانه در کشور موجود است و ما به‌دلیل اینکه بتوانیم فروش این دارو را رصد، پیگیری و کنترل کنیم آن را در ۶ هزار داروخانه سراسر ایران توزیع کردیم.

وی در ادامه افزود: دشمنان نظام و کسانی که روز به روز بر فشار تحریم‌ها می‌افزایند می‌خواهند به مردم القا کنند که کشور در تامین دارو مشکل دارد و من از همه رسانه‌ها می‌خواهم که به هیچ عنوان درگیر این جوسازی‌های روانی نشوند. ما به‌خاطر اینکه مریض‌هایمان بدون دارو نمانند کنترل بهتری را نسبت به گذشته با همکاری مسئولان گمرک و نیروی انتظامی در دستور کار قرار دادیم و همین امر باعث شده که قاچاق دارو و به خصوص دارو‌های اساسی به حداقل ممکن برسد.

شانه‌ساز در پاسخ به اینکه کشور سال آینده با مشکل دارو روبرو خواهد شد یا نه؟ گفت: نه تنها در سال آینده با مشکل کمبود دارو مواجه نخواهیم بود که حتی در حال راه‌اندازی سیستمی هستیم که بیماران را دقیق شناسایی کنیم تا به تبع آن بتوانیم برای آن‌ها پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل دهیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 16 دی 1398 ، کدخبر: 51709 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین