پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
امروز دانش ساخت موشک بسیار پیچیده و فقط در اختیار چند کشور است.

شعار سال: قدرت موشکی کشورمان هم اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است. این قدرت نقطه شروع پیشرفت کشورمان در دوران دفاع مقدس و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست.

چنین سلاحی برای آن است تا در صورت حمله به کشوری هم جان نیرو‌های دفاع کننده حفظ و هم تهدیدات قبل از رسیدن به مرز‌های آن کشور خنثی شود و این گونه بود که متخصصان موفق شدند تا انواع موشک‌های برد کوتاه، برد متوسط و برد بلند را طراحی کرده و به تولید انبوه برساند.

  جمهوری اسلامی ایران هم به دلیل موقعیت استراتژیک خود در منطقه غرب آسیا و به عنوان یکی از قدرت‌های جهان از این قاعده مستثنی نبوده و این کار باعث شد تا پس از سال ۱۳۵۷ و با شروع جنگ تحمیلی نیاز به این سلاح استراتژیک در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 موشک قیام

 قیام نام یکی دیگر از موشک های بالستیک کوتاه برد ساخت صنایع هوافضای وزارت دفاع است که ۲۹ مرداد  ۸۹ همزمان با راه اندازی نیروگاه بوشهر برای اولین رونمایی شده و با موفقیت تست و شلیک شد. البته این موشک در مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت نیز آزمایش شد. موشک بالستیک کوتاه برد «قیام» موشک قیام از کلاس جدید موشک‌های ایرانی است که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است.

این موشک را می توان خلاصه ای از تجربه ۲۵ ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا دانست چراکه بسیاری از کارشناسان آن را را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک می‌دانند.

 

مشخصات فنی 

طول موشک قیام در حدود ۱۱/۵ متر، قطر ۸۸ سانتی متر، وزن مسلح ۶۲۸۰ کیلوگرم و وزن سر جنگی ۶۴۵ کیلوگرم است. این موشک می‌تواند با موتور تک مرحله‌ای سوخت مایع می‌تواند تا انواع ماموریت‌های زمین به زمین را تا سقف پروازی ۲۰۰ کیلومتری و با برد ۸۰۰ کیلومتری انجام دهد.

 از ویژگی‌های مهم موشک قیام این است که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضد موشک به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک ۳ تکه MIRV به شدت کاهش یافته است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این موشک زمین به زمین، عدم وجود بالک است که از لحاظ فنی، نداشتن بالک برای یک موشک بلند برد بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است، به طوری که در دنیا کمتر کشوری وجود دارد که توانایی طراحی و ساخت موشکی بدون بالک با برد بالای هزار کیلومتر را دارا باشد. پس دستیابی به این تکنولوژی یعنی این که جمهوری اسلامی ایران در زمره کشور‌های دارای تکنولوژی بسیار بالا در زمره ساخت موشک‌ها قرار می‌گیرد. باید به این نکته توجه کرد که عدم وجود کلاهک در بدنه موشک باعث می‌شود تا قیام علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچر‌های خاص (پرتابگرها) را داشته باشد.

 در فناوری موشک، بالک به عنوان عامل اصلی تعادل در هدایت مسیر است و معمولا پرتاب موفقیت آمیز موشک بدون بالک به سختی صورت می‌گیرد، بنابراین نداشتن بالک در «موشک قیام»، پیشرفت شگرف جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیستم‌های هدایتی موشک را نشان می‌دهد. 

قیام ایرانی با کلاهک بارانی

این موشک در سال ­های اخیر علاوه بر اینکه می‌توانست با کلاهک جنگی بلاست یا شدید الانفجار به اهداف حمله‌ور شود، به کلاهک‌های بارانی نیز مجهز شده است. کلاهک‌های شدیدالانفجار قابلیت این را دارند که برای هدف قراردادن نقاط تجمع و یا مکان‌های ضدحریق همچون آشیانه جنگنده‌ها، مورد استفاده قرار گیرند. همچنین کلاهک‌های بارانی نیز قادرند تا بارانی از موشک‌های کوچک چند کیلویی را بر سر اهداف پهن شده‌ای مثل مواضع گسترده در یک منطقه وسیع، باند‌های فرودگاه‌ها، پایگاه‌های وسیع دشمن ریخته و آن‌ها را با دقت بالا هدف قرار دهند.

 

قیام متفاوت از شهاب ۲

با توجه به شکل ظاهری موشک قیام ممکن است تصور شود که این موشک بر اساس فناوری بکار رفته در موشک شهاب ۲ ساخته شده باشد، اما نمی‌توان قیام را کپی شهاب ۲ دانست، زیرا ابعاد و طول بیشتری داشته و برد این موشک هم ۳۰۰ کیلومتر بیشتر از شهاب ۲ است، همچنین بالک‌های معمول شهاب ۲ نیز در ساختار قیام وجود ندارد.

 با توجه به شکل ظاهری موشک قیام ممکن است تصور شود که این موشک بر اساس فناوری بکار رفته در موشک شهاب ۲ ساخته شده باشد، اما نمی‌توان قیام را کپی شهاب ۲ دانست، زیرا ابعاد و طول بیشتری داشته و برد این موشک هم ۳۰۰ کیلومتر بیشتر از شهاب ۲ است، همچنین بالک‌های معمول شهاب ۲ نیز در ساختار قیام وجود ندارد.

قیام را بایستی نمونه باز طراحی شده موشک شهاب ۲ دانست که مزیت‌های بیشتری نسبت به آن دارد.

 

قیام در رسانه‌های خارجی

موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه «MEMRI»  در گزارشی که مربوط به سال ۲۰۱۹ است موشک قیام را بررسی کرد. البته در این گزارش دستاورد‌های موشکی ایران بررسی شده و اطلاعات هر یک نیز به تفکیک تحلیل شده است.

 روزنامه جروزالم پست هم در گزارش خود در سال ۲۰۱۹ با معرفی موشک قیام، این موشک را یکی از تسلیحاتی نامید که برای هدف قراردادن پایگاه های آمریکا در خاورمیانه طراحی و ساخته شد.

 

کلام آخر

دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچون اسرائیل، آمریکا و برخی مرتجعین منطقه باید بدانند که دوران بزن در رو به پایان رسیده است. بنا بر گفته رهبری معظم انقلاب اگر آن‌ها یک ضربه بزنند، قطعا ۱۰ ضربه دریافت خواهند کرد. ارتش رژیم صهیونیستی بعنوان اصلی‌ترین دشمن جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام امروز در سرزمین‌های اشغالی بالغ بر ۱۰ پایگاه هوایی مهم دارد. "تل نوف"، "حتزار"، "حاتزوریم"، "بن گوریون" و ... از جمله پایگاه‌های هوایی راهبردی ارتش اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی است که در صورت هرگونه اشتباهی این پایگاه‌ها با موشک‌های بالستیک ایرانی نابود خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شمانیوز، تاریخ 18 دی 98، کد مطلب: 930640: www.shomanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین