پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
عقرب و مار گزیدگی سیلزدگان چابهار را تهدید می‌کند و هم‌اینک براساس آمار شبکه بهداشت و درمان در طول روزهای گذشته پنج مورد عقرب گزیدگی، ۱۲ مورد حیوان گزیدگی (سگ) در مناطق سیلزده این شهرستان ثبت شده که توصیه می‌شود مردم نکات ایمنی را رعایت تا شاهد این دست حوادث ناگوار نباشیم.

شعار سال: پس از بارندگی‌های سیل آسا در جنوب سیستان و بلوچستان عقرب و مار در مناطق سیلزده بیشتر شده و خطر جدی برای سیلزدگان است؛ البته این خطر پس از دفن لاشه‌های احشام تلف شده کمتر شده اما همچنان نیازمند مراقبت بیشتر مردم است.

بازگشایی راه‌های بسته شده حداقل ۱۰۰ روستا، کلرزنی آب، تامین موادغذایی و جبران خسارت‌های سیل از درخواست‌های مهم مردم سیلزده است که امید می رود مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

راه‌های روستایی در کاجو قصرقند، پایین دست کاجو و محدوده روستای حمیری تا عزیزآباد در مجموع بیش‌از ۷۰ روستای طول مسیر رودخانه کاجو از بالادست پیرسهراب تا مشکنت آهوران، روستاهای توتان و مهمدان و سفید کوه با بیش‌از ۴۰ روستا، حوزه داروکان و سبز و مکی بالا، گرگان مهبان و حوزه کوچینک و نسپوران و آبگاه، برخی راه‌های شنی و گل آلود روستاهای حوزه دشتیاری، پلان، پیرسهراب، زرآباد و کنارک نیز همچنان برای تردد خودروهای سبک سخت و تنها امکان خدمات رسانی با تراکتور، لودر، کامیون و خودروهای شاسی بلند و کمک‌دار امکان‌پذیر است.

بسته بودن راه‌ها خطرات را برای انتقال بیماران بویژه عقرب و مار گزیدگی‌ها را سخت کرده بطوریکه برخی مناطق بیماران با سختی و بر دوش مردم حمل و سپس با تراکتور، کامیون و خودروهای شاسی بلند به مراکز بهداشتی درمانی جابجا می‌شوند. 

از مخابره شدن خبر سیل در سیستان و بلوچستان بیش از ۲ هفته می‌گذرد. سیلی که به گفته استاندار سیستان و بلوچستان در هر ثانیه ۳۰ هزار  و ۹۸۷ متر معکب آب آورد و در مجموع یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون متر معکب آب وارد رودخانه‌های جنوب این استان شد. این سیل ناشی از بارش هایی بود که به گفته هواشناسی قوی‌ترین سامانه بارشی در سالجاری است و در طول دو روز آنقدر بارید تا سدهای جنوب استان را سرریز و رکوردهای بارندگی را جا به جا کرد.

متوسط بارندگی بلند مدت سیستان و بلوچستان ۱۱۳ میلی‌متر بود اما طی ۲روز، میانگین بارش‌ها به ۱۲۵ میلی‌متر رسید و ۱۱ درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافت.

مرور این آمار و ارقام تا حدی می‌تواند گویای بحرانی بی‌سابقه در محرومترین استان کشور باشد. استانی با زیرساخت‌های ضعیف و مشکلاتی فراوان که حالا این سیل بر عمق مشکلاتش افزوده و بیش‌ از پیش توجه و تدبیر مدیران و مسوولان را می‌طلبد.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان سیل اخیر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی خسارت وارد کرده است. 

با گذشت دو هفته از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان، هنوز بیماری واگیردار در این مناطق گزارش نشده است اما به سبب جمع شدن آب‌های راکد در اطراف روستاها بیماری‌های عفونی و واگیردار و خطر حیوان گزیدگی سیل‌زدگان را تهدید می‌کند.

 

۹۳۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان وبلوچستان بویژه در حوزه این دانشگاه ۹۳۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار و ۷۷۱ نفر را درگیر سیل کرد و ۲۶۴ روستا نیز در محاصره کامل آب قرار گرفتند.

دکتر محمدمهران امینی فرد افزود: پس از شروع سامانه بارشی و با آمادگی قبلی کارکنان بهداشتی، ۵۰ تیم ارزیاب به مناطق سیلزده جهت بررسی وضعیت موجود و خسارت‌های ناشی از آن اعزام که یک روستا از حوزه نیکشهر، ۱۶ روستا از حوزه چابهار و ۴ روستا از حوزه کنارک در زمان وقوع سیلاب تخلیه شدند.

وی افزود: هزار و ۳۰۰ ویزیت در این ایام توسط تیم‌های بهداشتی حاضر در منطقه انجام شده و همچنین داروهای موردنیاز از قبیل سرم ضدعقرب، واکسن آنفولانزا، مکمل‌ها، واکسن‌های روتین و داروهای مراکز خدمات جامع سلامت و تسهیلات زایمانی به اندازه کافی در این مناطق وجود دارد و هیچ‌گونه بیماری هم تا کنون مشاهده نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ادامه داد: از زمان وقوع سیلاب تا کنون این دانشگاه ۱۲۴ مورد زایمان، هزار و ۳۷۸ مراقبت برای مادران باردار پرخطر و هزار و ۷۹۳ مراقبت برای نوزادان، شیرخواران و کودکان خدمات ارائه کرده است.

وی بیان کرد: ۱۲۳ مرکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بر اثر سیلاب آسیب دیده است.

امینی فرد اظهار داشت: سه آزمایشگاه سالم در مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان هم‌اینک فعال هستند.

وی ادامه داد: پس از وقوع سیلاب ۶ هزار و ۴۱ نظارت بهداشتی بر آب آشامیدنی و دفع فاضلاب، ۶۸۲ نظارت بهداشتی بر موادغذایی، ۹۸ نظارت بهداشت محیط بر مراکز، پنج هزار و ۷۸۷ مورد کلرسنجی، ۴۰۶ مورد نظارت بر دفن بهداشتی حیوانات تلف شده در جنوب سیستان و بلوچستان توسط دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: ۵۰ تیم بهداشتی همراه با تجهیزات و هفت تیم بهداشتی از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و کرمان در مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به نبود زیر ساخت‌های مناسب و صعب‌العبور بودن بیشتر راه‌های مناطق روستایی در زمان بحران وسایلی همچون سوله مخصوص بحران، آزمایشگاه سیار، ژنراتور برق، موبایل ماهواره‌ای یا بیسیم با دکل سیار، کانکس استقرار موقت، دستگاه‌های مه پاش و خودروهای کمک دار در سطح حوزه مورد نیاز است.

 

پنج مورد عقرب گزیدگی در چابهار گزارش شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار نیز با اشاره به درمان پنج مورد عقرب و ۱۲ مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان افزود: بازگشایی راه‌های مواصلاتی و تردد آسان خودروهای سبک در کاهش بیماری‌ها و رسیدن سریع بیماران می‌تواند به سلامت مردم کمک کند.

دکتر محمود حسین بر اظهار داشت: با همکاری مردم و کارکنان بهداشت و درمان ۳۸ تیم بهداشت و درمان، سه تیم واکنش سریع از دانشگاه علوم پزشکی کرمان و سه تیم از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و چهار تیم از معاونت‌های بهداشتی درمانی همراه با ۲ بالگرد به سیلزدگان خدمات رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار مورد آموزش به خانوارهای سیل زدگان درخصوص نحوه کلرزنی آب، پیشگیری از بیماری‌ها و استفاده از موادغذایی بهداشتی انجام شده است افزود: تاکنون با اقدامات انجام شده هیچ گونه بیماری واگیردار را شاهد نبودیم و مسمومیت غذایی نیز صفر بوده است.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان چابهار گفت: حوزه بهداشت و درمان از روزهای اول سیل در کنار مردم بوده و خدمات رسانی انجام داده است.

 

چهار هزار راس دام سبک وسنگین در مناطق سیلزده چابهار واکسینه شدند

معاون مدیرکل و مدیر دامپزشکی چابهار نیز گفت: برای رعایت بهداشت و جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار، بیش از چهار هزار راس دام سبک و سنگین در مناطق سیلزده چابهار (پیرسهراب، عورکی، دشتیاری، پلان) واکسینه شدند تا از شیوع بیماری‌ها جلوگیری شود.

اولیاء میرلاشاری اظهار داشت: در طول روزهای گذشته ۴۴ راس دام تلف شده دفن بهداشتی شدند تا از شیوع انواع بیماری جلوگیری شود.

وی بیان کرد: هفت تیم فعال دامپزشکی بعد از سیل هر روز طبق برنامه به مناطق مختلف اعزام می‌شوند که از این تعداد یک تیم از دامپزشکی استان خراسان جنوبی، یک تیم از بخش خصوصی و پنج تیم از اداره دامپزشکی چابهار در مناطق سیلزده این شهرستان در حال خدمات رسانی هستند.

مدیر دامپزشکی چابهار گفت: تیم دامپزشکی در کنار فعالیت‌های تخصصی و ارائه خدمات بهداشتی درمانی نسبت به توزیع موادغذایی و بسته‌های بهداشتی نیز اقدام و خدمات لازم به مردم سیلزده را انجام داده‌اند.

وی اظهار داشت: تعداد دام‌های واکسینه شده علیه بیماری آنتروتوکسمی و بیماری ppr یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک سه هزار و ۸۰۰ راس بوده است.

میرلاشاری ادامه داد: جایگاه دام به مساحت ۶ هزار و ۹۲۹ مترمربع ضد عفونی و ۱۱ هزار و ۲۵۰ مترمربع جایگاه سم پاشی، ۲ هزار و ۷۰۴ راس دام درمان، ۶ هزار و ۱۵۲ مورد پایش و بررسی و هفت هزار و ۱۶۵ راس دام واکسینه شدند.

وی میزان تلفات دام در مناطق سیلزده چابهار را ۷۵ راس دام سبک و ۱۱ راس دام سنگین عنوان کرد و افزود: لاشه دام‌ها بصورت بهداشتی جمع آوری و دفن شده‌اند. 

 

اورژانس هوایی ۴۴ سورتی پرواز در مناطق سیلزده انجام داد

مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری آوا سلامت گفت: ۴۴ سورتی پرواز امداد و نجات به منظور انتقال مصدوم، مادران باردار، غذا و دارو در مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان انجام شده است.

علیرضا ولد خانی اظهار داشت: شرکت هلی‌کوپتری« آوا سلامت» به عنوان نخستین شرکت تخصصی اورژانس هوایی در کشور بوده که در چارچوب طرح تحول نظام سلامت با هدف عدالت در رساندن خدمات پزشکی، شتاب در امدادرسانی به مردم و چالاکی در انتقال بیماران و مصدومان تاسیس شده است.

وی ادامه داد: این شرکت خدماتی با داشتن ۶ ایستگاه امداد و نجات فعال در سطح کشور که یکی از ایستگاه‌های آن در ایرانشهر است به کار خدمت رسانی به بیماران و مصدومان احتمالی کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری آوا سلامت با بیان اینکه این شرکت با بهره‌گیری از بالگردهای تخصصی و پیشرفته در حوزه سیلاب بلوچستان فعالیت‌های مناسبی انجام داده است گفت: ۱۷ مصدوم توسط این بالگرد از مرگ حتمی نجات یافتند.

وی با بیان اینکه هرگاه وضعیت اضطراری در منطقه‌ای ایجاد شود از کمک سایر پایگاه‌های امداد رسانی‌مان برای خدمت بیشتر به مردم استفاده می‌کنیم افزود: در حوزه سیلاب بلوچستان یک فروند بالگرد شهرستان ایرانشهر و یک فروند بالگرد از شهرستان گناباد کار خدمت‌رسانی به سیلزدگان را انجام می‌دهند.

رییس جمهوری، اکثر وزیران، رییس مجلس شورای اسلامی، فرماندهان ارتش و سپاه  که از مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان بازدید کردند بر رسیدگی به مناطق سیلزدگان تاکید داشتند و شانه به شانه هم در میدان حضور یافتند.با این حال مردم سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان احتیاج به کمک دارند و منتظر کمک‌های بیشتری از سوی مردم نوعدوست کشور هستند.

سامانه بارشی سیل‌آسایی که استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داد و وضعیت سیستان و بلوچستان را بسیار بدتر از دو استان دیگر کرد.

همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان قطع شد که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی، سپاه و بسیج ۸۶۰ مسیره بازگشایی شده است.

همزمان با بروز سیلاب دستگاه‌های خدمات رسان همچون سپاه و نیروهای مسلح با بسیج امکانات به کمک مردم سیلزده این خطه از ایران اسلامی شتافتند و از کمک رسانی به آنان دریغ نکردند اما عمق فاجعه به حدیست که نیازمند عزم ملی و کمک همگان است.

سیل خروشان همدردی مردم در کنار خدمت رسانی مسوولان نهادهای مختلف در بحران‌های اخیر این حقیقت مهم را به اثبات رساند که در اوج آشفتگی‌ها و خطرات پیش بینی نشده، قدرت همدلی اثرگذاری ملموس و فراگیری دارد.

تمام ارکان کشور اعم از دولت، نیروهای امداد و نجات، ارتش، سپاه و سایر نهادهای دولتی و خصوصی به صورت هماهنگ و یکدل کمک به سیل زدگان و رفع دغدغه‌های مردم را در اولویت امور خود قرار داده و آستین همت بالا زده‌اند تا به بهترین نحو و در سریعترین زمان از آلام و مشکلات مردم بکاهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 5 بهمن 1398، کدخبر: 83645933، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین