پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
با پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، درج ۱۳ دی ماه، روز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان «روز جهانی مقاومت» در تقویم رسمی کشور، امروز صبح (سه شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۷) در شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسید.

شعار سال:تمامی روزها ارزشمند هستند ولی برخی از زمان‌ها به واسطه وقایعی که در آن رخ داده‌است ارزشی به اندازه تمام زندگی دارند؛ زیرا تحولی نوین در فرهنگ و جامعه یک ملت ایجاد کرده است.

روزهایی با نامگذاری‌های خاص که برای یادآوری و تأکید بیشتر بر یک مفهوم و فرهنگ سازی برای آن است، کمک می‌کند تا با فاصله گرفتن از برخی کلی‌گویی‌ها درباره آن مساله نگاهی ویژه داشته باشیم.

با پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، درج ۱۳ دی ماه، روز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان «روز جهانی مقاومت» در تقویم رسمی کشور، امروز صبح (سه شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۷) در شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسید.

در همین راستا مروری بر چند گفتار و رهنمون از مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا پیرامون مفهوم و تفسیر «مقاومت» داریم.

ایستادگی مقابل دشمن موجب عقب‌رفت اوست

«ملّت ایران، با تجربه‌ی چهل‌ساله‌ی خود، در مقاومت و ایستادگی پایدار است. ما این را امتحان کرده‌ایم: در مقابل دشمن، «عقب‌نشینی» مشوّق دشمن است؛ در مقابل دشمن، «ایستادگی» موجب عقب‌رفت دشمن است. وَلَوْ قَاتَلَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا یَجِدُونَ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا * سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا؛ (۱) این سنّت الهی است: اگرچنانچه در مقابل ظلم و استبداد و زورگویی و خباثت‌ها و جنایت‌های جنایتکارانِ عالم بِایستید، قطعاً مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند؛ این قرآن کریم است که به‌عنوان یک سنّتِ قطعیِ تاریخ و سنّت الهی از این یاد می‌کند، و این سنّت ان‌شاءالله عملی خواهد شد.»


(۱۳۹۷/۰۱/۲۵بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی)

تروریسم یک مفهوم است

«تروریسم یک مفهومی است که استکبار آن را در یک معنای خاصّی به‌کار می‌برد؛ یا حقوق بشر یا دموکراسی. فرض بفرمایید که ۶ ماه بمباران یمن و کوبیدن خانه‌ها و مدارس و بیمارستان‌ها و مانند این‌ها تروریسم نیست؛ مکرّر در مکرّر حمله کردن به مناطق فلسطینی‌ها در غزّه و غیر غزّه و کشتن صدها بلکه هزارها کودک و زن و مرد بی‌گناه و انسان بی‌دفاع تروریسم نیست؛ اینکه مردم بحرین می‌گویند که ما هر نفر در داخل این کشور یک رأی داشته باشیم، این ربطی به حقوق بشر ندارد، این مطالبه‌ی حقوق بشر نیست؛ امّا دفاع نیروهای مقاومت در فلسطین و لبنان تروریسم است؛ گروه‌هایی که در لبنان یا در فلسطین مقاومت می‌کنند، با اشغالگر می‌جنگند، از سرزمین خودشان و از خانه‌ی خودشان دفاع می‌کنند، اسمش تروریسم است! آنچه در کشورهای مستبدّ دنیا - که جزو اطرافیان و حلقه‌ی نزدیک سلطه و آمریکا در این منطقه محسوب می‌شوند- می‌گذرد، ضدّ حقوق بشر نیست؛ امّا فرض کنید مجازات مجرمی که اعتراف به جرم کرده و می‌کند یا مجازات یک اخلالگری که ده‌ها یا صدها یا هزارها نفر را در یک کشور معتاد می‌کند به مواد مخدّر، می‌شود ضدّ حقوق بشر! اینها این‌جوری هستند؛ یعنی مفاهیم را خودشان معنا می‌کنند؛ می‌خواهند آن‌جور که خودشان معنا می‌کنند، دیگران [هم] آن‌جور بفهمند و با ادبیّات آنها حرف بزنند.


(۱۳۹۴/۰۶/۱۲، بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری)

ملت متحد است

«ملّت متّحد است، ملّت مجتمع است. من امروز راجع به این موضوع صحبت می‌کنم، راجع به بیست‌ودوّم بهمن هم عرض خواهم کرد، راجع به مسئولین و مسئولیّت‌هایشان هم عرض خواهم کرد؛ همه‌ی اینها را در کنار هم باید دید. ملّت ایران ایستاده‌اند، مجتمع هستند. حالا یک عدّه‌ای یاد گرفته‌اند تعبیرات «آشتی ملّی، آشتی ملّی» [را گفتن]؛ این حرف‌ها به نظر من معنی ندارد؛ مردم مجتمعند، با هم متّحدند؛ آنجایی که پای اسلام در میان است، پای ایران در میان است، پای استقلال در میان است، پای ایستادگی در مقابل دشمن در میان است، مردم با همه‌ی وجودشان ایستاده‌اند. ممکن است در فلان مسئله‌ی سیاسی دو نفر با هم اختلاف نظر داشته باشند [امّا] تأثیری نمی‌گذارد.»


(۱۳۹۵/۱۱/۲۷، بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی)

ضرورت بصیرت داشتن در مقاومت

«اگر چنانچه حقیقتاً این وسایل مقاومت را شناختیم، سمت و سوی کار دشمن را شناختیم، آن‌وقت در مقابل دشمن می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم‌، نقشه بکشیم، همین عوامل اقتدار را در خودمان به وجود بیاوریم؛ اگر نشناختیم، گاهی ممکن است به دشمن کمک هم بکنیم. بارها من عرض کرده‌ام، اگر در جبهه‌ی جنگ سرباز رزمنده خوابش ببرد، بعد از خواب بیدار بشود گیج و ویج، نمی‌داند چه کار می‌کند، توپخانه را روشن کند، ممکن است به خودی ضربه بزند. شما اگر ندانی دشمن کدام طرف است، دوست کدام طرف است، توپخانه را که روشن کردی، به جای اینکه به دشمن بخورد، به دوست می‌خورد؛ بصیرت که لازم است [برای] این است.(۱۳۹۵/۱۰/۱۹، بیانات در دیدار مردم قم)

ایمان و مقاومت نیروی عظیم ملّت ایران است

«در دوران دفاع مقدّس همه‌چیزِ کشور مورد تهاجم قرار گرفت؛ نه فقط مرزهای کشور، [ بلکه‌] هویّت ملّی کشور، نظام اسلامی کشور، انقلاب بزرگ ملّت ایران، ارزشهای فراوانی که این ملّت بزرگ در مقابل چشم خود قرار داده بود، همه مورد تهاجم قرار گرفت. آنجا فقط رژیم بعثی صدّام نبود که در مقابل ما قرار گرفته بود، در حقیقت یک جنگ عمومی بود، یک جنگ بین‌المللی علیه ملّت ایران بود؛ ناتو به عراق کمک می‌کرد؛ آمریکا کمک می‌کرد؛ شورویِ آن‌روز کمک می‌کرد؛ ارتجاع عرب کمکهای مالی خود و مادّی خود و دلارهای نفتی خود را، مثل سیل، به‌سمت آنها سرازیر می‌کرد؛ تبلیغاتشان - که در اختیار صهیونیست‌ها بود و هست- در همه‌ی دنیا، شب و روز به نفع آنها و علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کرد.

در این معرکه‌ی عظیم، در این قیامت کبرا، نیروی عظیم ملّت ایران، نیروی ایمان، نیروی مقاومت، نیروی اعتماد به خدا، نیروی متّکی به روح‌الله، و در صدر همه‌ی آنها نیروهای مسلّح نظام جمهوری اسلامی ایران قیام کردند. قیام لله یعنی این. اَن تَقوموا للهِ‌ِ مَثنی و فُرادی‌؛(۲) قیام لله کردند، وارد میدان شدند، از جان خود، از نیروی خود، از توانایی خود بهره بردند.


(۱۳۹۵/۰۷/۰۷، بیانات در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش)

۱) سوره مبارکه الفتح آیه ۲۲
وَلَو قاتَلَکُمُ الَّذینَ کَفَروا لَوَلَّوُا الأَدبارَ ثُمَّ لا یَجِدونَ وَلِیًّا وَلا نَصیرًا
ترجمه:
و اگر کافران (در سرزمین حدیبیّه) با شما پیکار می‌کردند بزودی فرار می‌کردند، سپس ولیّ و یاوری نمی‌یافتند!

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:17دی1398،کد خبر:98101713213،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین