پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
یک روزنامه فرامنطقه‌ای در گزارشی به موضوع انتصاب فرد جایگزین پادشاه فقید عمان پرداخت و وی را شخصیتی صلح‌طلب عنوان کرد که می‌خواهد سیاست‌های سلطان قابوس را دنبال کند.

شعار سال:روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در گزارشی نوشت: نه‌تنها جهان عرب بلکه کل جهان در انتظار آینده پس از درگذشت سلطان قابوس بن‌ سعید است و همگان نگران سرنوشت دیپلماسی پشت‌پرده عمان هستند که مشابه آن را هیچ کشوری نتوانسته ایفا کند.

طبق این گزارش، هيثم بن‌ طارق آل سعيد بعد از درگذشت پادشاه صلح‌طلب عمان به این سمت رسید و در مقابل مجلس سوگند یاد کرد. پسرعموی سلطان قابوس با وصیت وی به قدرت دست یافت و این انتظار می‌رود که وی بتواند همان راه پادشاه فقید عمان را در ارتباط با کشورهای عربی ازجمله کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دنبال کند. سلطان قابوس طولانی‌ترین دوره زمامداری یک حاکم عرب را در دوره معاصر به نام خود ثبت کرده‌ است. وی مدتی‌ بود که از بیماری رنج می‌برد و احتمالاً به سرطان روده بزرگ دچار بود.

هیثم دو رقیب اصلی خود را کنار زد

رأی‌الیوم می‌نویسد: بیرون آمدن نام هيثم بن‌ طارق از پاکت نامه‌ای که در آن سلطان قابوس جانشین خود را تعیین کرده بود، به معنای غلبه وی بر دو نامزد شاخص این سمت یعنی «اسعد بن‌طارق بن‌تيمور بن‌فيصل بن‌تركی بن‌سعيد بن‌سلطان بن‌احمد بن‌سعيد آل سعید» ۶۵ ساله و «تيمور بن‌اسعد بن‌طارق بن‌تيمور آل بوسعيد» است. اسعد برادر ناتنی سلطان قابوس است که در زمینه‌های زیادی با پادشاه عمان هم‌نظر بود و نام وی در نامه‌های اداری پادشاهی عمان مشاهده می‌شود. در سال ۲۰۱۷ میلادی به‌عنوان معاون نخست‌وزیر در امور روابط و همکاری‌های بین‌المللی منصوب شد. وی از سال ۲۰۰۲ میلادی نماینده ویژه پادشاه عمان بود.

اسعد بن‌طارق

اسعد بن‌طارق، یکی از نامزدهای جانشینی سلطان قابوس

به‌نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، برادر ناتنی سلطان قابوس فرماندهی بخش تجهیزات زرهی ارتش عمان را عهده‌دار بود و در بیشتر کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌عنوان رئیس هیئت نمایندگی دولت حضور داشت و از مسئولان خارجی استقبال می‌کرد و حتی در برخی آیین‌ها به نیابت از سلطان قابوس حضور می‌یافت.

رأی‌الیوم نوشت: تيمور بن‌طارق ۳۹ ساله، فرزند اسعد از شخصیت‌های برجسته عمان و رابط دیپلماتیک آمریکا در مسقط است. وی از معدود شخصیت‌های عمانی است و گزینه اصلی جانشینی سلطان قابوس به‌شمار می‌رفت. با وجود این، تیمور هیچ سمت رسمی در پادشاهی عمان نداشت.

این روزنامه می‌نویسد: ویژگی‌های این دو نامزد جانشینی باعث شد تا پس از بیرون آمدن نام هیثم از پاکت نامه خاندان سلطنتی عمان غافلگیر و متعجب شوند، زیرا سلطان قابوس با این اقدام خود اسعد و پسرش را از ورود به سیاست‌ عمان بازداشته است. انتخاب هیثم همچنین باعث شگفتی بازیگران عربی و بین‌المللی شد، زیرا وی دستی در سیاست نداشت و این نگرانی را به وجود آورده است که انتخاب این فرد پادشاهی عمان را آسیب‌پذیر کند.

پادشاه جدید عمان چه سیاستی را دنبال خواهد کرد؟

انتقال قدرت در عمان طبق ساختاری است که در سال ۱۹۹۶ میلادی صادر شد که در آن خاندان پادشاهی سه روز فرصت دارد جانشین سلطان قابوس را معین کند. در غیر این صورت شورایی متشکل از رؤسای ارتش، دادگاه عالی و دو نماینده شورا نامه مهر و موم شده پادشاه را باز خواهند کرد که در آن نام جانشین خود را بیان کرده است.

هیثم بن‌طارق

هیثم بن‌طارق، پادشاه جدید عمان

هيثم بن‌طارق در نخستین اظهارات خود پس از انتخاب به‌عنوان پادشاه عمان گفت: روابط ما با کشورهای جهان مبتنی بر میراث گران‌بهایی خواهد بود که سلطان قابوس برایمان باقی گذاشته است. این روابط بر مبنای پایبندی به روابط دوستانه و مبتنی بر همکاری با همه و رعایت همه قوانین و توافقنامه‌ها و معاهداتی خواهد بود که با کشورها و سازمان‌های مختلف امضا کرده‌ایم.

وی افزود: به سیاست خارجی مبتنی بر خودداری از دخالت در امور دیگران و حل اختلافات به شیوه‌های مسالمت‌آمیز ادامه خواهیم داد و برای دستیابی به راه حل‌های مبتنی بر تفاهم و توافق تلاش می‌کنیم. 

رأی‌الیوم می‌افزاید: پادشاه جدید عمان پیش‌تر ریاست کمیسیون اصلی چشم‌انداز «عمان ۲۰۴۰» را برعهده داشت و رئیس افتخاری «انجمن مراقبت از کودکان معلول» و باشگاه ورزشی «السیب» بود. وی همچنین چندین منصب دیپلماتیک داشت و قصد دارد راه سلطان قابوس را ادامه دهد. همان‌گونه که از اظهاراتش برمی‌آید همانند پادشاه فقید عمان تمایل زیادی به امور فرهنگی و حفظ میراث فرهنگی کشور دارد و این بُعد را در روابط دیپلماتیک و سیاسی خود نیز دنبال خواهد کرد و می‌کوشد نقشی مشابه پسر عموی خود ایفا کند.

پیام‌های تبریک شخصیت‌های منطقه به پادشاه جدید عمان

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به زبان عربی درگذشت سلطان قابوس پادشاه عمان را تسلیت گفت و آن را خسارتی برای منطقه خواند.

وی همچنین به جانشین قابوس، هیثم بن‌طارق تبریک گفت.

توئیت محمدجواد ظریف

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر درگذشت سلطان قابوس را تسلیت گفت و نوشت: با درگذشت سلطان قابوس یکی از رهبران باتدبیر و دوست بزرگ و عزیز خود را از دست دادم. وی دوست عزیز پدرم و متحد اردن در دفاع از موضوعات عربی و اسلامی بود.

 

شعار سال، با اندکی نلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار:22دی 1398، کد خبر:www.ana.ir،465658

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین