پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۳۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت انتظار من این است که سازمان تعاون روستایی پرچمدار انسجام تعاونی‌ها باشد، اختیار اجرایی، تصمیم سازی و فعالیت برای سرمایه‌گذاری را به تشکل‌ها واگذار کند.
شعار سال: عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی مدیران ستادی تعاونی های روستایی کشور در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: به طور کلی بخش کشاورزی در دنیا سه وظیفه دارد که شامل تامین امنیت غذایی، حفاظت از منابع و افزایش درآمد کشاورزان است.

عباس کشاورز با بیان اینکه به طور کلی تا این لحظه از بخش کشاورزی در دنیا سه انتظار می‌رود، اظهار کرد: یکی از این انتظارات حفظ امنیت غذایی است که مسئله اصلی در تمام کشورها، از جمله کشور ما است و افزود بحث امنیت غذایی وظیفه دولت است.
کشاورز با تاکید بر اینکه دومین مسئله مورد انتظار از کشاورزی، حفاظت از منابع تولید است بیان داشت.
وی با نام بردن از افزایش درآمد کشاورزان به عنوان سومین مسئله کشاورزی، تاکید کرد اگر در آمد کشاورزان بالا نرود و امکان پس اندازه برای آن ها فراهم نمی شود و وقتی درآمد بالا نرود توسعه اتفاق نمی‌افتد.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با چالش های بخش کشاورزی، از آب به عنوان اصلی ترین چالش در کشاورزی ایران یاد کرد و افزود خواهش من از همه این است که در زمین ما هیچ کس فارغ از آب به توسعه فکر نکند.
وی ادامه داد: به رغم بارندگی‌های بی‌سابقه ما همچنان با مشکل کم‌آبی روبرو هستیم به نحوی که همچنان حجم زیادی از سدهای کشور خالی از آب است.
وی پایین بودن عملکرد و بهره وری را از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: عملکردها در بخش کشاورزی پایین است و در کنار آن بهره وری نیز پایین است. ما نمی‌توانیم از مصرف یک کیلوگرم کود یا یک متر مکعب آب به اندازه کافی پول دربیاوریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، ناپایداری منابع و ناپایداری اقتصادی را چالش سوم عنوان کرد و افزود هم اکنون در حوزه خاک به مرز تخریب رسیده‌ایم و شرایط برای این منبع تولید بسیار نامطلوب است.
وی با بیان این موضوع که بخش کشاورزی جزئی از حوزه اقتصادی کشور محسوب می‌شود افزود اما همچنان به امر تقاضا در این بخش نپرداخته‌ایم و نمی‌توان بدون تقاضا، تولید را ساماندهی کرد و هیچ کشاورزی بدون توجه به مصرف کننده نباید تولید کند.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در بخش کشاوزری چالش‌های دیگری نیز داریم افزود: مهمترین چالش‌ها همان‌هایی بود که گفتم اما این بخش با چالش‌های دیگری نیز روبرو است که از جمله آن می‌توان به نپرداختن به تنظیم بازار و امر عرضه و تقاضا است.

کشاورز ادامه داد: آخرین مشکل توجه به تولیدکننده بدون توجه به مصرف کننده و یا بالعکس آن است که موجب آسیب به هر دو طرف می‌شود.

وی با اشاره به فاصله زیاد قیمت تولید تا مصرف کننده اظهار کرد: در حال حاضر قیمت بین تولید کننده و مصرف کننده بسیار زیاد است که زیان آن متوجه هر دو طرف می‌شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود چالش‌های پیش روی کشور را آب و اشتغال عنوان کرد و افزود: در مرتفع کردن هر دوی این چالش‌ها بخش کشاورزی می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد.

کشاورز اضافه کرد: بخش کشاورزی می‌تواند با کاهش مصرف آب تا حدی در حل بحران کم آبی در کشور موثر باشد.

وی ادامه داد:‌ همچنین با مدرن‌سازی بخش کشاورزی می‌توانیم به اشتغال‌زایی در کشور کمک کنیم.

کشاورز تصریح کرد: از نظر من ایجاد اشتغال بخشی از وظایف ماست و می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی روز در بخش کشاوری شغل‌‌های جدیدی را برای جوانان تعریف کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود یکی از مسائلی که باعث زیان کشاورزان در سال‌های گذشته می‌شد را پایین نگهداشتن نرخ ارز عنوان کرد و افزود: پایین نگهداشتن نرخ ارز بخش کشاورزی را بسیار آزرد و تحریم‌ها با وجود مشکلات زیادی که برای اقتصاد کشور داشت موجب شفافیت نرخ ارز شد که بهبود بازار بخش کشاورزی را به دنبال داشت.

به اعتقاد کشاورز واقعی سازی نرخ ارز به نفع کشاورزان بود و سوری پایین نگهداشتن قیمت محصولات کشاورزی به دلیل کنترل نرخ ارز همواره زیان بخش کشاورزی را به همراه داشت.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ما باید ظرف پنج سال آینده از هر متر مکعب آب پنج کیلوگرم گندم تولید کنیم اظهار کرد: ما باید به نقطه‌ای برسیم که دراستان‌های مستعد میزان عملکرد تولید گندم در هر هکتار به هفت تن و میزان عملکرد تولید پنبه به پنج تن برسد.

کشاورز در پایان سخنان خود گفت: ما آمده‌ایم همه اختیارات خود را در حد تصدی‌گری به بخش خصوصی واگذار کنیم چرا که معتقد هستیم نباید دولت بزرگ شود و در این زمینه سازمان تعاون روستایی باید پرچمدار باشد.

در ادامه این همایش حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: در دو سال گذشته بالاترین رکوردها را در حوزه خریدهای توافقی و حمایتی ثبت کردیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: شبکه تعاون روستایی کشور محصولات کشاورزی از جمله شیرخشک، خرما، گوجه فرنگی، زعفران و رب گوجه را به صورت حمایتی و توافقی از کشاورزان خریداری کرده و در بورس کالا عرضه کرده است.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
0
وزیر رفته تدریس یا سخنرانی در گردهمایی؟؟ این چه جور حرف زدنیه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین