پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۵۴۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
در کنار افزایش همکاری‌های امنیتی (مبارزه با داعش و ...)، ایران و عراق در زمینه‌های تجاری، سیاسی و فرهنگی هم بیشترین همکاری را در طول سال‌های اخیر داشته‌اند.

شعار سال: بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق از دو میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار در سال ۱۳۸۷ به حدود نه میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷ رسیده است که رشد ۳/۲ برابری را نشان می‌دهد.

همچنین در هشت ماهه سال جاری میزان صادرات ایران به عراق ۵ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار بوده که این میزان بیش از ۲۱ درصد کل صادرات غیرنفتی ایران است. اما بررسی وضعیت واردات عراق از جهان نیز نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ واردات این کشور حدود ۳۱ میلیارد دلار بوده که ایران با صادرات حدود نه میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷ توانسته ۲۹ درصد نیاز بازار این کشور را تامین کند. 

قابل ذکر است علاوه بر تجارت کالایی، در سال ۱۳۹۷ حدود ۲/۵ میلیون زائر و گردشگر عراقی به ایران آمده و ۴ میلیون زائر ایرانی نیز به عتبات عالیات رفته‌اند. خدمات فنی و مهندسی ایران برای ساخت و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی عراق نیز بخش دیگری از همکاری‌های دوجانبه است.

همچنین صادرات گاز و برق هم در بخش همکاری‌های حوزه انرژی ایران و عراق بسیار بااهمیت است. بر این اساس در کنار افزایش همکاری‌های امنیتی (مبارزه با داعش و ...)، ایران و عراق در زمینه‌های تجاری، سیاسی و فرهنگی هم بیشترین همکاری را در طول سال‌های اخیر داشته‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نوداقتصادی، تاریخ 16 دی 98، کد مطلب: 2126881: www.90eghtesadi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین