پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۳۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
افتتاح متروی هشتگرد این روزها مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به دلایلی گوناگونی از جمله رشد قیمت مسکن در کلانشهرها جمعیت زیادی به این شهر سرریز خواهند شد.

شعارسال: سال‌ها قبل وقتی مسافران در اتوبان کرج-قزوین تردد می‌کردند، ورودی شهر جدید هشتگرد با فضایی زیبا و گسترده نظرها را جلب می‌کرد و محرک ساخت رویایی بود برای سرمایه‌گذاری طبقه متوسط.

رویای خانه‌دار شدن، رویای زندگی در کوهپایه البرز زیبا. شهری که روی کاغذ هم به جان آدم‌ها توجه داشت، هم به روح و روانشان؛ هم برای مراکز فرهنگی جانمایی شده و هم برای بهداشت و سلامت؛ اما آنچه امروز پس از نزدیک به سه دهه  از قد کشیدن اولین ساختمان ها باقی‌مانده، چیزی نیست جز طرح های  نیمه‌کاره و به پایان نرسیده.

از تأسیس و ساخت و ساز در این شهر حدود سه دهه می‌گذرد. در سال ٨٧، با آغاز ساخت مسکن مهر و در کنار آن احداث چندین پروژه مسکونی انبوه سازی، پیش بینی میشد که جمعیت این شهر از ۶۰۰ هزار نفر در نیمه اول دهه ۹۰ عبور کند اما برآوردها بیانگر این است که جمعیت کنونی شهر جدید هشتگرد بین  ۶۰ تا ۷۰ هزارنفر می باشد. چرا استقبال جمعیت پیش بینی شده از این شهر تاکنون محقق نشده است؟

نبود زیرساخت‌های کافی برای دریافت جمعیت، از جمله امکانات رفاهی، امکانات درمانی، فضاهای فرهنگی و آموزشی، همچنین مشکلات حمل و نقل و تردد و طولانی شدن پروسه افتتاح مترو؛ همه و همه باعث شده سایرین رغبتی برای حضور در این شهر نداشته باشند.

شهری که حدود ۲۰ سال از شروع ساخت بیمارستانش می‌گذرد و گاه‌گاهی مدیری می‌آید و بازدیدی می‌کند و قولی می‌دهد و همچنان ساختمان نیمه‌کاره آن منتظر گوشه چشمی از مدیران و مسئولانی است که می‌آیند و می‌روند، آیا می‌تواند نیازهای درمانی مردم خود را را بر طرف کند؟

علاوه بر آماده نبودن ساختارهای فیزیکی، عدم وجود هماهنگی های فرهنگی و هویتی بین شهروندان در شهرهای جدید، شکل پیچیده‌ای از روابط اجتماعی را بین مردم شکل می‌دهد که در چنین محیطی امکان کنترل اجتماعی با ساز و کارهای همیشگی به سختی ممکن خواهد بود.

این مساله موید آن است که با کمبود کنترل های رسمی و غیررسمی و کم کاری نهادهای فرهنگی و اجرایی در شهرهای جدید، بستری برای بروز آسیب‌های اجتماعی فراهم شده و بیم آن می‌رود که در نتیجه‌ی این عدم تدبیر، ساکنان این مناطق، بیشترین آسیب‌های رفتاری و اجتماعی را به خود اختصاص دهند.

با این همه با افتتاح مترو این روزها مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به دلایلی گوناگونی از جمله رشد قیمت مسکن در کلانشهرها جمعیت زیادی به این شهر سرریز خواهند شد.

با افتتاح مترو پس از سال‌ها، انتظار مردم به سر رسیده و رفت و آمدهای مردمی که از سفرهای روزانه به کرج و تهران ناگزیرند، تسهیل خواهد شد که این مساله با توجه به افزایش قیمت بنزین و همچنین افزایش بیش از پیش بار ترافیکی اتوبان، اهمیت مضاعف خواهد داشت.

بعلاوه شهر جدید هشتگرد برای تحقق هدف تاسیس خود یعنی دریافت سرریز جمعیت کلان شهرهای تهران و کرج، طبعا نیاز به اتصال به شبکه ارتباطی این شهرها دارد که راه اندازی مترو در کنار استمرار فعالیت قطارهای حومه‌ای می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا نماید.

اما تمام این‌ها در حالی است که بنظر می‌رسد تدابیر جدی‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای دریافت این سیل جمعیت پیش‌بینی نشده باشد و بیم آن می‌رود که این عدم تدبیر موجب گردد که نه تنها  این شهر اهداف شکل‌گیری خود را محقق نکند، بلکه در طول مدت کوتاهی تصویری کاریکاتوری از شهرجدید نصیب مردم شده و مسئولین نیز پس از شوک‌های مختلف در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، زیستی، سلامت و... از خواب غفلت بیدارشوند.

بهتر است پیش از آنکه این فاجعه اجتماعی رخ دهد، تدابیر لازم از جانب مسئولین بعمل آید که به یقین فرصت برای تبلیغ سرمایه گذاری و بیلبورد زدن بسیار است.

و در پایان سخنی با شهروندان عزیز و آن اینکه برای ایجاد فضایی مناسب و درخور برای خود و آیندگانتان از همین امروز پیگیر مطالبات به حق خود باشید، چرا که فردای ما حاصل تصمیم‌های امروز ماست

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت 55آنلاین، تاریخ انتشار: 9بهمن1398، کدخبر: 132660: www.55online.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
0
ایران تو ساخت مترو همچین دسنی مداره از اون پروژه هاست که به موی سفیدمون قد میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین