پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۴۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
انصراف دادن از حضور در یک رقابت یا فضای هنری به واقع می‌تواند التیامی بر درد مردم جامعه باشد؟ یا بیشتر ژستی‌ است که نشان می‌دهد شاید راه را اشتباه می‌رویم و آب در آسیاب بدخواهان می‌ریزیم.

شعارسال:چند روزی‌ است که برخی هنرمندان برای همدلی با خانواده‌های مسافران پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین چهارشنبه گذشته (۱۸ دی)، واکنشی یکسان بروز و از حضور در جشنواره‌های فجر انصراف داده‌اند. اما به واقع این واکنش‌ها چقدر می‌تواند التیام بخش باشد و در عین حال چقدر می‌تواند دودست‌گی میان جامعه ایجاد کند.
البته در میان این هنرمندان برخی نیز بودند که به جای لغو یا انصراف از جشنواره با برگزاری کنسرت خود و ادای احترام به خانواده بازماندگان به شکل دیگری عمل کردند و حرف‌های دیگری زدند.

برخی معتقدند در این شرایط باید کنسرت‌مان را کنسل کنیم اما حدود چهار دهه جامعه موسیقی کار کرده، زحمت کشیده و مبارزه کرده و به اینجا رسیده تا اجازه داشته باشد برای شما کار کند و من بتوانم اینجا باشم.

کیهان کلهر نوازنده مطرح کمانچه این سخنان را گفته و گفته در این شرایط باید باهم باشیم و در میان شما باشیم و به جای عصبانی بودن و پرخاشگری این جو زمخت و خشن را با موسیقی تلطیف کنیم.

هرچند در این میان علیرضا قربانی، علیرضا عصار و شهرام ناظری هم بودند که ترجیح داده‌اند کنسرت‌های خود را لغو کنند یا مثلا بزرگ سینمای ایران یعنی مسعود کیمیایی ترجیح داد فیلم خون شد به کارگردانی او از جشنواره خارج شود، اما جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم گفت که خون شد در جشنواره خواهد ماند و می‌توانید کارگردانی استاد کیمیایی را داوری نکنید.

انصراف آنهایی که در جشنواره هم فیلمی نداشتند

جوان‌ترهای جشنواره فیلم فجر؛ یعنی پگاه آهنگرانی، سارا بهرامی و پیمان معادی هم هر کدام با انتشار پیامی جداگانه در صفحات شخصی خود خبر از انصراف در این رویداد هنری را دادند. البته بگذریم که برخی از این افراد در جشنواره امسال اصلا فیلمی ندارند. کیانوش غریب‌پور هم از مدیریت هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر کناره گیری کرد و باقی داوران این رویداد نیز دسته‌جمعی رفتند.
میترا ابراهیمی کارگردان فیلم مستند کامی و امیر مهدی قزوینی، بازیگر تئاتر پروانه الجزایری نیز از دیگر هنرمندانی بودند که از شرکت در جشنواره فجر به نشانه همدلی با مردم انصراف دادند.
فریدون شهبازیان آهنگساز و موسیقی‌دان نیز در اینستاگرام خود نوشت: در این زمانه پر از درد و اندوه مردم سرزمینم ایران، به جشنواره موسیقی فجر نمی‌روم.

فاطمه معتمد آریا و امیر مهدی قزوینی، آتیلا پسیانی، حسن معجونی، مهدی کوشکی، صابر ابر و حبیب رضایی هم جزء کارگردان‌هایی هستند که از جشنواره تئاتر فجر انصراف دادند.
البته در این بین اخباری غیرموثق هم منتشر شد که مثلا پیشنهاد داوری بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر به هومن سیدی و نوید محمدزاده داده شده که این دو از پذیرش این مسئولیت خودداری کرده‌اند. خبری که از بیخ و بن کذب بود یعنی نه پیشنهادی در کار بوده و نه ردکردنی.
حالا با تمام این تفاسیر باید گفت متاسفانه گاهی حمایت‌های هنرمندان از توده مردم بیش از آنکه التیام‌بخش شود تفرقه‌انگیز می‌شود و آب به ‌آسیاب دشمن می‌ریزد. بنابراین شاید بهتر باشد افراد نخبه جامعه یا سلبریتی‌هایی (نامداران) که به لطف فضای مجازی حالا بهتر و راحت‌تر می‌توانند با مردم سخن بگویند و افکار خود را با جامعه به اشتراک بگذارند، تامل بیشتری کنند و در جو برخی فضاها واکنش‌هایی نشان ندهند که باعث رنجش بیشتر مردم و آسیب به جامعه شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص  و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار:24 دی ماه 1398، کد خبر:www.etemadnewspaper.ir،141011

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
0
خیلی ها از این افراد اساسا در جشنواره جایی نداشتن دست رو پیش گرفتن پس نمونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین