پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
از روز جمعه هفته گذشته ارتش سوریه پس از حدود ۱ ماه توقف و اجرای آتش بس که بارها توسط تروریست‌ها نقض شده بود مجددا عملیات تهاجمی خود در شرق ادلب و عملیات کنترل بزرگراه راهبردی M۵ را از سر گرفته و موفق به پیشروی تا دروازه‌های شهر معره النعمان شدند. شهری که حسرت آزادسازی آن قدمتی ۷ سال و نیمه داشته و اکنون ارتش سوریه در آستانه دستیابی به آرزوی دیرینه خود قرار دارد.

شعارسال: این شهر بزرگترین بخش از تقسیمات پنجگانه استان ادلب شامل ادلب، معره النعمان، حارم، جسرالشغور و اریحا است که از جمله نخستین مناطق آغاز درگیری در جنگ سوریه بود.
 
 از روز جمعه هفته گذشته ارتش سوریه پس از حدود ۱ ماه توقف و اجرای آتش بس که بارها توسط تروریست‌ها نقض شده بود مجددا عملیات تهاجمی خود در شرق ادلب و عملیات کنترل بزرگراه راهبردی M۵ را از سر گرفته و موفق به پیشروی تا دروازه‌های شهر معره النعمان شدند. شهری که حسرت آزادسازی آن قدمتی ۷ سال و نیمه داشته و اکنون ارتش سوریه در آستانه دستیابی به آرزوی دیرینه خود قرار دارد.
 
سقوط معره النعمان و از دست رفتن مسیر دمشق - حلب
 
این شهر بزرگترین بخش از تقسیمات پنجگانه استان ادلب شامل ادلب، معره النعمان، حارم، جسرالشغور و اریحا است که از جمله نخستین مناطق آغاز درگیری در جنگ سوریه بوده و در میان تروریست‌ها به قلب انقلاب مشهور بود.
 
 
در ماه اکتبر ۲۰۱۲ میلادی گروه‌های مختلف تروریستی با هجوم سنگین به این شهر پس از نبردی ۵ روزه و خونین موفق به اشغال آن شدند. اندکی بعد شهر سراقب نیز در شمال این منطقه سقوط کرد که به مانند معره النعمان دقیقا بر روی بزرگراه بین المللی دمشق_حلب قرار گرفته بود. بدین ترتیب امکان پشتیبانی از شهر حلب از طریق این مسیر دیگر میسر نبود و بخش غربی شهر حلب که نیروهای دولتی و ارتش سوریه در آن مستقر بودند به محاصره کامل درآمد.
 
عقب نشینی نیروهای مستقر در معره النعمان به پادگان‌های وادی الضیف و حامدیه
 
پس از اشغال شهر توسط تروریست‌ها، نیروهای ارتش اقدام به عقب نشینی و استقرار در دو پادگان نظامی اطراف شهر یعنی وادی الضیف و حامدیه کردند. وادی الضیف و حامدیه پیش از شروع جنگ در واقع محلی برای انبارهای سوخت بودند که در طول وقایع جنگ داخلی تبدیل به دو مقر نظامی بزرگ برای ارتش سوریه شدند. حدود دو سال بعد در همین مکان یکی از تراژدی‌های بزرگ جنگ سوریه رقم خورد.
 
در روز ۱۳ دسامبر ۲۰۱۴ عملیات نهایی مشترک تروریست‌ها شامل جبهه النصره، احرارالشام، جندالاقصی و ... برای تصرف پادگان‌های وادی الضیف و حامدیه به عنوان آخرین مناطق تحت سیطره ارتش سوریه در اطراف شهر راهبردی معرة النعمان، پس از گذشت ماه‌ها از محاصره این مناطق آغاز شد.
 

نقشه جنوب استان ادلب در دسامبر ۲۰۱۴
قرمز: ارتش سوریه
سبز: تروریست‌ها
 
با هجوم گسترده تروریست‌ها، نیروهای ارتش سوریه مستقر در دو پایگاه مورد نظر که ماه ها در شرایط محاصره مقاومت کرده بودند، این بار ناچار به عقب نشینی به سمت جنوب و منطقه معر حطاط زدند. نیروهای ارتش سوریه حاضر در این منطقه از لشکر ۴ زرهی، لشکر ۱۱ پیاده و تعدادی از نیروهای ویژه بودند که طبق اعلام رسمی ارتش ۱۳۴۵ نفر نیرو به هنگام آغاز عملیات مخالفین در این مناطق حضور داشتند که از این تعداد ۵۶ نفر کشته و ۱۸ نفر مفقود اعلام شدند و مابقی نیروها پس از سقوط این منطقه شبانه و یا از طریق کوره راه ها به شهرک مورک رسیدند.
 
جالب اینکه روند عقب نشینی نیروهای ارتش که با ریسک بالا و از میان مناطق تحت تسلط معارضین انجام شد تا چند روز ادامه داشت و برخی سربازان ارتش سوریه حتی تا چند روز پس از سقوط پایگاهشان موفق شدند خود را به نیروهای حاضر در شهرک مورک در استان حماه برسانند.
 
فعالیت بی‌نظیر نیروی هوایی سوریه در پشتیبانی از عملیات
 
در هفته‌های اخیر و روزهای قبل از شروع دور جدید عملیات، نیروی هوایی سوریه و روسیه بی وقفه به بمباران مواضع تروریست‌ها در استان ادلب و حلب پرداختند. اما در این میان سهم بیشتر پروازهای نیروی هوایی سوریه جالب توجه بود.
 
از زمان ورود جنگنده‌های روسی به پایگاه هوایی حمیمیم و با توجه به فرسودگی شدید جنگنده‌های سوری پس از سالها جنگ داخلی، بار اصلی بمباران هوایی و پشتیبانی از قوای زمینی ارتش سوریه بر عهده نیروی هوایی روسیه بود.
 
اما در چند وقت اخیر این موضوع شکل متفاوتی به خود گرفته است. تنها در روز جمعه و آغاز پیشروی مجدد ارتش در شرق ادلب، ۱۵۷ سورتی پرواز توسط جنگنده‌ها و بالگردهای نیروی هوایی سوریه و روسیه بر فراز میادین نبرد انجام شد. از این میان تنها ۲۱ سورتی متعلق به جنگنده‌های روسی مستقر در پایگاه هوایی حمیمیم بود.
 

 
۷۶ سورتی پرواز توسط بالگردهای تهاجمی ارتش سوریه و ۶۰ سورتی بمباران هوایی توسط جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور از فرودگاه حماه و پایگاه‌های هوایی نیرب و کویرس در استان حلب انجام شد.
 
جنگنده‌های L۳۹ ارتش سوریه با ۵۳ سورتی پرواز پشتیبانی نزدیک نقش بسیار مهمی در پیشروی یگان‌های تهاجمی ارتش داشته و مانع از جا به جایی خطوط تدارکاتی ترویست‌ها در این منطقه شدند.
 

جنگنده L۳۹ نیروی هوایی سوریه
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری تحلیلی  مشرق  ،تاریخ انتشار:   9 بهمن    1398،کدخبر:  1035037،www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
تجهیزات نظامی سوریه هم خوبه ها گر چه پشتش به ایران گرمه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین