پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
ارتش سودان شامگاه سه شنبه از شورش گروهی از عناصر سرویس امنیت خارطوم خبر داد این در حالی است که مقامات این کشور در پی تیراندزای در پایگاهی در نزدیکی فرودگاه خارطوم، پرواز هواپیماها بر فراز این شهر را ممنوع اعلام کرده اند.

شعار سال: به نقل از آرتی عربی، «ژنرال عامر محمدالحسن» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح سودان در اظهاراتی بر رد رفتار زننده نیروهای وابسته به سرویس اطلاعات عمومی این کشور پس از اعتراض نسبت به حقوق ومزایای پایین خود تاکید کرد.

عامر، شورش این گروه را هرج و مرجی و آشوبی تلقی کرد که باید فورا به آن پایان داده شود و از تحرکات کمیته امنیتی استان خارطوم برای حل و فصل هرج و مرج پرده برداشت و اظهار کرد: همه گزینه ها برای سیطره بر آن بی قید و بندی ها مطرح هست.

از سوی دیگر «ژنرال محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای حمایت سریع سودان و معاون شورای حاکمیتی این کشور، «صلاح قوش» مدیر سابق سرویس امنیت و اطلاعات سودان را به دست داشتن در شورش در خارطوم متهم کرد.

از سوی دیگر «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان اعلام کرد که حوادث خارطوم تحت کنترل است. وی تاکید کرد که به نیروهای مسلح اعتماد کامل دارد.

حمدوک در فیسبوکش نوشت: به شهروندان اطمینان می دهیم که حوادثی که امروز رخ داد، تحت کنترل است و جلوی مسیر ما برای دستیابی به اهداف انقلاب را نخواهد گرفت.

وی افزود: وضعیت کنونی، نیاز به همکاری برای دستیابی به اهداف عالی را ثبات می کند. بار دیگر اعتماد خود به نیروهای مسلح، نیروهای نظامی و توانایی آنها را برای به کنترل درآوردن اوضاع اعلام می کنیم.

در پی شورش این گروه و نزدیک شدن آنها به فرودگاه خارطوم، حریم هوایی این شهر به طور کامل بسته و همه پروازهای این فرودگاه به حالت تعلیق درآمد.

شاهدان عینی اعلام کردند که عناصری از ارتش و نیروهای حمایت سریع و امنیت سودان، یک دفتر وابسته به اداره عملیات امنیت در خیابان فرودگاه را محاصره کردند.

از سوی دیگر یک منبع در دولت سودان از به سامان کردن اوضاع در محله کافوری در پایتخت خبر داد که صحنه درگیری میان عناصری از سرویس اطلاعات این شهر و نظامیانی از نیروهای امنیتی بوده است.

با این حال برخی گزارش های خبری از تداوم تیراندازی و تبادل آتش در پایگاه الریاض در نزدیکی فرودگاه خارطوم خبر دادند.

الجزیره نیز در این باره گزارش داد: روز سه شنبه درگیری هایی میان پلیس نظامی و سربازانی از هیئت عملیات وابسته به سرویس اطلاعات عمومی سودان در منطقه کافوری واقع در شهر خارطوم بحری و دیگر مناطق پایتخت این کشور رخ داد.

براساس گزارش این شبکه، تبادل آتش میان دو طرف پس از آن رخ داد که سربازان این هیئت در ۳ پایگاه خود تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار افزایش حقوق و مزایای خود شدند.

الجزیره افزود: اعتراض آنها پس از آن صورت گرفت که از سرویس اطلاعات سودان منفصل شدند و با گزینه پیوستن به نیروهای حمایت سریع نیز مخالفت کردند.

مقامات سودان نام «هیئت عملیات» را که تعداد نیروهای آن به ۱۳ هزار نیرو می رسد، تغییر دادند و از آنها خواستند به نیروهای حمایت سریع بپیوندند اما نیروهای این هیئت با گزینه مطرح شده مخالفت کردند.

«ژنرال شمس الدین الکباشی» عضو شورای حاکمیتی سودان تحولات امروز خارطوم را «شورش نظامی» تلقی کرد و استفاده از گزینه زور برای برخورد با آن را بعید ندانست.

الکباشی در تماس تلفنی با الجزیره اظهار کرد: مراجع عالی، تصمیماتی را برای مهار این شورش اتخاذ کرده اند و در ساعات آتی آرامش به پاستخت باز خواهد گشت.

وی افزود: بعید نمی دانم که پشت حوادث رخ داده، ملاحظات سیاسی وجود داشته باشد. گمان نمی کنم که این حوادث فقط خواسته های شغلی باشد. اگر لازم باشد برای امنیت شهروندان وارد درگیری می شویم

مهلت ۴ ساعته ارتش سودان به شورشیان

از سوی دیگر یک منبع امنیتی سودانی در گفتگو با آرتی عربی گفت که ارتش سودان به شورشیان ۴ ساعت مهلت داده است تا مقرهای هیئت عملیات در مناطق سه گانه خارطوم را تخلیه کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفقنا، تاریخ 24 دی 98، کد مطلب: 872462: www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین