پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۴۲۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
وزیر اقتصاد علیرغم اذعان به اینکه استانداردهای FATF در مبارزه با تامین مالی تروریسم از سوی دولت آمریکا نقض می‌شود، از تداوم حمایت دولت از الحاق به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو خبر داد.
شعارسال: فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد صبح امروز در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سخنانی با اشاره به ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط دولت آمریکا گفت: در حالی در FATF به دنبال مقابله با تأمین مالی تروریسم هستیم که دولت آمریکا، تأمین مالی تروریسم انجام می‌دهد.

سخنان دژپسند این تلقی را بوجود آورد که با اقدام اخیر دولت آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نگاه دولت به موضوع الحاق به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو مبتنی بر واقعیات موجود تغییر کرده است؛ به همین دلیل خبرنگار مهر در پایان نشست در مورد تغییر احتمالی رویکرد دولت از وزیر اقتصاد سوال کرد؛ اما دژپسند در پاسخ به این سوال، اذعان کرد که موضع دولت در این زمینه تغییر نکرده است.

متن کوتاه پرسش و پاسخ خبرنگار مهر با وزیر اقتصاد پس از پایان جلسه شورای گفتگو به این شرح است:

* شما در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی به این موضوع اشاره کردید که« در حالی برخی کشورها در FATF به دنبال مقابله با تأمین مالی تروریسم هستند که نباید جای دور رفت؛ چراکه همین هیأت حاکمه آمریکا از محل بودجه این کشور، تروریسم دولتی را ترویج می‌دهد.» با توجه به ترور شهید سپهبد سردار سلیمانی توسط دولت آمریکا، آیا ایران تجدیدنظری در روند الحاق به گروه ویژه اقدام مالی انجام خواهد داد؟

- فرهاد دژپسند: اکنون دو لایحه قانونی که به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس هم رسیده است، در دستور کار بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و پالرمو و CFT همچنان به روال سابق در این مجمع بررسی می‌شود. بحث من در جلسه ناظر به این دو لایحه نبود؛ بلکه ناظر به این بود که این نهاد(FATF) که ادعا دارد و دنبال این است که با تأمین مالی تروریسم مقابله کند، الان اتفاق آشکاری رخ داده است و رئیس جمهور یک کشور، اعلام کرده است که ما می‌خواهیم بودجه‌هایی که در این رابطه اختصاص داده ایم را استفاده کنیم. مقام عالی نظامی یک کشور که به دعوت رسمی کشور دیگری در حال سفر بود و برای مشاوره رفته بود، به صورت بسیار وقیحانه‌ای مورد ترور قرار می‌گیرد و از بودجه‌ای که خودشان ادعا دارند بودجه دولتی بوده است برای ترور این فرد استفاده شده است. بحث من این بود که باید FATF در این رابطه برخورد لازم را انجام دهد. چون این کار برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است و خیلی از نهادها از جمله FATF باید در این رابطه اعتراض خود را اعلام کنند. از نظر ما باید اعتراض آنها اعلام شود تا با تروریست دولتی که منشأ خیلی از فجایع خواهد بود رسماً برخورد شود.

* پس با این حساب موافق تداوم بررسی لوایح پالرمو و CFT هستید؟

- بررسی این لوایح در دستور کار مجمع است و چیزی اعلام نشده که متوقف شود. چون در دستور کار مجمع است ما به عنوان دستگاه اجرایی ذیربط در جلسات شرکت می‌کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 17 دی 1398 ، کدخبر: 4818914 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
آمریکا به کدوم ضوابط بین المللی پایبند هست که دومیش اف ای تی اف باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین